اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
این روزها، زیر پوست زندگی چه می‌گذرد

کرونا و درد ِنان و جان!

  • کد خبر : 6779
  • 14 نوامبر 2020 - 6:40
کرونا و درد ِنان و جان!
دست‌هایش می‌لرزد و با زحمت فراوان جعبه‌های میوه را از چرخ باربری‌اش خالی می‌کند؛ خستگی در چهره تکیده مرد میانسال نمایان است و قطره‌های عرق از گونه‌هایش می‌چکد.

مزدش را که می‌گیرد؛ راه می‌افتد و در معبر باریکی که راسته علاف‌ها را به خیابان مولوی متصل کرده، کنار یک مغازه تعطیل، به امید باری تازه، روی کفی چرخش به انتظار می‌نشیند.

فرصت خوبی است تا پای حرف‌هایش بنشینم. انگار او در جستجوی من است؛ همین ‌که می‌فهمد خبرنگارم، سفره دلش گشوده می‌شود. می‌گوید: شش سر عائله‌ام و تا پنجم بیشتر نخوانده‌ام. کارم همین است؛ باربری در بازار؛ نه بیمه‌ای دارم و نه درآمد درست و درمانی! در سلطان‌آباد در یک خانه ۶۰متری مستاجرم و از کله سحر تا بوق سگ کار می‌کنم تا شاید شکم زن و بچه‌ام را سیر کنم. اما گرانی امانم را بریده و مستاصل مانده‌ام که اگر گرفتار کرونا شوم و نتوانم کار کنم بچه‌هایم با سفره خالی به کی و کجا باید پناه ببرند.

دلش پُردرد است و چشم‌هایش انبان آه! حالا بغض هم گلویش را در چنگ خود گرفته و در حالی که اشک بر گونه‌هایش می‌دود؛ بریده بریده ادامه می‌دهد: بنویس یک کارگر باربر که در بساطش آه هم ندارد تا با ناله سودا کند؛ گفت اگر بازار را به خاطر کرونا تعطیل کنید و همین نیم بند درآمد من و امثال من هم قطع شود؛ به خدا به بیچارگی می‌افتیم. نگذارید ما به فلاکت بیفتیم از درد نداری؛ به داد ما فراموش شده‌ها هم برسید!

روایت تلخ «احمد»، باربر ۴۸ساله‌ای که درد زمانه و تنگنای معیشت، سن واقعی او را زیر چین و چروک‌های صورتش پنهان کرده است؛ حکایت دردآلود شمار بسیاری از مردم تهیدست و آسیب‌پذیر جامعه ماست که شیوع ویروس کرونا، زندگی آنان را گرفتار مصیبتی دوچندان کرده است.

این در حالیست که از بیستم آبان، با سفت شدن کمربند مقابله با همه‌گیری بیماری کرونا، واحدهای صنفی تهران و ۲۵مرکز استان کشور از جمله قزوین به استثنای مراکز عرضه موادغذایی، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، داروخانه‌ها، مراکز درمانی و آتش‌نشانی از ساعت۱۸ تعطیل خواهند شد و این یعنی، حذف یک سوم درآمد کارگران باربری که از دسترنج فعالیت روزانه خود، چرخ به گِل نشسته زندگی‌شان را می‌چرخانند.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان درباره طرح تشدید مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و محدودسازی فعالیت‌های صنفی می‌گوید: صنوفی که از نظر شیوع ویروس کرونا پرخطر هستند از ساعت ۱۸ امروز (سه شنبه) به مدت یک ماه تعطیل می‌شوند. منوچهر حبیبی می‌افزاید: افزایش آمار مبتلایان و بستری‌های کرونا در استان بسیار نگران‌‌کننده است و دیگر نمی‌توان به هشدار اکتفا کرد.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون افراد زیادی را از دست داده‌ایم. در شرایط عادی به سر نمی‌بریم و ویروس کرونا بسیار جدی است و سرعت انتقال این ویروس بسیار بالا رفته است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با بیان اینکه، در استان هر چهار ساعت یک شهروند بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌رود؛ تصریح می‌کند: «متاسفانه دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مرکز شهرها رعایت نمی‌شود و اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد باید به زودی اجساد را در خیابان‌ها جمع کنیم.»

گرچه مشخص نیست اجرای طرح محدودسازی فعالیت‌های صنفی و دیگر اقدام‌های مشابه تا چه میزان با موفقیت اجرا خواهد شد، اما کاش مسئولان علاوه بر اجرای اینگونه طرح‌ها که به منظور حفظ سلامتی و جان شهروندان راهی برای گریز از آنها هم نیست، در اندیشه پیچیدن نسخه‌ای برای تامین زندگی و معیشت قشرهای آسیب‌پذیر نیز بودند؛ زندگی که گاه در حسرت یک وعده غذای کافی سرگردان می‌ماند.

سعیدالهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6779

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.