اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
رد پای تورم در سبد خانواده‌ها؛

برنج لاشه به سفره قزوینی‌ها آمد

  • کد خبر : 7681
  • 14 فوریه 2021 - 14:53
برنج لاشه به سفره قزوینی‌ها آمد
نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در دی ماه امسال به ٢.۴۶درصد رسید؛ این یعنی آنکه شاخص قیمت‌ها در این ماه، نسبت به ماه مشابه سال قبل نزدیک به 50درصد افزایش یافته و به همین میزان از توان مالی خانوارها برای خرید کالاها و اجناس مورد نیازشان یا استفاده از خدمات مختلف کاسته شده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان با 55.8درصد و ک...

براساس گزارش مرکز آمار ایران، بیشترین افزایش قیمت خوراکی‌ها نسبت به ماه قبل مربوط به شیر، پنیر و تخم مرغ، روغن نباتی جامد، کره پاستوریزه، روغن مایع و موز و انار بوده است. ضمن اینکه، انواع شوینده، لوازم التحریر و پوشاک و کفش نیز بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

با تامل در گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه خانوارهای قزوینی در دی ماه امسال، حدود ۴۴درصد بوده که دو درصد از میانگین تورم نقطه به نقطه کشوری کمتر است، اما با این همه، بنا به گفته فروشندگان موادغذایی و میوه و تره بار در بازار قزوین فروش آنان در فصل پاییز و زمستان، ۲۰ تا ۲۵درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. اتفاقی که بر اثر رشد فزاینده تورم و کاهش قدرت خرید خانوارهای قزوینی رخ داده است.

یک فروشنده عمده برنج درباره وضعیت قیمت و عرضه این ماده غذایی پر مصرف در سفره خانوارهای قزوینی به «فروردین امروز» می‌گوید: طی چهار ماه گذشته حدود ۱۰ تا ۱۲درصد بر قیمت انواع برنج ایرانی افزوده شده است و این وضعیت سبب شده در همین مدت، میزان فروش ما هم حدود ۲۰درصد کاهش پیدا کند.

محمد توکلی با بیان اینکه، علیرغم کاهش تقاضا، اما رشد قیمت برنج ایرانی همچنان ادامه دارد؛ می‌افزاید: وضعیت قیمت‌ها به گونه‌ای است که بسیاری از خانوارهای متوسط قزوینی که پیش از این به طور سالانه برنج مورد نیاز خود را تهیه می‌کردند؛ به خرید فصلی یا ماهانه رو آورده و بعضا بخشی از تقاضایشان را هم به برنج لاشه (برنج شکسته) اختصاص می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بسیاری از همکاران ما که صرفا برنج ایرانی عرضه می‌کردند برای تامین کاهش درآمدهای خود، برنج لاشه ایرانی و انواع برنج خارجی مخصوصا هندی را هم به محصولات فروش خود اضافه کرده‌اند.

این فروشنده قیمت انواع برنج در بازار قزوین را اینگونه اعلام می‌کند: برنج صدری حسن‌سرایی، ۳۳ تا ۳۵هزار تومان، صدری معمولی ۲۴تا ۲۷هزار تومان، برنج دم‌سیاه ۳۰تا ۳۳هزار تومان، برنج علی کاظمی و هاشمی ۳۰تا ۳۲هزار تومان، عنبربو ۲۱تا ۲۵هزار تومان، شمشیری و شیرودی ۲۵هزار تومان، خوش‌پخت ۲۰ الی ۲۲هزار تومان، فجر ۲۸هزار تومان، لاشه اعلای دم سیاه ۲۰هزار تومان.

روند افزایش قیمت انواع کالاها، اجناس و خدمات در حالی است که به گفته یک کارشناس اقتصادی، تورم فزاینده موجود بدون برنامه اقتصادی مشخص و مبتنی بر رفع موانع پیش روی اقتصاد کشور درمان نخواهد شد.

علی صادقیان در این باره به «فروردین امروز» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در موانع پیش‌روی اقتصاد کشور، چالش‌های بین‌المللی به ویژه تحریم‌هاست. اینکه تصور کنیم بدون رفع این چالش‌ها و بی‌نیاز دانستن خود از تعامل بین‌المللی می‌توانیم با اتکا به توان درون‌زای خود، اقتصادی پویا و قدرتمند داشته باشیم، خطای راهبردی است.

وی همچنین می‌افزاید: ممکن است در کوتاه مدت با بازگشت امریکا به توافق برجام و رفع تحریم‌ها، منابع مالی ما تقویت شود و در رهگذر این اتفاق، با تقویت پول ملی، تورم نیز کاهش پیدا کند، اما بیماری اقتصادی کشور که معلول بی‌برنامگی و ناکارآمدی مدیریتی است؛ درمان نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=7681

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.