اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
11
تغییر قانون انتخابات، راه را بر اصلاح‌طلبان می‌بندد؟

سایه تردید بر اردوگاه اصلاح‌طلبان

  • کد خبر : 6846
  • 19 ژانویه 2021 - 11:00
سایه تردید بر اردوگاه اصلاح‌طلبان
کمتر از پنج ماه دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد؛ در حالی که اصول‌گرایان در قامت «انقلابیون» فاتح بهارستان، سرگرم تغییر قانون آن هستند. تغییرهایی که انتقادهای بسیاری را برانگیخته و حلقه شرایط کاندیداها را برای حضور در این انتخابات تنگ‌تر کرده است.

در آستانه این انتخابات، فعالیت‌های طیف اکثریت اصلاح‌طلبان در مرکز استان شدت گرفته و به برگزاری دو نشست شورای احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب منتهی گردیده است. فعالیت‌هایی که واکنش تند برخی از افراد طیف اقلیت این جناح را در پی داشت.

برای اطلاع از چند و چون فعالیت‌های اخیر اصلاح‌طلبان و نیز نقطه‌نظرهای آنان درباره تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری با دو کُنش‌گر این جریان سیاسی در قزوین به گفت‌وگو نشستیم.

* اصلاح‌طلبان از کاندیدای عاریتی حمایت نمی‌کنند

دبیر شورای احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب قزوین در این گفت‌وگو درباره علت برگزارنشدن نشست‌های اصلاح‌طلبان در طول سال‌جاری و فعال شدن دوباره آنان در آستانه انتخابات۱۴۰۰ به «فروردین امروز» می‌گوید: نشست‌های اصلاح‌طلبان تا قبل از شیوع کرونا برگزار می‌شد، اما به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانستیم ۳۵نماینده حزب و شخصیت سیاسی را دور هم جمع کنیم. مضاف بر اینکه اغلب دوستان ما خود گرفتار کرونا بودند و امکان حضور آن‌ها در این نشست‌ها نیز میسر نبود.

رحیم سرکار با بیان اینکه، در یک ماه گذشته دو جلسه تشکیل دادیم و علت برگزاری این جلسه‌ها هم به هیچ‌وجه موضوع انتخابات سال آینده نبود؛ می‌افزاید: هنوز زود است وارد فاز انتخابات شویم؛ باید ببینیم حاکمیت شرایط حضور حداکثری در انتخابات را فراهم می‌کند و آیا تمایل دارد به احزاب و نیروهای سیاسی بها دهد یا صرفا دنبال سیاهی لشکر می‌گردد که قطعا اصلاح‌طلبان در این دوره نه کاندیدای عاریتی می‌پذیرند و نه از فرصت‌طلبان در انتخابات حمایت خواهند کرد.

وی در خصوص مسائل مطرح شده در این نشست‌ها هم اضافه می‌کند: در این دو نشست به تحلیل وضع موجود کشور پرداخته شد؛ خبرها و داده‌های مفروض فعالیت احزاب را بررسی کردیم و تصمیمات مختلفی از جمله دیدار با شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛ تبیین و تحلیل وضع موجود در قالب بیانیه؛ فعال‌سازی کمیته اطلاع‌رسانی و چند تصمیم مهم دیگر اتخاذ شد که به یاری خدا سعی بر این است که به آن‌ها جامه عمل بپوشانیم.

این فعال سیاسی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز تصریح می‌کند: آنچه مشخص است اصلاح‌طلبان قصد قهر کردن از صندوق‌های رای را ندارند، مگر اینکه حاکمیت شرایطی را به این جریان سیاسی تحمیل کند که احساس کنند حضور یا عدم حضور آنان در این عرصه تفاوتی ندارد.

سرکار یادآور می‌شود: گرچه به‌نظر می‌رسد تندروها بنا دارند مثل انتخابات مجلس یازدهم بسته عمل کنند و کاندیداهای اصلاح‌طلبان را قلع و قمع نمایند که در آن صورت وظیفه از گردن ما ساقط است.

وی با بیان اینکه، بخشی از اصلاح‌طلبان تاکید دارند نباید شرایط را به سویی ببریم که کاندیداهای حداقلی را نیز از ما دریغ کنند، ادامه می‌دهد: اما تعداد قابل توجهی از احزاب در درون جبهه اصلاحات بر حضور کاندیدای قرص و محکم اصلاح‌طلب تاکید دارند. البته معتقدم نیروهای اصلاح‌طلب در جامعه با این نوع کاندیدا برای حضور در انتخابات مجاب خواهند شد، اما چنانچه این اتفاق رخ ندهد آوردن این نیروها و مردم پای صندوق‌های رای بسیار دشوار خواهد بود و این برای وجه بیرونی نظام هم اصلا خوب نیست.

دبیر شورای احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب استان همچنین خاطرنشان می‌کند: تمام تلاش ما در این شرایط بحرانی، با فشارهای بین‌المللی و تورم و ناامیدی در جامعه، این است که با تمام امکانات و بضاعت خود از افتادن کشور در ورطه تندروی که بسیار برای مملکت خطرناک است؛ جلوگیری کنیم و امیدوارم این پیام شنیده شود و شرایط برای یک انتخابات آزاد، منصافه و بی‌طرف فراهم گردد.

تمامیت‌خواهان ‌دنبال بی‌اثر کردن انتخابات هستند

دبیر حزب اتحادملت در قزوین دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب بود که در گفت‌وگو با «فروردین امروز» به سوال‌های ما پاسخ داد. یوسف کرمی درباره نشست‌های اخیر اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان استان همیشه در فرصت‌های مناسب و مقتضی جلسات خود را داشته‌اند، این نبوده که فقط نشست‌های فصلی انتخاباتی داشته باشند؛ حالا البته دو جلسه اخیر رسانه‌ای شد. با توجه به مهم بودن امر انتخابات، طبیعی است که فعالیت‌های سیاسی در ایام انتخابات رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد و بیشتر به چشم می‌آید.

وی می‌افزاید: مساله دیگری هم که در کمرنگ شدن نشست‌های شورای احزاب اصلاح‌طلب نقش موثری داشت بلای عمومی کرونا بود. به هر حال سلامتی دوستان از هر جهت در اولویت قرار دارد که ان‌شاا… با رفع کامل این بلا، نشست‌ها و فعالیت‌های ما هم سرعت و جلوه‌ی بیرونی بیشتری به خود خواهد گرفت.

این فعال سیاسی اضافه می‌کند: البته این موضوع صرفا مربوط به شورای احزاب اصلاح‌طلب است والا در درون جبهه اصلاحات، احزاب به قدر وسع خود در استان فعال هستند. هر چند تلاش شورای اصلاح‌طلبان بر این است تا کمک کنند احزاب به فعالیت بیشتر حزبی ترغیب و تشویق شوند تا فعالیت‌های حزبی جایگاه واقعی خود را در جامعه به دست آورد.

کرمی در ادامه درباره دورنمای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو با توجه به تغییرهای صورت گرفته در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری توسط مجلس اصولگرا تصریح می‌کند: معتقدم با عزمی که راه‌یافتگان به مجلس یازدهم جزم کرده‌اند؛ کم کم داریم از مقوله «انتخاب» و «انتخابات» دور می‌شویم.

وی تاکید می‌کند: مدعیان دلسوزی برای نظام باید بدانند که اینگونه اقدام‌ها پیام مهم‌تری نیز برای افکارعمومی دارد و آن هم، القا کننده این واقعیت است که نتیجه عملکرد بعضی‌ها، کشور را به جایی‌رسانده که نه تنها جامعه شاهد شرایط موسع نیست؛ بلکه ادامه مدیریت تمامیت‌خواهانه این عده، جز با بی‌خاصیت کردن انتخابات قابل استمرار نخواهد بود.

دبیر حزب اتحاد ملت در استان همچنین خاطرنشان می‌کند: اما اینکه اصلاح‌طلبان با این شرایط چه خواهند کرد کاملا روشن است. تکلیف اصلاح‌طلبان و همه دلسوزان این مُلک و ملت، به کار بستن تمامی توان خود برای پیشگیری از آسیب‌های مضر و مخرب چنین کارهایی است. این تکلیف در زمان‌های مختلف به اقتضای شرایط متفاوت خواهد بود که امیدوارم عقلای قوم خود تدبیری در خصوص این وضعیت بیندیشند.

 سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6846

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.