اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13
ارزیابی فروردین امروز از ورزش قزوین؛

توپ و تور و تشک در سالی که گذشت

  • کد خبر : 7878
  • 15 مارس 2021 - 12:12
توپ و تور و تشک در سالی که گذشت
در بررسی شرایط حاکم بر ورزش استان و کشور در طول یکسال اخیر آنچه که عیان‌تر از گذشته بوده، واژه‌های تعطیلی محدودیت‌های کرونایی، ایجاد فاصله‌گذاری و... بوده است که جامعه ورزش را به مانند جوامع دیگر از حیث فرهنگی، اجتماعی، دانش آموزی و... از تاریخ سوم اسفند1398 تاکنون و شاید درسال1400 به دلیل مشکلات موجود در ویروس کرونا و کرونای انگلیسی با چالش‌هایی مواجه کرده ‌است.

در سال۹۹ اغلب تمرینات و مسابقات استانی و کشوری تعطیل و یا به صورت مجازی و بدون حضور تماشاگر و براساس پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
در بررسی بیشتر ورزش استان در سال۱۳۹۹ با توجه به تعطیلی بیشتر اماکن ورزشی و نبود میزبانی در سطح کشور، برخی رشته‌ها و هیات‌ها در تیررس رسانه‌ها و فضای مجازی بودند که به مهم‌ترین نکات می‌پردازیم.

اداره والیبال، به دست والیبالی‌ها
طبق تقویم فدراسیون والیبال و اداره کل ورزش و جوانان استان، مقرر بود مجمع انتخابات هیات والیبال استان در اسفند۹۸ برگزار شود که به دلیل شروع ویروس کرونا به خرداد۹۹ تغییر یافت. در این مجمع رقابت اصلی برای رای‌گیری بین محمدرضا کیایی‌پور، پیشکسوت والیبال و رییس هیات والیبال با محمدابراهیم عصارزاده مدیر منطقه۳ شهرداری و مدیر تیم والیبال شهرداری در لیگ دسته یک بود که شهرداری‌ها خیلی امیدوار بودند که به دلیل حمایت از تیم والیبال و با داشتن نفرات زیاد در مجمع، سکان مدیریت هیات والیبال استان را بر عهده بگیرند؛ اما با رای‌گیری، کیایی‌پور با ۹رای در برابر ۷رای عصارزاده، برای ۴سال آتی در مدیریت هیات والیبال استان ابقا شد.
بلافاصله با پایان مجمع، نیروهای وابسته به نامزد شکست‌خورده در مجمع والیبال از عوامل تیم شهرداری گرفته تا برخی از خبرنگاران به اصطلاح ورزشی و مدیران شهرداری، حملات تندی علیه علایی‌مقدم، مدیرکل ورزش و جوانان استان در مهندسی آرا مجمع در رسانه‌ها و فضای مجازی داشتند.
در قبال این حاشیه‌ها برخی از چهره‌های شناخته شده والیبال استان نیز اعتقاد داشتند که مجمع در بهترین حالت ممکن برگزار شد؛ حتی چیدمان اعضای رای دهنده بیشتر به نفع نامزد مقابل بود تا مدیریت هیات والیبال استان.

رقابت بی‌رقیب در سرزمین غریب
فوتبال و فوتسال استان همواره در مباحث مدیریتی، باشگاه‌داری، تیم‌های لیگ برتری تا دسته دومی و… با مشکلات و اختلاف‌نظرهایی از سوی کارشناسان مواجه بوده است. در تابستان۹۹ هیات فوتبال استان و اداره کل ورزش و جوانان سخت‌ترین شرایط خود را سپری کردند. برای مجمع انتخاباتی هیات فوتبال، حسین باجیوند، مهدی عبدالرزاقی، رضا گروسی، محمد درافشانی، تورج نبی‌زاده، ولی محمد زمانی و مسعود نیرومند ثبت‌نام کردند که با بررسی همه شرایط نامزدها از سوی مراجع مربوطه، تنها حسین باجیوند، بنا به آیین‌نامه و اساسنامه فدراسیون مبنی بر اینکه مدیریت فوتبالی ملاک است، مورد تایید قرار گرفت. این توافق، موجی از اعتراضات از سوی نامزدها به باجیوند و مدیریت اداره کل ورزش و جوانان در جانبداری از یک نامزد را به همراه داشت. در مقابل این اعتراضات، مسئولان فدراسیون فوتبال از سرپرست گرفته تا هیات رئیسه معتقد بودند که برای تایید صلاحیت‌ها، اساسنامه موردنظر بوده است. رد صلاحیت نامزدها ترکش‌هایی نیز داشت به گونه‌ای که استانداری قزوین بنا به هر دلیل اجازه برگزاری مجمع در استان را به دلیل تجمع و بحث کرونا در استان نداد؛ در واقع مسؤلیت برگزاری و عدم برگزاری مجمع را به گردن فدراسیون انداخت!
شهریورماه بود که به یکباره خبر آمد با برگزاری مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان قزوین در کرج! حسین باجیوند تنها نامزد با رای مجمع به مدت ۴سال مدیر هیات فوتبال استان قزوین شد.

کشتی؛ سرپرستی به جای مدیریت
دوران مدیریت ۴ساله محمود حیدری در هیات کشتی استان قزوین در آذرماه سال۹۹ به پایان رسید. اما آنچه جامعه کشتی بیشتر از همه با آن آشنا هستند، حاشیه‌ها و مشکلاتی است که از دوران مدیریتی و سرپرستی قبل، به هیات تحت مدیریت حیدری رسید.
هیات کشتی استان با توجه به اینکه در این مدت هیچ حمایت‌کننده مالی به غیر از اداره کل در کنار خود نداشت، به تنهایی مسیر خود را طی کرد؛ اما این پایان کار نبود و دخالت‌های غیرکارشناسی در بحث واگذاری سالن مینودر و تختی و درآمدهای آن به افراد خاص و نادیده گرفتن سیستم اداری و چارت هیات‌های ورزشی مانند رئیس، نایب رئیس، دبیر و خزانه‌دار، همواره مدیریت هیات کشتی استان را با نوساناتی روبه‌رو کرده است. این درحالی است که کارشناسان از وجود دست‌های پشت پرده خبر می‌دهند که اجازه نمی‌دهد کشتی مسیر آرامش و صلابت خود را طی کند.
اما با پایان مدیریت چهارساله حیدری، از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان و موافقت فدراسیون کشتی، جواهری رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قزوین، سرپرست هیات کشتی استان قزوین شد. البته برای مجمع آتی محمود حیدری و محمدباقر آقاعلیخانی نامزد مدیریت هیات کشتی استان هستند.
یکی از سیاست‌های مدیریت حیدری در طول چهارسال اخیر به دلیل نداشتن پشتوانه فنی برای تیم‌های بزرگسالان و امید کشتی تمرکز او و همکارانش بر تیم‌های پایه‌ای بود که نمونه بارز آن برگزاری مسابقات روز جهانی کودک در شهر الوند در آذرماه بود.
در بررسی شواهد موجود، مخالفان حیدری بدون شک از آقاعلیخانی حمایت می‌کنند؛ برخی معتقدند همین مخالفان منشاء همه مشکلات برجا مانده در هیات کشتی استان هستند. با وجود این هنوز زمان برگزاری مجمع انتخاباتی هیات کشتی استان از سوی فدراسیون مشخص نیست.

شهرداری، شمس آذر
خوب، بد، زشت
پویایی، تحرک، شادابی، نشاط اجتماعی و فرهنگی می‌تواند ناشی از ورزش همگانی، قهرمانی و پهلوانی آن جامعه باشد. ورزش استان قزوین هم جدا از رشته‌های انفرادی در رشته‌های تیمی در طول سال‌های اخیر در لیگ‌های برتر، دسته یک، دو، و سه حضور داشته است؛ باشگاه‌هایی مانند شهرداری قزوین، شمس آذر قزوین، غفاری تاکستان، سفیر آبیک، طلایه‌داران بوئین‌زهرا و…
اگر این باشگاه‌ها را در بحث مدیریتی، مالی و هیات مدیره‌ای بررسی کنیم و نتایج تیم‌های زیرمجموعه ارزیابی شود، مشخص می‌شود نتایج قابل قبولی رخ نداده است.
باشگاه شهرداری درسال جاری با بودجه بیش از ۷-۶میلیارد تومانی با تمرکز در رشته‌های والیبال و بسکتبال و با آوردن نیروهای غیربومی چون بازیکن و کادرفنی برخلاف انتظار اهالی ورزش عملکرد چندان مثبتی نداشته؛ به گونه‌ای که تیم آقایان در بین ۱۴تیم در مکان دوازدهم ایستاد و به لیگ یک سقوط کرد و تیم بانوان هم در بین ۸تیم لیگ برتر در مکان چهارم ایستاد. تیم‌های آقایان و بانوان بسکتبال در بین ۸تیم حضور داشتند با توجه به حمایت بی نظیر شورا و شهردار و رییس سازمان فرهنگی- ورزشی قزوین از سرمایه گذاری مدیریت شهری در توسعه ورزش قهرمانی؛ انتظار می‌رفت در چیدمان تیم‌ها از نظر نیروی انسانی، فنی و جذب مربیان و بازیکنان بومی یا غیربومی دقت عمل بیشتری می شد.
در رشته فوتبال شرکت شمس آذر(آرد) از نیم فصل گذشته با تحت پوشش قراردادن تیم کاسپین وارد لیگ دسته دوم شد. مدیران این شرکت در

صحبت‌های اولیه خود را مدعی احیای فوتبال استان عنوان کرده‌اند؛ ولی با گذشت بیش از یکسال، تیم شمس آذر در گروه دوم و در بین ۱۴تیم رتبه دهم و یازدهم قرار گرفته است! این تیم براساس تفکرات فیروز کریمی و دوستانش در استان البرز طراحی شده و حضور بازیکنان قزوینی در تیم بسیار کم‌رنگ است و هیچ نشانی از تیم‌های مدعی ندارد!

تلاش‌های بی‌وقفه بهمن برای المپیک ۲۰۲۱
ویروس کرونا در سال جاری کلیه فدراسیون‌های جهانی به ویژه کمیته بین‌المللی المپیک را چندین بار تحت‌الشعاع خود قرار داده است. مسابقات بزرگ المپیک۲۰۲۰ ژاپن مقرر بود تابستان در توکیو برگزار شود که به سال۲۰۲۱ تغییر یافت.
در سهمیه‌بندی ورزشکاران ایرانی و ملی‌پوشانی که حضور آنها در رقابت‌های سال آینده المپیک برای ورزش کشورمان مهم است، بهمن عسگری فوق ستاره وزن -۷۵کیلوگرم تیم ملی کاراته از شهرستان البرز حضور دارد که این ورزشکار ملی‌پوش استان در طول یک سال اخیر با حضور در اردوهای تیم‌های ملی، خود را برای رقابت‌های مهم سال۱۴۰۰ که مهم‌ترین آن المپیک است، آماده می‌کند. بهمن سابقه حضور در مسابقات بازی‌های آسیایی۲۰۱۸ اندونزی، لیگ‌های جهانی و مسابقات جهانی و بین قاره‌ای را در کارنامه ملی خود دارد.

کراپ الوند؛ جورکش فوتسال
با نگاهی اجمالی بر پروسه موفقیت و یا عدم پیشرفت رشته‌های فوتبال و فوتسال، فوتسال استان در طول ۲۰سال اخیر با تیم‌هایی مانند تولی‌پرس، فلامینگو، شاپ، آرش بتن، پوشینه‌بافت، کشاورز، هیات فوتبال استان، شهرداری و حال کراپ الوند ایرانیان در سطح اول کشور در جمع ۶تیم نهایی در اولین سال حضور خود در لیگ برتر است.
کراپ در سال گذشته به همراه شهرداری قزوین در لیگ یک بودند که کراپ با تیم مدیریتی و فنی خود به لیگ برتر رسید و تیم شهرداری برخلاف انتظارات به لیگ دسته۲ سقوط کرد! کراپ در سال جاری با حمایت‌های نخ‌باف با جذب بازیکنان ملی‌پوش و کادرفنی فوتسالی حالا در بین ۶تیم دور نهایی است. در فلسفه وجودی تیم‌های باشگاهی و حرفه‌ای آن هم لیگ برتر اول بحث نتیجه‌گیری مهم است و در این تیم به مانند تیم‌های دیگر استان مانند شهرداری و شمس آذر، نقش قزوینی‌ها بسیار کم‌رنگ‌تر است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=7878

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.