اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
واکاوی دخل و خرج بلدیه در سال 1399؛

شهرداری اندازه جیبش خرج می‌کند

  • کد خبر : 6448
  • 15 مارس 2020 - 8:48
شهرداری اندازه جیبش خرج می‌کند
بودجه‌ریزی همواره یکی از چالش‌های پیش‌روی شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی بوده است. شهرداری‌ها به عنوان موثرترین نهاد شهری که وظایف و خدمات گسترده‌ای را برعهده داشته و در نگاه جهانی مظهری از دولت‌های محلی شناخته می‌شوند، به منظور رفع نیازهای نامحدود در کنار منابع محدودی که در دسترس دارند ناگزیر به مدیریت منابع مالی بوده و این مساله وجود بودجه را در مدیریت شهری اجتناب ناپذیر کرده است.
به موجب ماده۲۳ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، مصوب تیرماه۱۳۴۶، «بودجه شهرداری، عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع، مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه آن‌ها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب انجمن [شورای] شهر قابل اجراست.»
برهمین اساس، شهردار قزوین لایحه بودجه پیشنهادی ۹۰۰میلیاردتومانی سال آینده شهرداری را با ۱۴درصد افزایش نسبت به سال۹۸ به شورای شهر تقدیم کرد. لایحه‌ای که به گفته سیاوش طاهرخانی، در سال گذشته بودجه شهرداری ۷۹۰میلیارد تومان بود که امسال در لایحه پیشنهادی این رقم به ۹۰۰میلیارد تومان رسیده است.
او هنگام تقدیم لایحه بودجه به شورای شهر افزود: ۷۲درصد بودجه پیشنهادی، عمرانی بوده و صرفا ۲۸درصد آن مربوط به هزینه‌های جاری است که بدین منظور بودجه جاری سال آینده ۲۶۰میلیارد تومان درنظر گرفته‌شده و بودجه عمرانی ۶۴۰میلیارد تومان تعیین شده است.

عدم تحقق نیمی از بودجه شهرداری
شهردار قزوین در عین حال با تاکید بر اینکه، در این بودجه اعتبارات برخی از سازمان‌های زیرمجموعه مانند باغستان ۱۲۷درصد و فرهنگی ورزشی ۷۸درصد رشد یافته‌اند؛ درباره میزان تحقق بودجه ۷۹۰میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری نیز اضافه کرد: تاکنون۵۰درصد کل بودجه سال۹۸ تحقق پیدا کرده است که امیدواریم این میزان در فرصت باقی مانده در سال جاری افزایش پیدا کند.
تاکید طاهرخانی بر تحقق تنها نیمی از بودجه سال جاری شهرداری، موضوعی است که به گفته یک کارشناس اقتصاد شهری، ناشی از بودجه‌ریزی مبتنی بر نادیده گرفتن ضرورت دستیابی به منابع پایدار به منظور تامین درآمدها در مدیریت شهری است.
سجاد اعظمی با بیان اینکه، عموما شهرداری‌ها در تهیه لایحه بودجه، براساس برخی احتمالات اعداد و ارقام را درج می‌کنند به «فروردین امروز» می‌گوید: ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری یکی از مسائل و موضوعات مهم در حوزه تاب‌آوری اقتصادی شهری است که می‌تواند از مصادیق پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در شهرهای کشور باشد.
او می‌افزاید: افزایش درآمدهای ناپایدار شهری، بی‌شک موجب کاهش تاب آوری شهرها می‌شود و زمینه ای برای ایجاد بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در بلند مدت ایجاد می‌کند که شهرداری‌ها و سیستم‌های مدیریت شهری را دچار اختلال می‌کند.
به گفته این کارشناس اقتصاد شهری، درآمدهای پایدار در مدیریت شهری باید از سه ویژگی مهم مستمر بودن، اینکه دستیابی به این درآمدها شرایط بهینه شهری را بر هم نزند و در نهایت انعطاف پذیر بودن برخوردار باشد، اما شهرداری‌ها عموما به منابعی دسترسی پیدا می‌کنند که غیر مستمر و مقطعی بوده و بودجه سالیانه خود را براساس آنها طراحی می‌کنند و در نتیجه در پایان سال مالی، بخش قابل توجهی از این بودجه محقق نمی‌گردد.
رییس کمیسیون مالی و اقتصادی پارلمان محلی قزوین نیز درباره عدم تحقق بودجه سنواتی شهرداری معتقد است: بسیاری از ردیف‌های موجود در فصل هفتم بودجه محقق نمی‌شود که باید به هنگام بررسی لایجه در شوا، این موارد تعدیل شود.
فرج‌اله فصیحی رامندی با بیان اینکه، رئوس و خط مشی شهرداری در بودجه باید سیاست‌ها و نظرات شورای شهر باشد؛ تصریح می‌کند: بنابراین در بخش عمرانی اتمام و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام و اجرانشده باید مورد توجه باشد که با غیرواقعی بودن بودجه تحقق این موارد مشکل خواهد بود.
کاهش ۱۰۰میلیارد تومانی بودجه
موضوعی که رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر نیز آن را ضروری می‌داند. سیده منیره قوامی با تاکید بر اینکه، باید رقم بودجه پیشنهادی شهرداری کاهش یابد تا واقعی بودن بودجه محقق شود، می‌گوید: بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به امسال ۱۴درصد افزایش دارد که باید رقم بودجه همان ۷۹۰میلیارد تومان امسال باشد تا به واقعیت و تحقق نزدیک شود.
براساس همین نگرش اعضای شورای شهر درباره غیرواقعی بودن بودجه سال آینده شهرداری و اتکا به منابع ناپایدار بود، که در جریان رسیدگی به لایحه بودجه شهرداری در صحن شورای شهر، نمایندگان مردم رقم کلی بودجه سال۱۳۹۹ را به بودجه سال جاری نزدیک کردند.
سخنگوی پارلمان محلی قزوین با اعلام این خبر به «فروردین امروز» می‌گوید: در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن شورای شهر با تصویب اکثریت اعضا، ۱۰۰میلیارد تومان از رقم درج شده در لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری کاهش یافت و بدین ترتیب میزان این بودجه به ۸۰۰میلیارد تومان کاهش یافت.
مهدیه قافله باشی، هدف از این کار را واقعی‌تر شدن بودجه پیشنهادی شهرداری دانسته و می‌افزاید: با این اقدام اعضا با فروش املاک شهرداری و همچنین اخذ وام برای تامین بودجه سال آینده شهرداری مخالفت کردند و بودجه واقعی‌تر شده و شهرداری دیگر نیازی نیست که با اخذ وام، دیون تازه‌ای را برای تامین بودجه ایجاد کند.
او همچنین با تاکید بر اینکه، تاکنون ۸۰درصد بودجه از تصویب اعضای پارلمان محلی گذشته و ۲۰درصد باقیمانده از لایحه بودجه شهرداری نیز ظرف هفته جاری به تصویب خواهد رسید؛ اضافه می‌کند: شورا موظف است پیش از ورود به سال آینده، لایحه بودجه را از تصویب نهایی خود بگذراند، اما شیوع بیماری کرونا و پیامدهای ناشی از آن سبب شد که با توقف جلسات شورا، بررسی این لایحه نیز با تاخیر انجام شود.
به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و رکود در بخش تولید ساختمان که بخش قابل توجهی از منابع درآمدی شهرداری به فروش تراکم در ساخت و سازهای مسکن شهری اختصاص دارد، تحقق نیمی از بودجه سال آینده نیز خوش‌بینانه بوده و مدیریت جدید شهری که نشان داده می‌تواند تغییرات مهمی را در ساختار شهرداری ایجاد کند، باید راهی تازه برای فراهم کردن منابع درآمدی پایدار و برون رفت از مشکلات ناشی از عدم تحقق بخش قابل توجهی از بودجه که سبب اجرا نشدن پروژه‌های مهم عمرانی شهری خواهد شد، بیابد.

مهدی رضایی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6448

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.