اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
قزوین در لیست شهرهای آلوده کشور

وقتی نفس کشیدن هم سخت می‌شود

  • کد خبر : 6327
  • 24 دسامبر 2019 - 9:01
وقتی نفس کشیدن هم سخت می‌شود
به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان، «با تداوم سکون هوا، شاخص آلودگی هوای قزوین در روزهای میانی این هفته به 112 تا 115واحد رسیده و این وضعیت برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، کودکان و مادران باردار ناسالم است.»
حسن عباس‌نژاد همچنین درباره هوای شهر آبیک می‌افزاید: «با توجه به وضعیت آلودگی نظرآباد، شهرستان نزدیک به شهر آبیک که شاخص آلودگی هوای آن بالای۱۵۰ است، احتمال بالا بودن شاخص آلودگی هوا در آبیک نیز وجود دارد، اما از آنجایی که ایستگاه «سنجش آلودگی آنلاین هوا»ی این شهرستان در حال نصب و راه‌اندازی است؛ در حال حاضر اطلاعات فنی از وضعیت آلودگی هوای این شهر نداریم.»
افزایش شدید آلاینده‌های جوی دامان استان را نیز گرفته و به تعطیلی مدارس در برخی از مناطق استان در چندین نوبت طی دو هفته اخیر کشیده شده است و برای نخستین بار در طول حیات این شهر، آلودگی که چون مه بر شهر سایه انداخته است با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده بوده و نفس کشیدن شهروندان قزوینی را هم دشوار کرده است.
این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین علت اصلی آلایندگی هوای قزوین را وجود صنایع آلاینده و شهرک‌های متعدد صنعتی، بیابانی شدن مناطق جنوب قزوین و بروز پدیده ریزگرد و همچنین تردد خودروها و نوع سوختی مصرفی آنها می‌داند.
قدرت‌اله مهدیخانی با تاکید بر اینکه، همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده است تا هوای قزوین آلوده شود، می‌افزاید: بخشی از این آلودگی‌ها نیز از استان‌های غربی که دچار آلودگی شدید هوا هستند؛ وارد قزوین شده و بر میزان آلایندگی هوای استان افزوده است.
وی اضافه می‌کند: در طبقه‌بندی وضعیت هوا از صفر تا۵۰ وضعیت سالم، ۵۱ تا ۱۰۰ شرایط قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ناسالم و از ۱۵۱ به بالا در وضعیت بحرانی وخطرناک است.
 با این همه، یک کارشناس حوزه محیط زیست بر این باور است که روند رو به تخریب باغستان قزوین به عنوان ریه شهر سهم بسزایی در آسیب پذیری شهر قزوین به منظور پالایش آلودگی‌های زیست محیطی و مقابله با افزایش آلایندهای خطرناک داشته است.
مسعود ضیاءآبادی می‌گوید: قزوین به دلیل قرار گرفتن در دشت، وزش بادهای موسمی و همچنین باغستان، همواره شهری سالم و پاک محسوب می‌شده، اما تخریب باغستان، افزایش شهرک‌های صنعتی و صنایع آلاینده، احداث واحدهای بلندمرتبه مسکونی و تجاری در شمال شهر که کاهش جریانات افقی هوای کاهنده آلودگی و همچنین افزایش جریانات عمودی افزاینده ذرات آلاینده هوا را سبب گردیده، دچار آلودگی هوا شده است.
وی با بیان اینکه، روند شتابان بیابان‌زایی در منطقه بویین زهرا و ناکام ماندن اقدامات انجام شده برای مقابله با این پدیده نیز از دیگر عوامل افزایش آلایندگی هوای مناطق مختلف است، تصریح می‌کند: علاوه بر این پدیده که افزایش ریزگردها را در استان سبب شده، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و همچنین نوع بنزین مصرفی خودروها نیز عامل مهمی در پدیدآوری وضعیت کنونی است.
این کارشناس تاکید می‌کند: آلایندگی هوای استان با شعار و برگزاری جلسات متعدد کم‌ثمر کاهش نخواهد یافت. فارغ شدن از روزمرگی‌های سازمان‌های مسئول و اتخاذ برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت و مشخصا مقابله با بیابان‌زایی در جنوب استان و مقابله با تخریب باغستان و برخورد با صنایع آلاینده می‌تواند راهکارهای برون رفت از وضعیت خطرناک موجود باشد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6327

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.