اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
تایید صلاحیت های تازه، آرایش انتخاباتی جناح‌ها را تغییر داد

انتخابات و تعدد لیست‌ها

  • کد خبر : 6404
  • 13 فوریه 2020 - 9:47
انتخابات و تعدد لیست‌ها
در یک قدمی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تایید صلاحیت شماری از چهره‌های سیاسی در استان توسط شورای نگهبان قانون اساسی، آرایش سیاسی جناح‌های سیاسی بر اثر شدت گرفتن اختلافات و رقابت‌های داخلی در اردوگاه دو جریان سیاسی، دچار دگرگونی شد.
پیش از این منوچهر حبیبی رییس ستاد انتخابات قزوین از تایید صلاحیت ۵۱کاندیدای رد یا عدم احراز صلاحیت شده برای ورود به عرصه رقابت‌های مجلس یازدهم در سه حوزه انتخابیه استان توسط هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان خبر داده بود. گرچه او نامی از افراد شاخص تایید صلاحیت شده توسط این هیات نبرده بود، اما صلاحیت بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، رجب رحمانی، نماینده اسبق مردم تاکستان در مجلس و سالار قاسمی مدیرکل سابق آموزش و پرورش قزوین که پیش از این توسط هیات نظارت شورای نگهبان در استان رد شده بود، احراز شد و این افراد به عرصه رقابت‌های انتخاباتی بازگشتند.
اما در مرحله پایانی رسیدگی به شکایات کاندیداهای تایید صلاحیت شده که این بار توسط اعضای شورای نگهبان صورت می گیرد، صلاحیت شمار دیگری از این کاندیداها از جمله، امیر طاهرخانی نماینده اسبق مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی و محمدباقر آقاعلیخانی رییس اسبق سازمان صنعت و معدن استان نیز تایید و اعلام شد. در حالی که برخی گفته‌ها حکایت از آن دارد که سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز تایید صلاحیت شده است؛ هر چند تا شامگاه دوشنبه تایید وی به صورت کتبی توسط شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام نشده بود.
بدین ترتیب براساس آخرین آمار، از جمع ۲۲۴داوطلب ثبت نام کرده، جمعا ۱۳۲نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و با توجه به انصراف ۱۸نفر از ثبت نام کنندگان، بقیه شامل ۷۴تن از کاندیداها توسط شورای نگهبان رد یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند و هم اینک به صورت متوسط برای هرکرسی مجلس شورای اسلامی در استان، ۳۳نفر رقابت می‌کنند.
با این همه اما، حجت‌الاسلام قدرت‌اله علیخانی نماینده اسبق مردم قزوین در مجلس و یوسف کرمی از اعضای شورای اصلاح‌طلبان در استان همچنان در لیست رد صلاحیت شدگان شورای نگهبان قرار دارند و تایید احتمالی هر یک از آنان به ویژه قدرت‌اله علیخانی در آخرین فرصت رسیدگی به شکایات توسط شورای نگهبان می‌تواند سرنوشت انتخابات در حوزه انتخابیه بویین زهرا و آوج را به نفع اصلاح‌طلبان رقم بزند.

اصولگرایان و دو لیست انتخاباتی!
اصولگرایان که در جریان انتخابات مجلس یازدهم با دو طیف «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» و «ائتلاف بزرگ پیروان ولایت» حضور دارند، پیش از این در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک به چهار کاندیدا از میان کاندیداهای منتسب به این جریان سیاسی رسیده بودند. لطف‌اله سیاهکالی مرادی، میثم پیله‌فروش، محمدباقر آقاعلیخانی و فاطمه محمدبیگی، چهار کاندیدایی بودند که در این دو طیف به مرحله پایانی انتخاب دو کاندیدای اصلی رسیده بودند…

 اما در حالی که گمانه‌زنی‌ها از انتخاب احتمالی میثم پیله‌فروش و فاطمه محمدبیگی یا لطف‌اله سیاهکالی مرادی و محمدباقر آقاعلیخانی به عنوان خروجی نهایی این دو طیف خبر می‌داد، عدم تایید صلاحیت محمدباقر آقاعلیخانی توسط هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان؛ پیش‌فرض‌ها در این خصوص را به هم ریخت.
در شرایطی که «ائتلاف بزرگ پیروان ولایت» برای تصمیم‌گیری در خصوص دو کاندیدای موردنظر خود از میان این سه چهره دچار تردید شده است، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای باستناد آنچه که آن را تصمیم نهایی باستناد «نظرسنجی‌های انجام شده» نامید، لطف اله سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی را به عنوان کاندیداهای مورد حمایت این شورا در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک معرفی کرد.
در بیانیه این شورا آمده است: «تبیین و تعیین میثاق‌نامه جامع، فراخوان و بررسی سوابق و برنامه‌های کاندیداها و رسیدن به ۴گزینه نهایی از طریق برپایی مجمع ۱۰۰۰نفره در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک از جمله اقداماتی بوده که در ماه‌های گذشته توسط این مجموعه انقلابی صورت گرفته است.»
در بیانیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همچنین تاکید شده است: «در حال حاضر که به روزهای قانونی تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم براساس نظرسنجی دقیق و علمی که از ابتدا در دستور کار شورا و مورد پذیرش کاندیداها قرار داشته، گزینه‌های نهایی انتخاب و معرفی می‌گردند. بر این اساس لطف اله سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک به عنوان کاندیداهای مورد حمایت این شورا معرفی می‌گردند.»
این شورا همچنین در بیانیه دیگری، روح‌اله عباسپور را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود در حوزه انتخابیه بویین زهرا و آوج معرفی کرد، اما به رغم اعلام تایید صلاحیت رجب رحمانی کاندیدای اصولگرا در حوزه انتخابیه تاکستان توسط هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکنون درباره این حوزه تصمیمی نگرفته و به نظر می‌رسد در انتخاب «رجب» به عنوان کاندیدای این جریان سیاسی دچار تردید جدی شده‌اند.
در این میان، «ائتلاف بزرگ پیروان ولایت» متشکل از هفده حزب و تشکل اصولگرای قزوین که بیست و پنحم دی ماه اعلام کرده بود کاندیداهای نهایی این ائتلاف ظرف یک هفته اعلام خواهد شد، تن به سکوت داد و با تمکین به لیست ارایه شده توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، حتی از انتشار بیانیه در این خصوص نیز خودداری کرد!
اما این پایان کشمکش‌های درونی میان اصولگرایان و انقلابیون نبود. در حالی که با عدم احراز صلاحیت محمدباقر آقاعلیخانی توسط هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان و مشخص شدن لطف‌اله سیاهکالی مرادی و فاطمه محمدبیگی توسط انقلابیون به عنوان دو کاندیدای این جریان سیاسی، میثم پیله‌فروش تنها کاندیدای تایید صلاحیت شده خارج از لیست ناچار به کناره‌گیری از صحنه رقابت‌ها شده بود، تایید صلاحیت ناگهانی محمدباقر آقاعلیخانی در مرحله پایانی رسیدگی به شکایات توسط شورای نگهبان، ورق را برگرداند و پیله‌فروش را به بازگشت به صحنه ترغیب کرد.
با این اتفاق، در شرایطی که اصولگرایان نمی‌توانند لیست قبلی خود را تغییر داده و آقاعلیخانی را به آن اضافه کنند و «محمدباقر» نیز که خود را نفر اول نظرسنجی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب می‌داند نه تنها حاضر به کناره‌گیری از صحنه نیست که به محض تایید صلاحیتش با همه توان خود وارد رقابت‌های انتخاباتی شده است؛ زمزمه بازگشت «پیله‌فروش» هم به گوش می‌رسد و این رخداد، شکاف بین اصولگرایان و انقلابیون را علنی کرد و آنان ناچارند با چهار کاندیدا در انتخابات مجلس یازدهم حضور یابند که از منظر تحلیلگران، در چنین وضعیتی، تکرار نتیجه انتخابات مجلس دهم که به شکست سنگین اصولگرایان در حوزه‌های سه گانه استان انجامید، دور از انتظار نخواهد بود.

 تنش در اردوگاه انتخاباتی اصلاح‌طلبان
با عدم تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان در حوزه‌های سه گانه از جمله قدرت‌اله علیخانی و سیده حمیده زرآبادی توسط هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان، عناصر شاخص این جریان سیاسی که در آستانه انتخابات به دو طیف اکثریت و اقلیت متمایل به حجت‌الاسلام علیخانی و حجت‌الاسلام قوامی منشعب شده اند، این روزها هر یک ساز خود را برای حضور در صحنه انتخابات مجلس یازدهم کوک می‌کنند!
اصلاح‌طلبان طیف «اقلیت» در پی تایید صلاحیت سالار قاسمی توسط هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان، با انتشار بیانیه‌ای توسط حجت‌الاسلام سید ناصر قوامی، او را به عنوان کاندیدای اصلی خود در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک معرفی کردند. در بیانیه «قوامی» تاکید شده که وی، این تصمیم را با مشورت بزرگان اصلاح‌طلب که البته نامی از آنان برده نشده اتخاذ کرده و آیت ا… محمدی تاکندی نیز در دیداری با او، تاکید کرده است که «از قول من اعلام نمایید گزینه اول من سالار قاسمی است.»
گرچه معرفی «سالار» توسط قوامی از پیش نیز مشخص بود، اما تاکید وی مبنی بر حمایت محمدی تاکندی از «سالار» واکنش اصلاح‌طلبان طیف «اکثریت» را برانگیخت. یوسف کرمی سخنگوی شورای هماهنگی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب استان در این باره گفت: «بعد از انتساب مباحثی به حضرت آیت ا… تاکندی با نماینده ایشان در شورا تماس گرفته شد و وی اظهارداشت که آیت ا… گفته‌اند فعلا تصمیمی برای حمایت از هیچ کاندیدایی نگرفته و اگر به این تصمیم برسند شخصاً نظر حمایتی خویش را طی اطلاعیه به صورت مکتوب به اطلاع عموم خواهند رساند.»
در همین حال، طیف «اکثریت»، لیست کاندیداهای خود را در حوزه های سه گانه استان سه شنبه شب نهایی کرد. شورای احزاب و شخصیت های اصلاح طلب استان با عدم تایید قطعی سیده حمیده زرآبادی توسط شورای نگهبان، محمد فاضل الموتی و علی اکبر حاج محمدی کشمرزی را از میان کاندیداهای مورد نظر این طیف، به عنوان دو کاندیدای نهایی برای حضور در رقابت های حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک برگزید.
این طیف که در حوزه انتخابیه تاکستان، از امیر طاهرخانی حمایت می‌کند همچنین با عدم تایید قدرت‌اله علیخانی توسط شورای نگهبان، از میان محمد حشمتی، رضا آقاعلیخانی و محمدحسن قهرمانی سه کاندیدای اصلاح‌طلب در حوزه انتخابیه بویین زهرا و آوج، یک نفر را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی خواهد کرد که به نظر می‌رسد رضا آقاعلیخانی از اقبال بیشتری بدین منظور برخوردار باشد.
ده روز مانده به دوم اسفند، روز برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در شرایطی که تقابل جناح‌های سیاسی با یکدیگر و نیز تشتت در اردوگاه آنان با شدّت و حدّت هر چه تمامتر ادامه دارد و رقابت کاندیداهای جناحی و مستقل وارد مرحله تازه‌ای شده است، اما در فضای عمومی جامعه، خبر چندانی از هیجان‌های معمول دوران انتخابات نیست و برودت زمستانی این روزها تاثیر بسزایی در حال و هوای انتخاباتی استان گذاشته است؛ موضوعی که می‌تواند بر میزان مشارکت مردم در این انتخابات تاثیر بگذارد.

علیرضا جوادی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6404

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.