اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مرور وعده‌های عملی نشده برای پایان پروژه مسکن مهر

پرونده‌ای که بسته نمی‌شود!

  • کد خبر : 6398
  • 13 فوریه 2020 - 9:26
پرونده‌ای که بسته نمی‌شود!
«مسکن مهر» مهمترین طرح دولت نهم، دوازده سال پس از هنگامی که در سال1386 اجرایی گردید، همچنان در گیرودار مشکلات و معضلاتی است که سبب شده پرونده این پروژه همچنان گشوده مانده و وعده‌های مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی درباره اتمام قریب‌الوقوع آن، همچنان روی زمین بماند و اجرای «مسکن ملی» یا «طرح اقدام ملی مسکن» توسط دولت روحانی نیز به پایان «مسکن مهر» گره بخورد.
مسکن مهر، طرحی آرمان‌گرایانه بود که با هدف تهیه مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر کلید خورد، اما به باور کارشناسان حوزه مسکن عدم اهتمام دولت احمدی‌نژاد در تامین زیرساخت‌های ضروری مجموعه‌های احداث شده، مکان‌یابی عموماً دور از شهرها، تلاش برای هزینه کردن حداقلی در احداث بناها که به کاهش شدید کیفیت آنها منتهی شد، عدم نظارت موثر بر نحوه کار پیمانکاران، نادیده گرفتن تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی ساکنان و… سبب گردید تا انبوه مشکلات ناشی از این طرح به دولت بعدی منتقل گردیده و همچنان وزارت مسکن و شهرسازی را درگیر خود سازد.

 وعده تازه؛ بسته شدن پرونده به زودی!
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اما معتقد است به رغم همه مشکلات موجود، پرونده مسکن مهر در استان تا پایان خردادماه سال۹۹ بسته شده و همزمان با اتمام این پروژه، ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن آغاز خواهد شد.
ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه، مجموع تعهدات مسکن مهر در استان ۴۴هزار و ۲۸۸واحد در شهرهای بالای ۲۵هزار جمعیت بود که از این تعداد کار ساخت و تحویل ۳۹هزار و ۳۶۸واحد به اتمام رسیده و چهار هزار و ۹۲۰واحد باقی مانده است، می‌گوید: از واحدهای باقی مانده ۲هزار و ۲۹۱واحد فاقد متقاضی هستند و یا برای مشکلات حقوقی متوقف شده و با پیشرفت زیر ۳۰درصد هستند.
او می‌افزاید: این واحدها فعلا در اولویت بعدی اتمام عملیات اجرایی قرار خواهد گرفت تا متقاضی مناسب یافت شود و مشکلات حقوقی آنها مرتفع شود و در اولین گام، در دهه فجر امسال نیز ۴۲۵واحد مسکن مهر در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
این مسئول در عین حال تصریح می‌کند: همزمان با اتمام پروژه مسکن مهر اجرای طرح اقدام ملی مسکن آغاز خواهد شد که در مرحله اول یک هزار و ۹۴۵واحد که زمین آن مشخص شده و در حال انعقاد قرارداد آنها هستیم احداث خواهد شد که بدین منظور برای اجرای این طرح بیش از ۲۵هکتار زمین در داخل شهرهای استان لازم است که برای تامین آن اقدام کرده‌ایم.
وعده بسته شدن پرونده مسکن مهر قزوین تا پایان خردادماه سال۹۹ در حالی است که پیش از این در چندین نوبت چنین وعده‌هایی توسط مسئولان مختلف داده شده بود، اما هیچکدام از آنها عملی نشده است. ‌منوچهر حبیبی سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین در بیست و هفتم مهر۹۵ با تاکید بر اینکه، طبق آخرین آمار حدود ۴۰تا ۴۵هزار نفر در شهرک مهرگان مستقر شده‌اند، گفته بود: مجموعه مدیریت استان در تلاش است که واحدهای باقی مانده مسکن مهر تا پایان سال‌جاری به نتیجه برسد.
چه شد آنگونه که گفتند عملی نشد؟
این وعده نه تنها عملی نشد که اظهارات احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در بیستم و نهم بهمن۹۶ در دیدار با زاهدی استاندار وقت قزوین نیز که تاکید کرده بود: «هزار و ۵۱واحد تعاونی و سه جانبه مسکن مهر در قزوین باقی مانده که تا شهریورماه سال۹۷، پرونده آنها بسته می‌شود»، هم به جایی نرسید.
او با بیان اینکه، طبق قولی که به رییس جمهور داده‌ایم پرونده مسکن مهر تا شهریور سال۹۸ بسته خواهد شد، افزوده بود: در برگزاری جشن پایانی مسکن مهر منتظر اتمام واحدهای مشکل‌دار و بحرانی نمی‌مانیم چون نمی‌توان اقدامات بزرگ انجام‌شده در مسکن مهر را معطل چند واحد مشکل‌دار و نیمه‌تمام گذاشت.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اضافه کرده بود: استان قزوین در طرح مسکن مهر بسیار منظم و هماهنگ با وزارت راه و شهرسازی کار کرده است و نمی‌توان انتظار داشت در طرحی با این وسعت هیچ عیب و ایرادی وجود نداشته باشد و باید به‌تدریج برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام کرد.
اصغری مهرآبادی تصریح کرده بود: در قزوین ۱۲تعاونی مسکن مهر با ۲هزار واحد دارای مشکلات قضایی و اداری هستند که باید با کمک دستگاه‌های اجرایی و قضایی هرچه سریع‌تر برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام شود.
پرونده مسکن مهر در حالی همچنان گشوده مانده و مشکلات متعدد آن حل نشده است که عدم صدور سند مالکیت واحدهای تحویل داده شده این پروژه در استان، بر مشکلات گذشته افزوده است.

ظهور مشکلات تازه در پروژه کهنه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با تایید اینکه یکی از مشکلات واحدهای مسکن مهر صادرنشدن اسناد مالکیت است، می‌گوید: اعطای سند مالکیت برای ساکنان واحدهای مسکن مهر به عنوان پشتیبان مالی و اقتصادی خوبی محسوب می‌شود و آنها می‌توانند با پرداخت هزینه‌های بسیار کم عرصه واحدهای خود را در اختیار بگیرند.
علی فرخزاد با بیان اینکه، هدف از واگذاری عرصه واحدهای مسکن مهر آن است که ساکنان واحدها سرنوشت ملک را خودشان بر عهده بگیرند، می‌افزاید: متاسفانه برخی موانع از جمله دریافت نشدن استاندارد آسانسورها و عدم ارائه گزارش مهندسان ناظر برای پایان کار در صادر نشدن سندها تاثیرگذار بوده است.
او با تاکید بر اینکه، حدود ۱۰تعاونی مسکن مهر استان هم‌اکنون با بیشترین چالش روبرو هستند، اضافه می‌کند: با تکمیل واحدهای مسکونی باقی مانده، پروژه مسکن مهر قزوین ظرف ۶ماه آینده به پایان برسد.
شماری از کارشناسان حوزه مسکن بر این باورند که پرونده «مسکن مهر» به دلایل متعدد از جمله فراوانی حجم مشکلات آن در دولت روحانی به فرجام قطعی نخواهد رسید و دولت سیزدهم نیز درگیر آن خواهد بود. آنگونه که این کارشناسان می‌گویند با وجود آنکه کمتر از ده سال از احداث واحدهای مسکن مهر می‌گذرد، اما کیفیت نازل احداث آن‌ها سبب شده تا بسیاری از آن‌ها فرسوده و مستهلک شوند و تعداد قابل توجهی از مالکان این واحدهای مسکونی به علت مناسب نبودن شرایط و کیفیت سازه‌ها، اجاره‌نشینی را بر ماندن در این خانه‌ها ترجیح داده‌اند.

مهدی رضایی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6398

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.