اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4
نامه‌نگاری‌های ولایتی‌ها و انقلابی‌ها دل‌ها را نزدیک نکرد؛

گسل در راست‌گرایان

  • کد خبر : 8076
  • 12 می 2021 - 12:02
گسل در راست‌گرایان
هرچه زمان کارزار انتخاباتی شورای شهر نزدیک‌تر می‌شود، فاصله اصولگرایان نسبت به هم بیشتر و شکاف عمیق‌تر. این را می‌توان در نامه‌نگاری‌های ائتلاف پیروان ولایت و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قزوین دید.

آنجا که مرغ «شانا» یک پا دارد و تاکید دارد «چنانچه ائتلاف پیروان ولایت تمایل به وحدت دارند، کاندیداهای منتخب خود را در سازوکار شورای ائتلاف وارد کند…»؛ پیشنهادی که واژه «وحدت» را زیر سوال می‌برد.

آنگونه که به نظر می‌رسد ائتلاف پیروان ولایت، طیف سنتی راست تمایل به وحدت داشته و دارد، این را می‌توان از نامه‌نگاری‌ها و مواضع اعضای کلیدی آن دریافت.

هرچه ادبیات پیروان ولایت نرم‌تر، اما آن سو، ادبیات نیروهای انقلاب نه چندان مهربانانه و گویی به مذاق ولایتی‌ها هم خوش نمی‌آید که سبقه معلمی در برخی از تصمیم‌گیرانش به چشم می‌خورد و شاید به دلیل همین پیشینه است که ندای وحدت به گوش می‌رسد؛ اما از آن طیف چندان اسقبال نمی‌شود.

با این همه پیروان ولایت با نامه‌نگاری تلاش می‌کند که این شکاف را کم کند و در نامه نخستش در چهارم فروردین ماه که در صفحه اینستاگرامی‌اش منتشرشده با آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا…» و ذکر نام جنگ احد، به شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) با انذار و تبشیر نشان می‌دهد که سرانجام وحدت نکردن به کجا می‌انجامد.

پیروان ولایت به امضای محمدشفیعی‌ها، دبیرآن، در این نامه پاشنه آشیل را «شرط امضای میثاق‌نامه‌ی شانا» عنوان می‌‍‌کند؛ اما هرچه از جانب آنان انکار، از جانب شانا اصرار.

در این بین شانا پیشنهاد می‌کند که ائتلاف پیروان ولایت دو برابر ظرفیت به فرآیند رای‌گیری در مجمع شهرستان ائتلاف نیروهای انقلاب معرفی کند؛ اما از آنجایی که ولایتی‌ها اساساً ملاک و سنجش را براساس مجمع نادرست می‌دانند، این گزینه کلاً از دستور کار خارج می‌شود.

با این همه، پیروان ولایت پیشنهاد می‌دهد هر دو طیف، ۶نفر منتخب را معرفی کنند و در شورای مرضی‌الطرفینی، ۹نفر انتخاب شوند.

البته گزینه دیگری هم این طیف سنتی اصولگرا ارائه می‌دهد، اینکه هر دو جریان منتخبان خود را در خردادماه در معرض یک نظرسنجی مورد اعتماد قرار دهند تا مردم ۹نفر منتخب نهایی را انتخاب کنند.

اواخر فروردین ماه است که شانا، پاسخ نامه پیروان ولایتی‌ها را می‌دهد و در آغازین جملاتش، پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس را یادآور می‌شود که از مسببان آن بوده است.

در این نامه، شانا به امضای علی عباسی، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خطاب به طیف سنتی راست پیروان ولایت می‌نویسد: «امروز دیگر با سازوکارها و روش‌های قدیمی نمی‌توان به مصاف پدیده‌ها و مسائل در دنیای جدید رفت… نباید سیمای پرجذبه قدرت ملاک و محور تصمیمات تشکیلاتی و حزبی قرار گیرد.»

شانا در پایان این نامه تاکید می‌کند: «چنانچه ائتلاف پیروان ولایت تمایل به وحدت دارند، کاندیداهای منتخب خود را در سازوکارها و چارچوب شورای ائتلاف (آزمون کتبی، مصاحبه، مجمع ۸۰نفره) وارد نموده تا تصمیم‌‍گیری نهایی در مجمع عمومی شورا صورت پذیرد»؛ پیشنهادی که تلویحاً نشان می‌دهد شانا ارائه داده است تا اساساً پذیرفته نشود.

اما با وجود این، ولایتی‌ها دست از تلاش برنمی‌دارند و نامه دیگری به شانا می‌نویسند.

پیروان ولایت دلخور از اینکه در نامه شانا، هیچ اشاره‌ای به پیشنهاد پیروان ولایت برای وحدت اشاره نشده می‌نویسد: «فرض… ائتلاف پیروان ولایت از شورای… ائتلاف بخواهد برای حصول وحدت از روش‌ها و سازوکارهای خود صرف نظر کند و کاندیداهای مورد نظر خود را در چارچوب و بستر گزینش مورد نظر ائتلاف پیروان ولایت به دلیل برتری فرآیندها و روش‌ها قرار دهد، به نظر شما آیا این درخواست معقول است؟ رجحان و برتری سازوکارها در کدام مرجع باید به اثبات برسد؟ آیا صرف اعلام ادعای مدعی کفایت می‌کند؟»

این بار شانا دوباره دست به قلم می‌شود و به نظر می‌رسد نظرسنجی واگذاری نتیجه نهایی را می‌پذیرد؛ اما آنگونه که برمی‌آید از پیروان ولایت می‌خواهد از مواضع خود کوتاه بیاید؛ خواسته‌ای که طیف سنتی زیر بار آن نمی‌رود و پیروان ولایت به قلم شفیعی‌ها دبیر آن پاسخ می‌دهد.

او می‌نویسد: «… همچنان بر تنازل ائتلاف بزرگ پیروان ولایت از سازوکار خود قبل از نظرسنجی و هضم در مجمع عمومی تاکید شده است. در یک تناقض آشکار امری را که برای خود می‌پسندید، بر دیگری تحمیل می‌کنید.»

• اگر به وحدت برسیم

با همه این‌ها، محمدحسین شفیعی‌ها، دبیر ائتلاف بزرگ پیروان ولایت قزوین در مورد ملاک‌ها و سازوکار انتخاباتی ائتلاف پیروان ولایت پیش از انتشار  لیست شانا به «فروردین امروز»  می‌گوید: مجموعه ائتلاف پیروان ولایت متشکل از ۲۰تشکل سیاسی و بیش از ۱۵نفر شخصیت‌های معتمد شهر هستند که سال۷۶ در قالب این ائتلاف جمع شدند و از آن سال تا به امروز در عرصه‌های مختلف سیاسی فعالیت دارند.

او ادامه می‌دهد: ائتلاف پیروان ولایت از تابستان گذشته جلسات خود را پیرامون انتخابات شورای شهر آغاز کرد و از اوایل زمستان۹۹ به صورت جزیی وارد مرحله اجرایی شد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در رابطه با یک لیست مشترک برای انتخابات شورای اسلامی با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بیان می‌کند: طبیعتاً اگر بتوانیم در انتخابات با یک لیست وارد شویم انسجام بهتری خواهد داشت؛ البته ما پیشنهاد دادیم که هم ما از آن چیزی که مدنظر است تنازل داشته باشیم و هم دوستان نیروهای انقلاب تا بتوانیم به یک لیست برسیم.

شفیعی‌ها خاطرنشان می‌کند: شانا کلیات پیشنهاد دوم را پذیرفتند؛ اما به طور مطلق این را قبول نکردند. هنوز جواب قطعی نداده‌اند؛ چون آن‌ها پیشنهاد داده بودند که ۹نفر منتخب پیروان ولایت با ۹نفر منتخبان نیروهای انقلاب در سازوکار آن‌ها قرار بگیرند، سپس ۱۸نفر در معرض نظرسنجی قرار بگیرند که کمیته راهبردی پیروان ولایت نپذیرفتند؛ زیرا منطقی نیست.

او ادامه می‌دهد: وقتی پیشنهاد بینابین مطرح می‌شود، دیگر نباید چنین درخواستی مطرح شود که طرف مقابل، براساس مشی آن‌ها مسیر را طی کند؛ چون چندان منطقی و قابل قبول نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا توضیح می‌دهد: هر زمان زمینه وحدت فراهم شود، همان‌طور که ما پیش‌قدم بودیم و اعلام آمادگی کردیم، پیشنهاد را می‌پذیریم.

او ادامه می‌دهد: اگر معتقدیم که نباید نگاه خود را به دیگران تحمیل کنیم، همین رفتار از طرف پیشنهاددهنده هم انتظار می‌رود. از این جهت ما مسیر خود را با همین ۹نفر منتخب طی می‌کنیم و شانا هم سازوکار خود را طی کنند تا به ۹نفرمنتخب برسند.

شفیعی‌ها از پیشنهاد پیروان ولایت برای وحدت چنین می‌گوید: پیشنهاد ما این بود که منتخبان ما و شانا که هر کدام ۹نفر است، در یک نظرسنجی عمومی ارزیابی شوند و ۹نفر نهایی را به عنوان لیست نهایی بپذیریم که همچنان هم به آن پایبند هستیم و اگر ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام آمادگی کنند، این کار حتما عملیاتی و اجرایی می‌شود.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان در پایان تاکید می‌کند: اگر به وحدت برسیم خوب است در غیر این صورت، امیدوارم بتوانیم رقابت سالم و سازنده را با یکدیگر تمرین کنیم که خود یک درس مهم برای مردم و فعالان سیاسی است که می‌توان با اختلاف سلیقه وارد رقابت شد.

پیروان ولایت امیدوار به وحدت بود؛ اما می‌توان از فحوای کلام دبیر آن دریافت که پیش از انتشار لیست شانا برایش مسجل شده بود که این دو طیف راست در کارزار انتخاباتی راه خود را از هم جدا کرده‌اند و کهنه‌کاران راست باید با نو اصولگرایان رقابت ‎کند؛ یعنی خودی علیه خودی.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8076

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.