اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
ورزش قزوین درسالی که گذشت

نمره ناپلئونی

  • کد خبر : 6459
  • 15 مارس 2020 - 9:25
نمره  ناپلئونی
در روزهای منتهی به پایان سال و فرارسیدن سال نو، برآن شدیم تا رویدادهای مهم ورزش قزوین را در منظر مخاطبان عزیز قرار دهیم تا داشته‌ها و نداشته‌ها در این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد.
 با نگاهی کلی به وضعیت ورزش قزوین، مشاهده می‌شود با همه ظرفیت‌های مدیریتی، فنی، اجرایی، عمرانی، اماکن ورزشی، باشگاه‌های دولتی و خصوصی و… در سال۹۸ در میادین کشوری و بین‌المللی در بخش میزبانی از مسابقات، می‌توان به حضور تیم‌ها و ورزشکاران استان در رقابت‌های برون مرزی، امتیازی فراتر از نمره ناپلئونی داد. شاید مهمترین اتفاق ورزش استان، کسب سهمیه المپیک۲۰۲۰ ژاپن باشد که درحال حاضر ورزش قزوین برای المپیک ۲سهمیه دارد.
 المپیکی‌های قزوین
سال۹۸ به واسطه اینکه سال پیش از بازی‌های مهمی چون المپیک۲۰۲۰ توکیو ژاپن بوده، به سال کسب سهمیه معروف است. درسال جاری تیم‌های مختلف کشور دربخش آقایان و بانوان در مسابقات گزینشی گوناگون برای کسب سهمیه در کشورهای مختلف به میدان رفتند که تا این لحظه سهم ورزش استان درهمه رشته‌ها تنها ۲سهمیه بوده ‌است. ورزشکاران استان در رشته‌هایی مانند والیبال، کاراته، فوتبال امیدها، تنیس روی میز و… در ترکیب تیم‌های ملی بودند.
ابتدا در دی ماه، تیم ملی والیبال ایران درآخرین مرحله کسب سهمیه در قاره آسیا در کشور چین به مصاف ۷کشور رفت که در بازی فینال با برتری مقابل میزبان، تنها سهمیه باقی مانده آسیا را کسب کرد. در تیم ملی والیبال ایران، محمدرضا موذن، لیبرو والیبال استان و تیم ملی که در ۲سال اخیر به واسطه آسیب‌دیدگی مهدی مرندی دیگر ملی‌پوش استان پای ثابت اردوهای تیم ملی در مسابقات گوناگون بوده، در کنار سایر ملی‌پوشان حضور چشم‌گیری برای کسب سهمیه داشت.
بدون شک باید پذیرفت با المپیکی شدن رشته پرمدال کاراته و حضور ورزشکاران این رشته باریشه و قدیمی در اولین المپیک پیش‌روی خود که ۲۰۲۰توکیو ژاپن است، جامعه کاراته بسیار خوشحال می‌شود که سهم مهمی دربازی‌های تابستان دارد. در مسابقات کسب سهمیه و یا همان کاراته‌وان که ۳مرحله در کشورهای فرانسه، شیلی و اتریش برگزار گردید، بهمن عسگری کاراته‌کای وزن مثبت ۷۵کیلوگرم استان موفق شد با کسب مدال‌های طلای این دوره از رقابت‌ها، به شایستگی سهمیه را کسب کند؛ البته در لیگ کاراته‌وان، ملی‌پوشان دیگر استان مانند آسیابری و میرزایی نیز در ترکیب تیم ملی بودند که تنها بهمن عسگری توانست المپیکی شود و خود را به عنوان یک رقیب جدی برای کسب مدال طلا مطرح کند.
 کاسپین، لوک خوش شناس!
هرسال دریغ از پارسال. این تنها نکته‌ای می‌تواند باشد که برای باشگاهی مانند «کاسپین» که ۸سال می‌شود با انواع بودجه‌های کم یا زیاد دولتی وخصوصی، مدیران بومی، کادرفنی‌ بومی وغیربومی، بازیکنان بومی وغیربومی و… در لیگ دسته دوم به میدان رفته‌است و حاصلش چه بوده، واقعا مشخص نیست؟! اینکه دراین ۸سال بازیکنان بومی زیادی کشف و شناسایی و به تیم بزرگسالان و یا تیم‌های دیگر رفته‌اند، کارخوبی است؛ اما سوال مهم همواره این بوده که چرا تیم دیر شکل می‌گیرد؟ چرا بودجه نیست؟ چرا تیم در نتیجه‌گیری با مشکل روبه‌رو است و همواره در جدول رده‌بندی زنگ تفریح سایر تیم‌هاست؟ اینکه چه زمانی قرار است برای جامعه فوتبال مدعی صعود باشیم؟
اکنون کاسپین به لطف تصمیمات سازمان لیگ تحت هرشرایطی در لیگ می‌ماند و سقوط به لیگ۳ تهدیدش نمی‌کند! و بخت به او رو کرده و لوک خوش‌شانس است؛ اما قصه کاسپین دررده سنی امیدها نیز چندان قابل دفاع نبوده و اینکه این تیم هم در لیگ یک امیدها طبق آیین‌نامه‌ها ابقا می‌شود و یا سقوط می‌کند، هنوز روشن نیست!
 والیبال موفق؛ فوتسال ناموفق
با رویکرد مثبت شورای پنجم قزوین درخصوص ورزش و تاسیس باشگاه شورا و شهرداری و تخصیص بودجه قابل توجهی درحدود ۳میلیارد و۷۰۰میلیون تومان برای ورزش درسال۹۸، این باشگاه در رشته‌های توپی و سالنی وارد میدان رقابت شد. این باشگاه در ۲سال اخیر در رشته‌هایی مانند والیبال و بسکتبال مردان و زنان و فوتسال مردان وارد لیگ‌ها شد که در برخی رشته‌ها موفق و در برخی رشته‌ها ناکام بودند. درسال جاری باشگاه شورا و شهرداری در رشته بسکتبال مردان برای اولین بار در بین ۱۴تیم در جایگاه دوازدهم ایستاد. این تیم تا نیم فصل با امید حمیدی و سپس با پویا تاجیک به میدان رفت که تنها حُسن نتیجه‌گیری بسکتبال شهرداری، عدم نتیجه‌گیری تیم‌های سیزدهم و چهاردهم در لیگ سال۹۸ بود که باعث بقای این تیم شد.
باید تصمیم‌گیران و یا اتاق فکر باشگاه شهرداری بپذیرند که همه تفکرات درخصوص رشته فوتسال و رفت وآمدهای فراوان و دست‌های پشت پرده که سبب بسته‌شدن تیم درسال۹۷و۹۸ گردید باعث این شد، تیمی که قرار بود با کادرفنی بومی و بازیکنان باتجربه و مدعی استان به لیگ برتر برسد، به لیگ دسته۲ سقوط کند و این نتیجه‌گیری می‌تواند درحد فاجعه نیز باشد.
سایر تیم‌های باشگاه شهرداری درسال جاری در رشته‌هایی مانند والیبال، بسکتبال و… به میدان رفتند که در بسکتبال زنان، تیم تحت هدایت خانم نایبی، بعد از دوسال کار با یک تیم بومی و داشتن چند بازیکن غیربومی توانست به لیگ برترصعود کند. تیم والیبال زنان در لیگ برتر و تیم مردان در مرحله پلی‌اف درگیر مسابقات پیش‌رو هستند.
برآورده شدن آرزوی دیرینه
پس از دودهه میزبانی مسابقات بزرگ بین‌المللی بزرگسالان در شهر الوند در دهه۷۰ و مسابقات روزجهانی کودک در اوایل دهه۸۰؛ رقابت‌های بین‌المللی روزجهانی کودک درسال۲۰۱۹ میلادی به میزبانی استان قزوین و با همکاری هیات کشتی استان، اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری الوند، طی۳روز، در آذرماه در سالن یادگار امام الوند با حضور کشتی‌گیران ۵کشورخارجی در دو رشته آزاد و فرنگی برگزار شد.
اسماعیل حسینی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.