اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
تعداد کودکان مبتلا در استان مشخص نیست

سوءتغذیه، تهدیدی برای سلامت کودکان

  • کد خبر : 6857
  • 21 ژانویه 2021 - 9:13
سوءتغذیه، تهدیدی برای سلامت کودکان
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان گفته است: «هفت میلیارد و ۳۳۰میلیون ریال اعتبار برای رفع سوء تغذیه یک هزار و ۲۳۱کودک زیر پنج سال زیر پوشش این نهاد در استان قزوین پرداخت شده است.»

محمد صیادی با تاکید بر اینکه، یکی از خدمات این نهاد پرداخت کمک هزینه تهیه سبد کالا برای کودکان زیر پنج سال با هدف پیشگیری از مشکلات ناشی از سوء تغذیه آنان است؛ افزوده است: این مبلغ علاوه بر پرداخت کمک معیشت و مستمری ماهانه به خانواده‌های تحت حمایت بوده است.

وی همچنین اضافه کرده است: این میزان کمک در ۶مرحله و با سرانه ۱۰۰هزار تومان برای هر کودک در هر مرحله، پرداخت شده است تا این کودکان دوران رشد خود را با تغذیه مناسب طی کنند.

آمار ارایه شده توسط این مسئول از کودکان دچار سوءتغذیه، تنها برخی از فرزندان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در استان را شامل می‌شود و تمامی این کودکان را که آمار دقیقی از تعداد آنان در دست نیست؛ دربرنمی‌گیرد. کودکانی که به گفته کارشناسان تغذیه با توجه به گسترش دامنه فقر اقتصادی در نتیجه تورم افسارگسیخته روز‌به‌روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سوءتغذیه به تمامی اشکالی از لاغری، کمبود وزن و قامت کوتاه اطلاق می‌شود که طی آن فرد به دلیل تغذیه نامناسب نمی‌تواند مقدار کافی ویتامین، پروتئین، املاح و مواد لازم بدن را جذب کند. آمار‌های جهانی نشان می‌دهد ۴۶۲میلیون انسان در کره زمین از سوءتغذیه رنج می‌برند که ۴۷میلیون تن از آنها کودکان زیر ۵سال هستند.

یک کارشناس تغذیه در این باره به «فروردین امروز» می‌گوید: سوءتغذیه به علت کمبود یک ویتامین یا یک ماده معدنی در موادغذایی که فرد مصرف می‌کند، به‌وجود می‌آید. گاهی اوقات نیز فرد میزان کافی از موادغذایی مورد نیاز را استفاده می‌کند، ولی امکان دارد بدن و یا دستگاه گوارشی به علت برخی مشکلات قادر به جذب مواد مغذی نباشد.

مهدیه رضاپور با بیان اینکه، سوءتغذیه در واقع بد بودن نحوه تغذیه است و این می‌تواند در کودکان ناشی از عدم دریافت ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها باشد؛ می‌افزاید: تغذیه نامناسب کودکان خصوصا در دختران با عوارض متعددی همراه است که یکی از آنها کوتاهی قد است.

او با اشاره به این نکته که، کودکان زیر ۵ سال آسیب‌پذیری زیادی نسبت به سوءتغذیه دارند؛ اضافه می‌کند: دختران در این بخش حساس‌تر هستند؛ زیرا اندازه لگن در دختران مناسب با قد آن‌هاست و به تناسب دختری که کوتاه قد است، اندازه لگن او کمتر می‌شود و در نتیجه بچه‌ای که در آینده به دنیا می‌آورد؛ ممکن است خود دچار سوءتغذیه باشد؛ زیرا امکان رشد کافی برای او وجود ندارد و مادری که سوءتغذیه دارد آن‌را به فرزند انتقال می‌دهد و این سیکل ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس تغذیه، ضعف بدنی را یکی دیگر از پیامدهای سوءتغذیه کودکان دانسته و تصریح می‌کند: کمبود برخی ویتامین‌ها همانند ویتامین A، D، روی و آهن در نتیجه سوءتغذیه سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و کودک به سرعت به اسهال مبتلا گردد که این اتفاق، کاهش وزن و لاغری او را در پی دارد. همچنان که کمبود پروتئین در نتیجه سوءتغذیه سبب می‌شود که کودک نسبت به همسالانش، وزن کمتری داشته باشد و معمولا کوتاهی قد بعد از کم‌وزنی صورت می‌گیرد و به دلیل آن است که کودک برای مدت طولانی دچار کمبود موادغذایی بوده است.

رضاپور همچنین سوءتغذیه را باعث «کاهش هوش» در کودکان می‌داند و خاطرنشان می‌کند: سوءتغذیه کودکان به‌ویژه سوءتغذیه سلولی، روی هوش آن‌ها تاثیر منفی بسزایی دارد که مسئولان باید تدابیر جدی برای پیشگیری از سوءتغذیه کودکان که سلامتی نسل‌های آینده را تهدید می‌کند، اتخاذ کنند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6857

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.