اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
در پی رشد اختلالات روانی؛

داروهای اعصاب و روان اعتیادآورند؟

  • کد خبر : 7999
  • 15 آوریل 2021 - 13:01
داروهای اعصاب و روان اعتیادآورند؟
در سال‌های اخیر آمارهای متفاوتی از جایگاه قزوین در میزان شاخص ابتلا به بیماری و اختلالات روحی و روانی مطرح شده که همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

هرچند براساس آخرین پیمایش‌های وزارت بهداشت، ۶/۲۳درصد مردم از گروه سنی ۱۵ تا ۶۴سال مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند که از این تعداد ۷/۱۲درصد مبتلا به اختلالات افسردگی و ۶/۱۴درصد دارای اختلالات اضطرابی هستند.

 زینب عطار، روانشناس، مشکلات اقتصادی جوامع کارگرنشین را از دلایل اصلی بروز اضطراب و اختلالات روحی می‌داند و به «فروردین امروز» می‌گوید: قرار گرفتن در فضای مضطرب و پرتنش زمینه بروز بیشتر اختلالات روانی از جمله افسردگی است.

او، نبود فضاهای فرهنگی و تفریحی را از دیگر دلایل افزایش آمار افسردگی و اضطراب در بین جوانان و خانواده‌های قزوینی بر‌شمرد و توضیح می‌دهد: در غیاب فضاهای تفریحی مناسب، افراد  برای گذراندن اوقات فراغت خود به سمت سرگرمی‌های رایانه‌ای و غیرسالم روی می‌آورند که همه این‌ها زمینه‌های بروز افسردگی را فراهم می‌کند.

این روانشناس ادامه می‌دهد: رشد خشونت‌های خانوادگی و افزایش آمار طلاق و بالارفتن کودک‌آزاری و ازدواج در سنین غیرمتعارف در استان قزوین زنگ خطر جدی برای افزایش آمار افسردگی است که سال‌هاست در استان به صدا درآمده، ولی برنامه جدی و مدونی برای تغییر این وضعیت دیده نمی‌شود.

دکتر سیدعلیرضا حاج سیدجوادی، رئیس بیمارستان ۲۲بهمن قزوین، هم با تاکید بر ضرورت آشنایی با علائم بیماری‌های روان و درمان زودهنگام به «فروردین امروز» می‌گوید: در حال حاضر شیوع اختلال افسردگی در زنان ۳۵درصد و درمردان ۱۰ تا ۱۵درصد برآورد شده ‌است و بر اساس این آمار از هر ۴زن، یک زن به افسردگی مبتلا است. وقتی زن و شوهر به افسردگی مبتلا هستند، خانواده را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت آسیب‌های عاطفی، اقتصادی و اجتماعی خانواده به جامعه سرریز می‌شود.

او در رابطه با ترس شهروندان نسبت به مصرف داروی اعصاب و اعتیاد به این دست از داروها می‌گوید: وقتی بیمار پروسه درمان و مصرف بیماری را طی نمی‌کند و خودسرانه به قطع مصرف دارو مبادرت می‌ورزد، علائمی در حالات روانی فرد دیده می‌شود که از نظر او به اعتیاد به دارو تعبیر می‌شود.

دکتر حاج سیدجوادی تاکید می‌کند: درمان بیماری‌های روان اغلب سیکل طولانی دارند و پزشک با دوز پایین مصرف دارو را شروع کرده و در نهایت نیز با دوز پایین دارو را به تدریج قطع می‌کند، قطع زودهنگام و ناگهانی دارو در بسیاری از موارد به بدبینی جامعه نسبت به داروهای اعصاب دامن زده است؛ درحالی که مصرف این داروها برای درمان بیماری لازم بوده و مصرف درست آن‌ها بسیار اثربخش است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=7999

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.