اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
قزوین با تنش آبی چه می‌کند

وحشتِ آبی

  • کد خبر : 8069
  • 12 می 2021 - 10:49
وحشتِ آبی
قصه کم‌آبی و بحران آب در استان قزوین قصه تازه‌ای نیست. قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران قزوینی از دوران رضاشاه به این طرف مقاله‌نویسی در مورد بحران آب را یکی از خاطرات مهم خود برشمرده‌اند و هرسال هم که میزان بارش‌ها در استان قزوین کاهش می‌یابد، بلافاصله زنگ خطر تنش آبی در استان به صدا درمی‌آید. ...

با این حال نصف شدن بارش‌های بهاری قزوین در نیمه نخست سال۱۴۰۰ همه مسئولان شورای حفظ منابع آبی در استان را به وحشت انداخته است.

کاهش ۳۳درصدی بارش در فصل آبی

مدیرکل هواشناسی استان قزوین در گفت‌وگو با فروردین امروز با اشاره به وضعیت آب و هوا و کاهش نسبی بارش باران و برف در سال آبی امسال (از مهرماه۹۹) اظهارکرد: میزان بارش سال آبی در استان قزوین نسبت به میزان بلندمدت بارش سالانه ۳۳درصد کاهش یافته و نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود ۵۰میلی‌متر کمتر شده است.

یوسف شیخ‌الملوکی با بیان اینکه دی‌ماه۱۳۹۹ بدترین دی‌ماه ۱۹سال گذشته در حوزه بارش‌های سال آبی بود، گفت: در این ماه به‌طور معدل در استان فقط یک میلی‌متر بارندگی داشتیم و بیشترین میزان بارش ماهانه سال آبی در آذرماه رقم خورد که ۱۰۹میلی‌متر بارش داشتیم. در ضمن بهمن‌ماه هم فقط ۲۹میلی‌متر بارندگی داشتیم که بسیار کمتر از آمار بلندمدت بود.

او ادامه داد: البته بارش تجمعی سالانه ما از نظر پراکندگی بارش اصلاً خوب نبود؛ چراکه از لحاظ کشاورزی بارش‌های پراکنده و در زمان کم مناسب است تا حجم بارش بالا شود و در زمان‌های متناوب این بارندگی‌ها اتفاق بیفتد تا شاهد ایجاد روان‌آب‌های سطحی و خسارت به زراعت و کشت نباشیم.

راهکار گذر از تنش آبی

اما براساس اعلام وزارت نیرو در سال آبی جاری میانگین بارش‌های کشور با کاهش ۵۰درصدی روبه‌رو بوده که این میزان در استان قزوین ۳۳درصد به ثبت رسیده؛ یعنی یک سوم از نزولات جوی استان دود شده و به هوا رفته است. با این همه شرکت سهامی آب منطقه‌ای به عنوان متولی اصلی مدیریت منابع آبی پیشنهادهایی در این حوزه دارد که می‌تواند مدنظر مسئولان ارشد استان قزوین به ویژه در شورای حفظ آب قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تنها راهکار موجود برای حل معضلات پیش رو را راه‌اندازی ۱۱۰حلقه چاه تلفیقی در استان دانست و به فروردین امروز گفت: هدف از حفر این چاه‌ها در کنار قنات برای روزهای بحرانی بود که بتواند نیاز آب استان را تامین کند که برای راه‌اندازی این تعداد چاه تلفیقی به ۱۵میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ البته با همین اعتبارات اندک حدود ۳۰حلقه آن احیا شده است.

ملکی، با تاکید بر لزوم کاهش کشت کشاورزی استان به ۶۰درصد ظرفیت تاکیدکرد: امسال مجموعه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی استان قزوین ناچارند که بیشتر از سال گذشته در حوزه تنش آبی هزینه کنند؛ چون برای راه‌اندازی ۵۰درصد این چاه‌های تلفیقی نیز حداقل به ۷میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

این مسئول، مشکل چاه‌های تلفیقی را غیرفعال شدن آن‌ها در سالیان قبل دانست و گفت: متاسفانه در این سال‌ها ۱۷ترانس برق از چاه‌های تلفیقی سرقت شد و خیلی از چاه‌های آب هم یا کابل ندارند و یا تاسیسات آن‌ها خسارت دیده که برای حل شدن این مشکل باید چاره‌اندیشی کرد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8069

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.