اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
در روزهای سرنوشت ساز شورای شهر، کلید شهر به چه کسی می‌رسد؟

انتخاب دوم

  • کد خبر : 6175
  • 07 اکتبر 2019 - 7:33
انتخاب دوم
آصفی، شیری و عسگری؛ سه گزینه ای که اقبال بیشتری دارند دو ماه پس از آنکه علی صفری، مسئولیت شهرداری قزوین را واگذاشت و با استعفا از ریاست بلدیه، سرپرستی را براساس انتخاب شورای شهر به محمد درافشانی، رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری واگذار کرد؛ پارلمان‌نشینان محلی بررسی گزینه‌ها را برای انتخاب شهردار آینده قزوین آغاز کردند.اعضای شورای شهر، چندان فرصتی برای انتخاب ندارند و تنها یک ماه فرصت دارند تا پیش از آنکه دوره سه ماهه سرپرستی درافشانی به پایان برسد، با بررسی پیشینه و برنامه کاندیداها، شهردار قزوین را انتخاب کنند.
غلامحسین شیری، فریبرز کریمی، حسن آصفی، نادر محمدزاده، سیاوش طاهرخانی، مازیار علوی، عباسعلی مدیح، رضا عسگری، اکبر نیکزاد، آتوسا مومنی و آتوسا بیات گزینه‌هایی هستند که برنامه‌های پیشنهادی خود را در صحن علنی شورای شهر ارائه دادند؛ در این میان البته، نخستین بار است که گزینه‌هایی از میان بانوان برای تصدی شهرداری قزوین مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 با این  همه، آرای نمایندگان مردم در پارلمان محلی، مشخص می‌کند که کلیددار شهر قزوین چه کسی خواهد بود؛ بنابراین اعضای شورا روزهای سرنوشت‌سازی را پیش رو خواهند داشت؛ سخت از آن روی که حضور کاندیداها با سلایق مختلف از اصلاح‌طلب گرفته تا راست میانه و حتی نیروهای نزدیک به احمدی‌نژاد، نشان می‌دهد از صحن شورای شهر قرار است آواهای مختلفی شنیده ‌شود که رسیدن به یک هارمونی؛ انرژی بسیاری می‌طلبد.
 کاندیداهای ریاست بلدیه و برنامه‌های آنان
نخستین نامزد دستیابی به صندلی ریاست بلدیه، فریبرز کریمی بود که در صحن شورا حضور یافت. او دانش‌آموخته دکتری معماری است و هم‌اکنون ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) را برعهده دارد که برگزاری و داوری مسابقات علمی، تهیه طرح‌های پژوهشی، تهیه بیش از ۶۰طرح هادی و تفصیلی روستایی و تهیه طرح هادی شهری در کارنامه  او دیده می‌شود.
ایجاد درآمد پایدار و پرداخت بدهی ۴۰۰میلیارد تومانی شهرداری، ضرورت تهیه طرح جامع بافت قدیم در قزوین، برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه پل امام رضا(ع)، جوان‌گرایی در مدیریت شهری، توسعه حمل‌ونقل مبتنی بر ناوگان حمل‌ونقل، پیاده‌مداری، اعتماد به مدیریت بانوان، توجه به سیما و منظر شهری، حفظ باغستان سنتی و توسعه گردشگری قزوین از جمله مواردی بود که کریمی به عنوان برنامه خود ارائه داد.
دومین نامزد، حسن آصفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و دکتری مدیریت اجرایی گرایش در پروژه و ساخت می‌باشد و ریاست انجمن صنفی مهندسان معمار استان و مدیر امور ساختمانی جمعیت هلال‌احمر استان از دیگر مسئولیت‌های گذشته آصفی است.
ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله پروژه خیابان شهید انصاری شرقی، ارتقای کیفیت ساخت‌وساز، عدالت در توزیع خدمات، عدالت در دریافت عوارض شهری، هوشمندسازی ارائه خدمات در شهرداری، تشویق باغداران به حفظ باغستان سنتی، ارتقای ورودی‌های شهر قزوین، به‌کارگیری سازمان‌های مردم‌نهاد، استفاده از ظرفیت بانوان در مدیریت شهری و توجه به گردشگری پایدار ازجمله برنامه‌های این نامزد دستیابی پست شهرداری است.
غلامحسین شیری، سومین گزینه ای است که برنامه‌های خود را برای اداره شهر قزوین در پارلمان محلی ارائه داد. او دارای مدرک کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد است و در پیشینه اجرایی خود، مدیریت کل راه و ترابری استان قزوین، مدیریت کل راه و شهرسازی هرمزگان، عضو شورای اسلامی شهر قزوین، مجری راه‌آهن غرب کشور و معاون رییس جهادسازندگی قزوین را دارد.
مهمترین برنامه‌های شیری برای برعهده گرفتن مسئولیت «شهرداری قزوین»، عبارتند از: شایسته سالاری در انتخاب مدیران میانی، حمایت از جوانان و سرمایه گذاری بر نیروهای جوان، اصلاح ساختار ترافیک شهر از طریق ایجاد کمربندی ۴۰کیلومتری در جنوب شهر، حفظ و توسعه باغستان قزوین، تمرکز شهرداری بر درآمدهای پایدار به جای دست بردن در جیب شهروندان، ارائه بودجه منفی برای برون‌رفت از مشکلات بدهی‌های کلان و… .
عباسعلی مدیح، چهارمین نامزد شهرداری قزوین و تنها گزینه غیربومی، دارای دکترای جغرافیا و توسعه توریسم و دانشجوی فوق دکترای مردم‌شناسی است. از او به عنوان گزینه پیشنهادی استاندار قزوین برای تصدی شهرداری نام می‌برند و مسئولیت‌هایی چون عضویت در شورای شهر اول و دوم نیشابور، شهردار نیشابور، بیرجند و یزد، معاون شهردار تهران و مشاور فرهنگی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو را در پیشینه اجرایی خود دارد و هم‌اکنون مدیریت تعاون و رفاه شهرداری تهران را عهده‌دار است.
او که برنامه مدونی برای اداره شهرداری در اختیار نداشت، ضرورت توجه به میراث فرهنگی، بافت تاریخی و توسعه گردشگری قزوین، بهره‌گیری از پتانسیل‌های فراوان شهر جهت توسعه قزوین، جذب سرمایه‌گذار به منظور رهایی از بدهی ۴۰۰میلیارد تومانی و پرداخت روزانه بهره ۲۰۰میلیون تومانی ناشی از آن، استفاده از بانوان در مدیریت شهری به‌عنوان مدیران مناطق و معاونت‌ها و… را به عنوان برنامه‌های خود مورد تاکید قرار داد.
و اما پنجمین نامزد تصدی مسئولیت شهرداری قزوین، سیاوش طاهرخانی است. او که با برنامه مفصل به صحن پارلمان محلی آمده بود؛ دانش‌آموخته فقه و حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی و کاردانی مهندسی شهرسازی است و در پیشینه اجرایی خود مسئولیت‌هایی از جمله شهردار محمودآباد، محمدیه و شال؛ عضویت در شورای شهر محمدیه و کارگروه مشورتی قزوین+۲۰، مسئول ستاد بازسازی منطقه الموت، نماینده فرماندار در کمیسیون ساماندهی باغستان قزوین را دارد و هم اکنون نیز مدیرکل امور اداری و مالی استانداری قزوین است.
توجه به ورزش باهدف ارتقای نشاط و شادابی و سطح سلامت شهروندان، بازنگری در برخی از پروژه‌های شهری از جمله پیاده‌راه سبزه‌میدان، توسعه و رونق گردشگری، حفظ و توسعه باغستان سنتی با ارائه امتیازات مناسب به باغداران، مدیریت واحد پسماند و… از محورهای برنامه طاهرخانی است.
و ششمین نامزد شهرداری قزوین، سید مازیار علوی است که دارای تحصیلات دکتری کارآفرینی گرایش توسعه است و علاوه بر فعالیت‌های مطبوعاتی به عنوان سرپرست روزنامه همشهری در استان قزوین، سمت‌های مختلفی را در شهرداری تهران ازجمله معاون توسعه و برنامه‌ریزی یکی از مناطق، مشاور میراث فرهنگی، قائم‌مقام مراکز فناوری و معاون برتر امور اجتماعی و فرهنگی، معاون ارزشیابی مدیران اداره کل انتصابات و ارزشیابی مدیران داشته است.
بازنگری طرح ۱۵ساله جامع شهر قزوین، تلاش برای انتقال پادگان لشکر ۱۶زرهی به خارج از شهر، توزیع عادلانه بودجه شهرداری در همه مناطق شهری از جمله نواحی منفصله، ادامه اجرای پل امام رضا(ع) با کمترین آسیب به باغستان، اصلاح وضعیت مدیریت پسماند، توجه به مدیریت بحران در قزوین و ایمنی و تاب‌آوری شهری، محله‌محوری و توزیع عادلانه امکانات در محلات و… رئوس برنامه‌های محوری این گزینه اصولگرای تصدی ریاست بلدیه بود.
عسگری و ضرورت تغییر ۱۴رویکرد
در سومین جلسه پارلمان محلی برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی، رضا عسگری به ارائه برنامه‌های خود پرداخت. او که در حال حاضر فرماندار شهرستان زنجان است دارای کارشناسی حقوق و دانشجوی ارشد حقوق خصوصی است؛ فرمانداری شهرستان‌ البرز، بخشدار مرکزی زنجان، آبیک، بویین‌زهرا و مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ازجمله پیشینه خدمتی اوست.
محور برنامه‌های ارائه شده توسط عسگری، تغییر ۱۴رویکرد در شهرداری از جمله تغییر از مدیریت سنتی به مدیریت مدرن، تغییر از مدیریت غیرشفاف به مدیریت شیشه‌ای، تغییر از مدیریت ساخت‌وساز محور به مدیریت زیست‌مبنا، تغییر از مدیریت بسته شهری به مدیریت دموکراسی محور و…  بود.
او تنها گزینه‌ای بود که در برنامه‌های خود به معلولان توجه داشت و بر تعیین تکلیف پروژه شهید انصاری به عنوان یک مطالبه عمومی با حفظ بافت تاریخی تاکید کرد.
هشتمین گزینه، آتوسا مؤمنی معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور بود. وی که دارای دکترای باستان‌شناسی از روسیه، فوق دکترای منظر فرهنگی و معماری از استرالیاست، مسئولیت‌هایی چون معاونت جهاد دانشگاهی قزوین، مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور در حوزه حریم و ثبت آثار تاریخی، نمایندگی یونسکو، عضویت در شورای عالی معماری و شهرسازی و تدریس در دانشگاه‌های مختلف جهان را در کارنامه خود دارد.
وی که فرصت تهیه برنامه مدون را پیدا نکرده بود در عین حال تاکید کرد که حضور در شهرداری به عنوان کاندید به برنامه نیاز ندارد. مومنی با بیان اینکه در قزوین بافت تاریخی نداریم بلکه تک پلاک‌های تاریخی داریم؛ عنوان کرد: جامعه مدنی حق حیات دارد نمی‌توانیم به خاطر میراث فرهنگی بر زندگی مردم قفل بزنیم.
گزینه نهایی
در میان گزینه‌های شهرداری که برخی از آن‌ها نیز تاکنون برنامه‌های خود را در صحن علنی پارلمان محلی ارائه کرده‌اند؛ سه گزینه تاکنون از اقبال بیشتری برای نشستن بر صندلی صدارت شهرداری برخوردارند؛ حسن آصفی، رضا عسگری و غلامحسین شیری که هر سه گزینه در زمره اصلاح‌طلبان قرار دارند.
گرچه این دوره شورا در دست اکثریت اصلاح‌طلبان است که از لیست امید به شورای شهر راه یافتند؛ اما انتخاب سرپرست شهرداری که پس از کش و قوس‌های فراوان رخ داد، منجر به فاصله گرفتن منیره سادات قوامی از فراکسیون اصلاح‌طلبان شده ‌است. شاید برهمین اساس باشد که جریان اقلیت امیدوار است بتواند با جلب نظر یکی از اصلاح‌طلبان، برگ برنده را در تعیین شهردار از آن ِ خود کند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد چندان محتمل نیست.
 اما صرف نظر از آنکه برنامه‌هایی که گزینه‌های شهردار آینده برای اداره شهر اعلام می‌کنند، چه میزان مبتنی بر واقعیت‌ها و نیازهای شهر قزوین است، آنچه بیش از پیش کارشناسان را نگران کرده‌، ساختار و منابع مالی شهرداری و موانع پیش روی این نهاد عمومی است که چندان در برنامه های کاندیداها مشهود نبوده‌است.
شهرداری و تنگناهای موجود
امروز شهرداری قزوین با مشکلات بسیاری روبه‌رواست؛ مشکلاتی که می‌توان آن‌ها را در چهار سرفصل بدهی کلان به بانک شهر، پروژه‌های نیمه تمام، کالبد فرسوده شهری و بافت تاریخی و نیز ساختار گسترده اما کم توان شهرداری فهرست کرد. هر چند در این میان، علی صفری در مدت کوتاهی که شهردار قزوین بوده، تلاش کرد در کاهش میزان بدهی شهرداری یا به روز رساندن حقوق ماهیانه کارکنان گام‌هایی بردارد؛ اما سیاست‌هایی برای ایجاد درآمدهای پایدار چندان اجرا نشده‌است؛ مساله‌ای که نه تنها در قزوین که در بیشتر شهرداری‌ها در سطح کشور به یک معضل اساسی تبدیل شده، از همین رو برای تحقق بودجه سالانه شهرداری‌ها، یا همواره بر عوارض و نرخ خدمات ارائه شده به شهروندان افزوده شده یا دست نیاز به سوی دولت دراز بوده‌است.
براین اساس، تحلیلگران حوزه شهری براین باورند که مهمترین برنامه شهردار آینده قزوین باید مشخص کردن منابع درآمدی و تدوین برنامه‌هایی برای ایجاد درآمدهای پایدار با هدف کاستن از فشار افزایش مستمر و سالانه عوارض و نرخ خدمات بر شهروندان باشد. اگر چنین برنامه‌ای صرفا در قالب شعار و وعده باقی بماند و شورای پنجم نیز این موضوع را در اولویت کاری خود قرار ندهد و به مانند دوره چهارم شورا، بدهی چندصد میلیاردی و ده‌ها پروژه نیمه‌کاره و تعهدات معوق شهردار را مورد بازخواست قرار ندهد، بدیهی است در برهمان پاشنه قدیم می‌چرخد و دست آخر؛ این جیب مردم خواهد بود که بدهی‌های کلان حضرات را باید پرداخت کند.
علیرضا جوادی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6175

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.