اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

کیمیای مدیریت

  • کد خبر : 7996
  • 15 آوریل 2021 - 12:47
کیمیای مدیریت
ماه نخست سال1400 هم به سرعت در حال گذر است و بازهم مثل چند سال اخیر، مشکلات تکراری در ورزش قزوین مشهود است و حتی کوچکترین بهبودی در آن حاصل نشده است؛ اما باز باید برای چندمین بار به آن پرداخت تا به فراموشی سپرده نشود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مهمترین مشکل در ورزش قزوین، نداشتن مدیریت حرفه‌ای و آینده‌نگرانه در بخش دولتی و خصوصی در حوزه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی است که برای اثبات این ادعا باید به وضعیت ورزش حرفه‌ای در سه حوزه پرداخت:

یکم- در چند سال گذشته در نقد مدیریت دولتی ورزش مطالب متنوعی نوشته شده، ولی در این سطور مهمترین نکته‌ای که قابل توجه است، اهمیت نگاه و مدیریت حرفه‌ای ورزش در بخش خصوصی و نیمه دولتی است.

سال گذشته شاهد گشاده‌دستی شهرداری قزوین در حوزه ورزش قهرمانی بودیم که اقدامی بسیار مبارک بود و شاید تا سال‌ها در آرزوی آن باشیم؛ ولی متاسفانه علی‌رغم نگاه مثبت مدیریت شهری و شهرداری، ورزش حرفه‌ای قزوین در رشته‌هایی مانند فوتسال، والیبال و… نمره قبولی نگرفت و باعث آه و افسوس جامعه ورزش شد. این مصداق بارزی از ادعای نبود مدیریت حرفه‌ای در ورزش قهرمانی است.

دوم- نیم فصل دوم لیگ دسته دوم فوتبال کشور شاهد ظهور باشگاهی به نام “شمس آذر” در قزوین بودیم که با خرید امتیاز باشگاه کاسپین- که آن هم نمونه بارز نبود مدیریت حرفه‌ای در ورزش قزوین بود- جلوی سقوط این تیم را به دسته پایین‌تر گرفت. اهالی فوتبال بسیار امیدوار شدند که با هدایت مهندس پوراسمعیل از موفق‌ترین مدیران صنعت مواد غذایی کشور در راس این باشگاه، شاهد روند روبه رشدی در این باشگاه باشیم؛  اما  گویی زمین ورزش حرفه‌ای قزوین به شوره‌زاری بدل شده که امکان پرورش مدیری توانمند و موفق  ندارد و به نظر می‌رسد بیشتر مدیران ورزشی، مدیر هزینه هستند و اکنون بعد از یک سال شاهدیم که باشگاه خصوصی شمس آذر هم به حاشیه رانده شده و نتیجه مطلوب را نگرفته است.

چندماه پیش بود که فیروز کریمی، چهره شناخته شده فوتبال ایران که در این باشگاه مسئولیت محوری دارد، در برنامه زنده تلویزیونی «نشاط» اعلام کرد که باشگاه «شمس آذر» برنامه بلندمدت پنج ساله دارد و قرار است در سال پنجم به لیگ قهرمانان آسیا برویم!

با جایگاه یازدهم جدول چهارده تیمی و فسخ قرارداد یازده بازیکن در پایان نیم فصل اول تیمداری، فکر کردن به این ادعای آقا فیروز، برای خوش‌بین‌ترین علاقه‌مندان فوتبال هم غیرمنطقی است. این درحالی است که علی‌رغم تیمداری مدیر موفق صنعت موادغذایی و صادرکننده نمونه کشور، شاهد سقوط این باشگاه هستیم؛ یعنی پول و سرمایه‌گذاری وجود دارد، ولی هنوز نمی‌توان نتیجه گرفت.

سوم- تیم فوتسال «کراپ» نماینده استان در لیگ برتر فوتسال کشور بدون حاشیه و خبررسانی خاصی، یکی از بهترین نتایج تاریخ فوتسال استان قزوین را گرفته است.

این تیم خصوصی با مدیریت خوب در ابتدای کار «رضا لک» را به عنوان سرمربی انتخاب کرد؛ در حالی ‌که او سابقه نایب قهرمانی آسیا و قهرمانی در لیگ برتر را دارد، همچنین بازیکنان حرفه‌ای و باتکنیک تیم جذب شد که نتیجه آن حضور در مرحله دوم لیگ برتر است و این هفته باید به مصاف تیم مس سونگون، قهرمان لیگ برتر برود و اگر بتواند این تیم را شکست دهد، دست به کار بزرگی زده است.

 مخرج مشترک بیشتر مشکلات باشگاه‌داری و تیمداری استان، نبود مدیریت حرفه‌ای در ساختار ورزش استان است و با وجود موارد یاد شده باید اذعان کرد که نبود اعتبار و بودجه در مقایسه با مشکل مدیریت در اولویت بعدی قرار دارد و هم در بخش خصوصی و هم در بخش نیمه‌دولتی باوجود تزریق میلیاردها تومان بودجه هیچ نتیجه قابل دفاع و آبرومندانه‌ای گرفته نشد و مدیریت حرفه‌ای در ورزش قزوین امروز حکم کیمیا را دارد؛ البته این کمبود می‌تواند به سایر حوزه‌ها هم تعمیم پیدا کند که درد مشترکی است و تنها هزینه‌های سنگینی بر دوش مردم تحمیل می‌کند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=7996

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.