اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
مهمترین پروژه استان، فقط 8 درصد پیشرفت دارد

انتقال آب طالقان درگیر مشکلات ناتمام

  • کد خبر : 6280
  • 25 نوامبر 2019 - 7:06
انتقال آب طالقان  درگیر مشکلات ناتمام
سی ماه پس از سفر دوم رییس جمهور روحانی به قزوین در اردیبهشت سال96، پروژه انتقال آب سد طالقان به دشت قزوین به عنوان مهمترین پروژه زیربنایی مصوب در جریان این سفر تنها 8درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
قرار بود این طرح در مدت سه سال با هدف تامین ۶۰میلیون مترمکعب آب شرب برای ۸۰درصد مناطق مختلف استان اجرایی شده تا مشکلات آب شرب ۱۴شهر و ۱۹۴روستای مسیر بویژه شهرهای قزوین، تاکستان، آبیک، البرز، محمدیه، الوند، اقبالیه، بیدستان، برطرف شود.
اجرای این طرح در آن مقطع بالغ بر ۶۳۰میلیارد تومان هزینه داشت و بنا بود ۱۰درصد آن از محل منابع عمومی دولت و ۹۰درصد از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شود، اما با عدم تحقق آن، قرارداد اجرایی پروژه به ۷۰درصد از منابع دولتی و ۳۰درصد از منابع بخش خصوصی تغییر یافت و سقف آن نیز به یک هزار و صد میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با این همه، به گفته نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، در این مدت به دلیل کمبود اعتبارات دولتی از اعتبار طرح، تنها ۱۸میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته که با این رقم نمی‌توان عملیات اجرایی آن را تسریع کرد.
داوود محمدی با بیان اینکه، برای رفع این مشکل قرار بود از ظرفیت‌های دولتی مثل تهاتر بدهی‌های شرکت‌های لوله‌ساز استفاده شده و لوله و اتصالات این طرح تامین گردد، می‌افزاید: هم اینک لوله‌گذاری خطوط انتقال این طرح از تصفیه‌خانه تا شهر آبیک به طول سه کیلومتر انجام شده و ۱۴کیلومتر دیگر لوله‌گذاری تا این شهر باقی مانده است.
وی اضافه می‌کند: طبق تعهد کتبی شرکت آب منطقه‌ای استان، باید آب سد طالقان تا شهریورماه امسال به شهر آبیک می‌رسید اما به دلیل کمبود اعتبارات بخش مهمی از آن اجرا نشده است.
موضوعی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز بر آن تاکید داشته و با بیان اینکه، این طرح بعد از ۲سال از آغاز عملیات اجرایی هم اینک تنها هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می‌گوید: کل اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه یک هزار و ۱۰۰میلیارد تومان است که ۲۵۰میلیارد تومان برای احداث تصفیه‌خانه و ۸۵۰میلیارد تومان برای احداث خط انتقال هزینه خواهد شد، اما کمبود منابع و اعتبارات، مهمترین عامل کندی پیشرفت طرح است.
یداله ملکی می‌افزاید: خطوط انتقال این طرح نیز هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارند، ولی چون نقدینگی طرح، ضعیف است عملیات اجرایی چنان که باید پیش نمی‌رود و در صورت هم اینک به نتیجه رسیدن رایزنی و پیگیری‌ها برای رفع مشکل کمبود اعتبارات و نقدینگی مورد نیاز، اجرای طرح با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
در حال حاضر بیش از ۴۰۰پروژه نیمه کاره در استان وجود دارد که براساس برآوردها در اوایل سال گذشته، تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها به بیش از ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته که این رقم با احتساب تورم افسارگسیخته یک سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است. با کمبود شدید اعتبارات دولتی ناشی از تحریم‌ها و نیز کاهش شدید فروش نفت، به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت نه تنها این پروژه‌ها که طرح زیربنایی انتقال آب سد طالقان به دشت قزوین نیز به نتیجه برسد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6280

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.