اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
امسال 12هزار نوآموز قزوینی ثبت‌نام نکردند

کرونا و جا ماندگان از تحصیل!

  • کد خبر : 6754
  • 04 نوامبر 2020 - 7:22
کرونا و جا ماندگان از تحصیل!
نزدیک به دوماه از آغاز سال تحصیلی جدید سپری شده، اما بیم از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا سبب شده است تا والدین 12هزار نوآموز قزوینی از ثبت‌نام فرزندانشان در مراکز پیش‌دبستانی در سطح استان خودداری کنند.

اتفاقی که نخستین بار است در چند دهه اخیر روی میدهد و تداوم شیوع ویروس «کرونا» میتواند روند آموزشی نوآموزان پیشدبستانی را دستخوش مشکل و تغییر بسیاری کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با تایید این خبر می‌گوید: نگرانی برخی والدین از ادامه شیوع ویروس کرونا باعث شده نسبت به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس تردید کنند. سید یداله حسینی درباره شناسایی نوآموزان جامانده از پیش‌دبستانی، می‌افزاید: آمار تعداد کودکان واجد شرایط تحصیل در مراکز پیش‌دبستانی، براساس عدد و رقم‌های جمعیتی است که از ثبت احوال گرفته‌ایم و پیش‌بینی ما در سال تحصیلی جدید ۲۰هزار نوآموز بوده، اما تاکنون از این تعداد ۱۲هزار نفر ثبت‌نام نکرده‌اند.

او با تاکید بر اینکه سلامت دانش‌آموزان در اولویت آموزش و پرورش قرار دارد، اضافه می‌کند: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه به آموزش نوآموزان و دانش‌آموزان پیش‌دبستانی از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین برای اینکه نوآموزان از آموزش فاصله نگیرند وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی با عنوان طرح ملی پوشش سراسری نوآموزان و آموزش مجازی پیش دبستانی به شکل رایگان تدوین کرده تا کودکانی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند به صورت غیرحضوری تحت پوشش آموزش قرار گیرند.

ثبت‌نام نکردن ۶۰درصد نوآموزان قزوینی در مراکز پیش دبستانی طی سال جاری همچنین باعث کاهش شمار مربیان این مراکز شده است. به گفته این مسئول،۵۵۰مربی پیش دبستانی کار آموزش نوآموزان قزوینی را در سال گذشته برعهده داشتند، اما امسال به دلیل کاهش جمعیت نوآموزان، شمار این مربیان به ۲۵۰مربی رسیده است.

تداوم همه‌گیری کرونا آن هم طبق بررسی مسئولان و متخصصان امر تا ۲سال آینده، اما و اگر‌های بسیاری را نسبت به همزیستی با این ویروس باعث شده است. برخی خانواده‌ها معتقدند یک‌سال دوری از مدرسه اتفاق خاصی در روند آموزش فرزندانشان ایجاد نمی‌کند بنابراین از حضور فرزندانشان امتناع می‌کنند به‌ویژه خانواده‌هایی که نوآموز پیش دبستانی یا بدو ورود به مدرسه دارند.

اما یک کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در این باره به «فروردین امروز» می‌گوید: مهمترین نقش مراکز پیش دبستانی برای نوآموزان، آموزش تعاملی و توسعه تعامل نوآموزان با محیط پیرامون است که اگر آموزش و پرورش بتواند با شناسایی ۶۰درصد نوآموز دور مانده از آموزش در استان قزوین، شرایط لازم را برای برقراری آموزش‌های مجازی آن‌ها از طریق شبکه «شاد» فراهم کند، خانواده‌ها هم می‌توانند با تهیه منابع آموزشی مورد تایید آموزش و پرورش که شمار آنها کم هم نیست با فرزندان خود تمرین کنند.

سیده رضوان حسینی می‌افزاید: اگر آموزش و پرورش نتواند شرایط دوران کرونا را که در خوشبینانه‌ترین حالت بین دو تا سه سال طول خواهد کشید، مدیریت کند؛ قطعا اُفت آموزشی سنگینی متوجه دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از جمله نوآموزان پیش‌دبستانی‌ می‌شود که جبران آن به‌سادگی ممکن نیست.

او با تاکید بر این نکته که نباید از کنار نگرانی شدید والدین نوآموزان نسبت به احتمال ابتلای فرزندانشان به کرونا که سبب ثبت‌نام نکردن آن‌ها در مراکز پیش‌دبستانی شده، به سادگی عبور کرد، تصریح می‌کند: آموزش و پرورش باید به هر شکل و امکانی از جمله فراهم کردن شرایط آموزش مجازی نوآموزان و در اختیار قرار دادن منابع آموزشی به خانواده‌هایشان، از نگرانی والدین آن‌ها بکاهد.

این کارشناس در عین حال یادآوری می‌کند: متاسفانه با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموزان هنوز برای آموزش مجازی از طریق شبکه شاد مشکل دارند و با این وضعیت، افزودن نوآموزان پیش‌دبستانی به شمار فراگیران آموزشی، به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6754

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.