اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3
وعده وزیر برای اتمام پروژه قزوین- تنکابن عملی می‌شود؟

گره کور بر پروژه سالیان دور

  • کد خبر : 6564
  • 02 جولای 2020 - 6:07
گره کور  بر پروژه سالیان دور
پانزده سال پس از آغاز پروژه ملی قزوین- الموت – تنکابن، این محور مهم مواصلاتی ناتمام مانده و چشم‌های ساکنان بخش الموت شرقی همچنان در انتظار بهره‌برداری از جاده‌ای است که مسیر دسترسی آنان به استان مازندران را تسهیل کرده و می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران، توسعه منطقه و تقویت اقتصاد محلی ایفا کند. هر چند کنشگران اجتماعی نگران تاثیرات مخرب این جاده بر محیط زیست و محوطه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی الموت هستند.
پروژه ملی محور قزوین- الموت – تنکابن در سال۸۲ و به هنگام سفر مقام رهبری به قزوین توسط دولت اصلاحات کلید خورد و پس از دو سال مطالعه، فاز نخست عملیات اجرایی آن در سال۸۴ آغاز شد. این پروژه که بهره‌برداری نهایی از آن، مسیر دسترسی به استان مازندران را ۱۸۰کیلومتر کاهش خواهد داد، شامل ۵قطعه مجموعاً به طول ۱۶۲کیلومتر است که ۲قطعه آن به طول حدود ۹۶کیلومتر در مسیر قزوین- الموت در استان قزوین قرار دارد. قطعه نخست این پروژه از قزوین تا روستای «شهرک» به طول ۶۵کیلومتر و قطعه دوم آن از روستای «شهرک» تا روستای «وناش» به طول ۳۰کیلومتر است و قطعات دیگر آن نیز در استان مازندران واقع شده‌اند.
فار نخست این پروژه که در جریان اجرا با مشکلات متعددی از جمله نداشتن مطالعات زیست‌محیطی، مخالفت سازمان محیط زیست، رانش زمین و… روبه‌رو شد، اکنون ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با وجود هزینه ۵۰۰میلیارد تومان، برای تکمیل فاز نخست و اجرای بخش‌های باقی‌مانده آن به بیش از پنج برابر این مبلغ یعنی حدود ۲۵۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وعده وزیر برای گشودن گره کور
یکی از محورهای مهم سفر این هفته وزیر راه و شهرسازی به قزوین، بازدید از این پروژه و تعیین تکلیف جاده‌ای است که از آن به عنوان پنجمین راه دسترسی به شمال کشور یاد می‌شود. محمد اسلامی که در جریان بازدید از این پروژه توسط استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران استانی همراهی می‌شد، این  این پروژه را یکی از طرح‌های مهم و راهبردی استان قزوین دانست که به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیره راه‌های اتصال جنوب به شمال کشور محسوب شده و فاز اول آن تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه، ملاحظات مهندسی و زیست‌محیطی پروژه ایجاب می‌کرد که پروژه با تدابیر ویژه‌تری اجرایی شود، می گوید: با توجه به گذشت زمان و حجم هزینه صورت گرفته نیاز مبرم است که اولویت‌بندی کنیم تا بخشی از پروژه را تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانیم تا مردم بتوانند استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی می‌افزاید: این بخش شامل دو منطقه خواهد بود، یک منطقه حدود ۱۵کیلومتر از تنکابن به سمت الموت و یک منطقه از قزوین تا الموت که حدود ۶۳کیلومتر است، در واقع این مجموعه ۸۰کیلومتری نصف راه قزوین به تنکابن را تشکیل می‌دهد که با تصمیمات اتخاذ شده امیدوارم با سرعت بیشتری اجرایی شود.
اسلامی اضافه می‌کند: بخش دوم نیز ۸۰کیلومتر است که مطالعات زیست‌محیطی آن حل شده و به لحاظ مهندسی باید به محاسبات توجه کنیم تا هزینه اجرا و بهره‌برداری پروژه کاهش پیدا کند.
اسلامی تصریح می کند: درعین‌حال که پیمانکار مستقر هست و کار می‌کند باید منابع آن نیز موردتوجه قرار بگیرد، حداقل ۲۵۰۰ تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که پروژه اجرا شود، اما اولویت اول ما این است که قطعات  اول تا سوم ۶۳کیلومتر را تکمیل کنیم، ۴۲کیلومتر آسفالت شده و ۱۸کیلومتر باقی‌مانده است که امیدواریم تا سال آینده اجرایی شود.

نیاز پروژه به پنج هزار میلیارد اعتبار
در همین حال، مشاور قطعه نخست این پروژه درباره روند اجرایی این محور راهبردی می‌گوید: در ابتدای طرح، ۲قطعه آن به صورت محدود و با منابع استانی انجام شد، اما از سال۸۵ به بعد نیز اعتبارات ملی برای آن مصوب گردید.
امیر رضایی می‌افزاید: در سال۸۸ اعتباری از محل فروش سهام به میزان ۴۵۰میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شد و بعد از آن ادامه پروژه به شرکت راه منتقل و مطالعات آن بازنگری شد و سپس پروژه از سال۹۰ با ترک تشریفات به قرارگاه خاتم واگذار گردید و اولویت اتمام آن نیز از کیلومتر صفر تا ۶۲ به عنوان قطعه اول در نظر گرفته شد.
وی در عین حال میزان برآوردهای اعتباری انجام شده برای اتمام این پروژه مهم را کافی ندانسته و تاکید می‌کند: بهره‌برداری از این پروژه به سه هزار و ۲۵۰ تا پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در قطعه نخست آن نیز ۲پل طراحی شده، اما تاکنون احداث نشده است.
مشاور قطعه نخست جاده قزوین- الموت – تنکابن خاطرنشان می‌کند: از کیلومتر ۳۳ تا ۴۵ این قطعه نخست با مشکل رانش زمین روبه‌رو هستیم که باید برای آن نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اما معتقد است: پروژه راهبردی راه قزوین- الموت- تنکابن که از ۱۵سال پیش کلید خورده بیش از حد انتظار به طول انجامیده است.
لطف‌اله سیاهکلی مرادی می‌افزاید: باید زمان آغاز و پایان هر پروژه در زمان آغاز آن اعلام شود تا براساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری صورت گیرد.
وی همچنین تصریح می‌کند: با توجه به اینکه در فصل کاری قرار داریم باید اعتبارات لازم در خصوص جاده قزوین- الموت- تنکابن اعمال شود تا ما شاهد بهره‌برداری از فاز یک این طرح در آینده نزدیک باشیم.
به نظر می‌رسد با وضعیت اقتصادی کشور و تنگناهای شدید مالی که دولت را با بالاترین حجم کسری بودجه در سالیان اخیر روبه‌رو کرده است، بهره‌برداری از قطعه نخست این پروژه نیز برآوردی خوشبینانه است که باید به انتظار نشست و دید که آیا گره کور محور مواصلاتی قزوین – الموت- تنکابن بالاخره گشوده می‌شود یا ادامه پروژه بر دوش دولت آینده قرار می‌گیرد.

مهدی رضایی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6564

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.