اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
اظهاراتی که واکنش برانگیز شد

انتخابات مجلس در ایستگاه «صلاحیت»ها

  • کد خبر : 6311
  • 24 دسامبر 2019 - 8:03
انتخابات مجلس در ایستگاه «صلاحیت»ها
 با پایان بررسی اولیه تعیین صلاحیت کاندیداهای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی، روند اجرایی برگزاری انتخابات مجلس یازدهم وارد مرحله تازه‌ای شد و در این مرحله هیات‌های نظارت شورای نگهبان از دوم دی ماه کار بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کردند و ظرف مدت ۲۰روز نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها را به فرمانداری‌ها ابلاغ می‌کنند.
با آنکه ستاد انتخابات وزارت کشور و برخی از استان‌ها، شمار رد صلاحیت‌شدگان توسط هیات‌های اجرایی را اعلام کردند، اما در قزوین، چنین آماری به صورت رسمی اعلام نگردید و مشخص نشد از ۲۲۴نفر داوطلب نمایندگی در سه حوزه انتخابیه چند نفر توسط این هیات‌ها تایید صلاحیت نشده‌اند. گرچه براساس آنچه در شایعات مطرح شده، صلاحیت بین ۲۰ تا ۲۵درصد از این افراد محرز نگردیده که در میان آنان دو نماینده پیشین یکی از شهرستان‌های استان در مجلس نیز دیده می‌شوند.
در آستانه ورود هیات‌های نظارت شورای نگهبان به موضوع تعیین صلاحیت نامزدهای نمایندگی، اظهارات امام جمعه قزوین از تریبون نماز جمعه این شهر درباره انتخابات، بازتاب قابل توجهی داشت. حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی گفت: «گاهی در دوره‌های مختلف انتخابات شاهدیم که افرادی با به کار بردن انواع حیله و نیرنگ‌ها به دنبال حضور در مجلس به عنوان نماینده مردم هستند که این موضوع از کم کردن سن شناسنامه‌ای آن افراد در ثبت احوال شروع می‌شود تا حیله‌های گوناگون دیگر تا اثبات کنند که ما شایستگی نمایندگی مجلس را داریم، اما در نهایت رد صلاحیت می‌شوند. ولی دوباره برای دوره بعد ورود پیدا می‌کنند. همچنین وقتی خودشان رد صلاحیت می‌شوند انسان‌های بی‌ریشه‌ای که بی‌چون و چرا فرمانبردار آنها هستند را برای نمایندگی اجیر می‌کنند تا در مجلس نظرات آنها را دنبال کنند.»
وی افزود: «این افراد قدرت‌طلب و دنیاطلب که از ورود به مجلس جا مانده‌اند زمانی که می‌خواهند سر موضوعی با وزیری چانه‌زنی کنند می‌گویند ما فلان تعداد نماینده از طرف خودمان در مجلس داریم. سخن من این است که اگر کسی خودش صلاحیت برای حضور در انتخابات را نداشت و رد صلاحیت شد عمله‌ و اَکره‌ی او باید به طریق اولی رد صلاحیت شوند.»
به دنبال این اظهارات که در محافل سیاسی، موضع‌گیری صریح امام جمعه قزوین علیه یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب و همچنین برخی نمایندگان فعلی استان و نیز تاکید وی بر رد صلاحیت آنان، آن هم از تریبون نماز جمعه تعبیر گردید؛ تخریب این چهره سیاسی نیز در شبکه‌های اجتماعی شدت گرفت. انتشار شناسنامه و وارد کردن برخی اتهام‌ها نسبت به وی آن هم توسط شماری از اصولگرایان و… در شرایطی اتفاق افتاد که صلاحیت این نماینده پیشین استان در مجلس توسط هیات اجرایی یکی از حوزه های انتخاباتی استان تایید شده است.
یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی در روز یک شنبه تحت عنوان «سخنى مشفقانه با امام جمعه قزوین» مهمترین واکنشی بود که نسبت به اظهارات عابدینی آن هم در یک رسانه سراسری رخ داد. در این یادداشت با اشاره به دیدار خصوصی هفته گذشته رهبر انقلاب با ائمه جمعه مراکز استان‌ها و اعضای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و توصیه اکید ایشان در پرهیز از پرخاشگری علیه افراد در خطبه‌های نماز جمعه و بیان انتقادها به صورت پدرانه و دلسوزانه، از بیان اظهارات وی نسبت به برخی از کاندیداها انتقاد شده است.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6311

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.