اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4
رای قاضی ویژه فقط سه محکوم داشت

پرونده «هفت سنگان»؛ آن روی سکه

  • کد خبر : 6809
  • 13 دسامبر 2020 - 8:56
پرونده «هفت سنگان»؛ آن روی سکه
«دستگاه قضایی با تعیین قاضی ویژه [برای پرونده تصرف اراضی در هفت‌سنگان] و با وجود فشار‌ها این موضوع را تا آخر پیگیری کرد و برای همه اجزای آن اعم از اراضی تصرف شده، صادرکنندگان مجوز و بهره‌برداران از این مجوزها، حکم صادرکرد.»

این سخنان، بخشی از اظهارات رییس قوه قضاییه در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به مناسبت روز دانشجو بود. سخنانی که پس از صدور رأی بدوی متهمان پرونده موسوم به «هفت‌سنگان» توسط قاضی ویژه منصوب آیت‌ا… رئیسی بیان شده است. آنگونه که میزان، خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه اعلام کرده است: «براساس این رأی که البته تاکنون قطعی نشده، کلیه مجوزها و پروانه‌های غیرمجاز صادره (شامل حدود ۱۰۰پروانه ساختمانی) ابطال و حکم به قلع و قمع بنا و مستحدثات در اراضی مورد نظر در شهرک هفت سنگان صادر شده و حسب مورد برای تعدادی از متهمان مجازات‌های متناسب نیز تعیین شده است و پرونده نیز برای رسیدگی به اتهام برخی از متهمان مفتوح است که با رعایت موازین قانونی به زودی رسیدگی خواهد شد.»

آنچه که این سال‌ها تحت عنوان «پرونده هفت‌سنگان» مطرح شده، موضوعی است که از سال۱۳۹۵ و به دنبال طرح مساله در تریبون نماز جمعه قزوین رسانه‌ای گردید. اراضی مورد نظر که در مجاورت کارخانجات فرنخ و مه نخ قرار دارد، در اوایل انقلاب به منظور ساخت شهرک مسکونی کارگران این واحد تولیدی در نظر گرفته ‌شد، اما این طرح اجرایی نگردید. در سال۱۳۸۵، کل زمین به مساحت ۲۵هکتار، در حالی که محصور و در چهار دیواری بود، در تملک ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت و این ستاد در سال۱۳۹۳، این اراضی را به شرکت تعاونی مسکن دادگستری استان قزوین فروخت که با تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی، به برخی از قضات واگذار شد.

اما واگذاری بخشی از این اراضی به معاونین استاندار، شهردار و معاونین او، مدیران کل بازرسی استان و ثبت اسناد و… حاشیه‌ساز شد و طرح این موضوع تحت عنوان «زمین‌خواری» توسط حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی در نماز جمعه به تشکیل پرونده‌ای انجامید که سرانجام به صدور رای رسیدگی به اتهام‌های متهمان پرونده منتهی گردید.

با صدور رای بدوی توسط قاضی ویژه، امام جمعه قزوین نخستین مسئول در استان بود که واکنش نشان داد. عابدینی گفت: «الحمدا… این روزها شاهد بودیم تکلیف پرونده هفت‌سنگان روشن شد، از آیت‌ا… رییسی تشکر می‌کنیم، از روزی که ایشان مسئولیت دستگاه قضا را قبول کردند هر روز خبرهایی از برخورد با فساد و تخلف در استان‌های مختلف می‌شنویم.»

عابدینی افزود: «مردم قزوین که مدت‌ها چشم انتظار بودند امروز شاهدند که این پرونده پیچیده که متاسفانه برخی مسئولان آن زمان هم آلوده به آن بودند، تعیین تکلیف شد. همچنین در ادامه رسیدگی به این پرونده امیدواریم به نحو احسن این مسیر ادامه پیدا کند و بیت المال به جای خود بازگردد.»

وی تصریح کرد: «اگر هفت‌سنگان تکلیفش مشخص نمی‌شد متخلفان تشویق می‌شدند که دوباره به تخلف خود ادامه دهند، اما با قصه هفت‌سنگان دیگر باید این متخلفان خیلی جسور باشند که این رفتارهای ظالمانه را ادامه دهند. باید از دستگاه قضایی و قضات استان هم تشکر می‌کنیم زیرا قضات به وظیفه خود عمل می‌کنند و اگر کسانی تخلف کردند مردم ما این تخلفات را به پای دستگاه قضایی نمی‌نویسند.»

با این همه، براساس آنچه که در جریان «لایو» مشترک دوشنبه شب «وحید اشتری» و «غلامحسین اسلامی‌صدر» از فعالان اصولگرا در شبکه اجتماعی «اینستاگرام» مطرح گردید، در رای بدوی ۱۵۹صفحه‌ای صادره توسط قاضی ویژه پرونده هفت‌سنگان تنها سه نفر شامل شهردار وقت قزوین، مدیر وقت شهرداری منطقه یک و مدیر تعاونی مسکن دادگستری استان به جرایم نقدی یا انفصال چندماهه محکوم شده‌اند که این حکم نیز قطعی نبوده و با اعتراض آنان برای رسیدگی مجدد به دیوان عالی کشور خواهد رفت.

سعیدالهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6809

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.