اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
عبدالرزاقی در نشست با نمایندگان مجلس:

منابع درآمدی شهرداری‌ها نباید حذف شود

  • کد خبر : 6824
  • 03 ژانویه 2021 - 8:57
منابع درآمدی شهرداری‌ها نباید حذف شود
«با حذف ماده100 از قانون شهرداری‌ها بیشتر شهرداری‌های کوچک ورشکست می‌شوند؛ چرا که آن‌ها در حوزه ساخت و ساز درآمدی ندارند و یک چهارم در‌آمد آن‌ها از محل این ماده است.»

این جمله، فرازی از سخنان مهدی عبدالرزاقی رییس شورای عالی استان در نشست مشترک اعضای این شورا با لطف‌اله سیاهکلی مرادی رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس و رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس یازدهم بود. نشستی که در آن رییس و اعضای شورای عالی استان، مشکلات شوراهای اسلامی شهر و روستا را مطرح کرده و خواستار همکاری نمایندگان مردم استان در مجلس به منظور ارتقای جایگاه این نهاد مردمی و رفع مشکلات آن شدند.

عبدالرزاقی در این نشست اظهار کرد: شورای استان قزوین در حوزه استانی، نظارتی و اختیاراتی که برای آن تعریف شده با چالش‌هایی مواجه است که انتظار می‌رود نمایندگان مجلس برای رفع این مشکلات به منظور اصلاح قوانین مرتبط اقدام کنند.

وی با بیان اینکه، کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های شورای عالی استان‌ها، برای اصلاح قوانین شوراها طرح‌هایی ارائه کرده‌اند، اما نه در کمیسیون‌‌های تخصصی بررسی شدند و نه در صحن مجلس مطرح گردیدند؛ افزود: طی ۱۷سالی که از تاسیس این شورا می‌گذرد با وجود ارائه طرح‌های خوب از سوی این نهاد تخصصی در حوزه مدیریت شهری به مجلس شورای اسلامی، تعداد اندکی از این طرح‌ها به قانون تبدیل شده‌اند که انتظار می‌رود با پیگیری نمایندگان مجلس به پیشنهادها و طرح‌های این شورا توجه بیشتری شود.

نایب رییس شورای شهر قزوین اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که اکنون شوراها با آن روبه‌رو هستند سلب ماده۵۳ قانون مالیات بر ارزش از شوراها و واگذاری آن به وزارت کشور است. در گذشته چنانچه درباره دریافت عوارض در شهرها قانون وضع می‌شد، شورا اختیار کسب درآمد آن را داشت، اما واگذاری ماده۵۳ به وزارت کشور، باعث حذف منابع درآمدی شهرداری‌ها خواهد شد.

عبدالرزاقی تصریح کرد: در استان قزوین ۲۵شهر داریم که منابع درآمدی پایداری ندارند، چنانچه منبع درآمدی ارزش افزوده از منابع آن‌ها حذف شود، در هزینه‌های جاری و حقوقی کارکنان هم با مشکل روبه‌رو می‌شوند. وی همچنین با ارائه گزارش درباره طرح‌ توسعه بقعه امامزاده حسین، ساماندهی محله دباغان و تخریب باغستان سنتی قزوین خواستار همراهی نمایندگان استان در مجلس برای رفع مشکلات این طرح‌ها شد.

رییس مجمع‌ نمایندگان استان در مجلس در این نشست درباره حفظ ماده۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، اظهارکرد: نمایندگان شوراها بر مبنای تخصص خود برای حل مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند راهکار و پیشنهادهایی ارائه دهند تا براساس آن بتوانیم تصمیم‌هایی اتخاذ کنیم؛ چرا که مجلس یازدهم درصدد است که درآمد حاصل از ارزش‌ افزوده را به جای شهرداری‌ها به محیط زیست و دستگاه‌های دیگر اختصاص دهد.

لطف‌اله سیاهکلی مرادی با اشاره به ضرورت تامین منابع پایدار در شهرداری‌ها، افزود: ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها تنها در تراکم فروشی و ماده۱۰۰ نیست؛ بلکه تامین درآمد باید از طریق مشارکت شهرداری و شوراها در طرح‌های عمرانی و اقتصادی و خدماتی محقق شود.

وی با بیان اینکه تنوع و نحوه خدمات‌رسانی در شهرداری‌ها می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای شهرداری‌ باشد، اضافه کرد: ما نیز در مجلس رفع موارد قانونی تامین منابع پایدار شهرداری‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

در این نشست همچنین نماینده مردم تاکستان در مجلس تاکیدکرد: شوراها پارلمان محلی و استانی هستند که در پیشبرد کارها نقش بسزایی دارند و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها و انجام کارهای اجرایی کمک‌رسان نمایندگان مجلس باشد. رجب رحمانی با اشاره به ماده۱۰۰ شهرداری‌ها افزود: به طور معمول از سوی قانونگذار، قانونی وضع نمی‌شود که به زیان مردم باشد و بر همین اساس، پیشنهادهای نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیگیری خواهیم کرد.

 

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6824

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.