اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
جست‌وجوگر گوگل نشان می‌دهد؛

قزوینی‌ها بی‌میل به اخبار

  • کد خبر : 8116
  • 15 می 2021 - 14:58
قزوینی‌ها بی‌میل به اخبار
موتور جست‌وجوگر «گوگل ترند» در 30روز گذشته نشان می‌دهد که دغدغه‌های فردی به ویژه مالی بیشترین درخواست‌های قزوینی‌ها از دنیای مجازی بوده است.

براساس این داده، آهنگ، بازی، طلا، لیگ قهرمانان آسیا، وام سهام عدالت، سامانه‌ی املاک و اسکان و… صندوق بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی، ثبت‌نام کتاب درسی، نتیجه بازی پرسپولیس و… مواردی بوده که قزوینی‌ها در «گوگل» جست‌وجو کرده‌اند.

 در همین باره الهام نظری، جامعه‌شناس با بررسی این داده آماری به «فروردین امروز» گفت: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان ابزارهای ارتباطی در عصر مدرن چنان در اعماق زندگی و روابط انسان امروزی رخنه کرده‌ است که می‌توان گفت ادامه‌ی زندگی بدون آن‌ها دیگر امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: ابزار اطلاعاتی در زندگی روزمره به فرآیندی هویت‌بخش بدل گشته است و موتور جست‌وجوگر گوگل، یکی از اصلی‌ترین منابع کسب اطلاعات است که روزانه اگر هر شهروندی به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشد، گذرش به این فضا می‌افتد؛ اما آنچه که در این میان موتور جست‌وجوگر را جالب توجه کرده، داده‌هایی است که با عنوان ترند ارائه می‌کند.

این جامعه‌شناس، در ادامه به تحلیل داده گوگل ترند پرداخت و گفت:  واژه‌ی Trend به معنی روندی ا‌ست که به صورت تناوبی در جست‌وجوهای کاربران در یک بازه‌ی زمانی افزایش و کاهش می‌یابد و با بهره‌گیری از این ابزار روند تغییرات قابل مشاهده است و دغدغه‌هایی را منعکس می‌کند که کاربران برای برطرف شدنشان به گوگل مراجعه کرده‌اند.

به گفته نظری، این بررسی نشان داد بیشترین کلمات و عباراتی که کاربران قزوینی در گوگل جست‌وجو می‌کنند مواردی مانند آهنگ، بازی، طلا، لیگ قهرمانان آسیا، وام سهام عدالت، سامانه‌ی املاک و اسکان، صندوق بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی، ثبت‌نام کتاب درسی، نتیجه بازی پرسپولیس و… است.

او در توضیح بیشتر گفت: لیست جستجوها بیانگر این نکته است که توجه به علایق شخصی در صدر موضوع‌های مورد جستجو است و بیشتر شهروندان از یک طرف به منظور برطرف کردن نیازهای سرگرمی و فراغتی به این منبع اطلاعاتی مراجعه می‌کنند و از سوی دیگر، اخبار ورزشی و دغدغه‌های روزمره که ریشه در مسائل مالی دارد، موارد مورد اهمیت دیگر است.

این پژوهشگر اجتماعی نتیجه گرفت که «صنعت سرگرمی و رسانه‌ها به کمک اینترنت در حال تغییر است و بیشتر شهروندان قزوینی در وهله‌ی نخست مصرف کننده‌ی محتواهای سرگرمی‌ساز سایت‌های اینترنتی هستند؛ در واقع سایت‌های اطلاعات‌یابی بیشتر از آنکه ظرف اندیشگانی کاربران را پر کند، صرف گذران اوقات فراغت و برطرف کردن دغدغه‌های شخصی و روزمره می‌شود.»

البته این جامعه‌شناس تاکید کرد که «گمانه‌زنی در مورد تاثیرات اینترنت در قزوین به طور خاص و در ایران به طور عام مشکل است؛ چراکه اینترنت پدیده‌ای چند بعدی است و بازنمایی‌ها و نتایج آن اشکال مختلفی دارد که بازتاب واقعیت اجتماعی ایران است.»

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8116

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.