اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
راهبرد استاندار برای مبارزه با اعتیاد:

مردم وارد میدان شوند

  • کد خبر : 6105
  • 26 آگوست 2019 - 6:18
مردم وارد میدان شوند
«بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد اعتیاد با نوع شغل افراد ارتباط تنگاتنگ دارد، وقتی یک استان کارگری است احتمال بالابودن اعتیاد در آن بالا می‌رود.» این گفته استاندار قزوین است.
 البته نامی از قزوین در این جمله نیست؛ اما وقتی قزوین عنوان صنعتی را یدک می‌کشد، طبیعی است که این گمانه را تقویت کند که آمار اعتیاد به موادمخدر در قزوین بالاست. هرچند پیش‌تر مدیرکل کار، آمار اعتیاد در جامعه کارگری قزوین را هم نگران کننده اعلام کرده‌بود.
آنگونه که عبدالمحمد زاهدی در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر استان قزوین گفته‌است: آسیب‌های اعتیاد هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌کند، به همین دلیل تنوع‌شناسی در حوزه اعتیاد اهمیت مضاعفی دارد و باید بتوانیم با تغییر روش‌های تولید و عرضه موادمخدر ما نیز برنامه‌های مقابله‌ای را اجرا کنیم.
پیش‌تر اردشیر صفاپور، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین هم گفته‌بود: امروز پایین آمدن اعتیاد، تغییر سبک مصرف و اعتیاد بانوان ۳دغدغه اصلی حوزه اعتیاد در قزوین است.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، امروز بیش از ۷۰۰نوع موادمخدر در دسترس کودکان و نوجوانان ما در جامعه است و تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه و آگاهی‌بخشی مناسب در جامعه انجام نشود نمی‌توان انتظار فاصله گرفتن از اعتیاد از این گروه‌های سنی داشت؛ نکته‌ای که استاندار هم بر آن اتفاق نظر دارد: باید مردم را در کارها مشارکت دهیم و بزرگان هر محل را در امور دخالت دهیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ در واقع در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر باید با هر مخاطب با زبان خودش صحبت کرد تا تاثیرگذار باشد.
به نظر می‌رسد نماینده عالی دولت در قزوین، برخوردهای خشن را ناکارآمد می‌داند که بر مشارکت مردمی تاکید می‌کند.
استاندار همچنین  گفته‌است که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد اعتیاد با نوع شغل افراد ارتباط تنگاتنگ دارد و به درآمد هم مربوط است وقتی یک استان کارگری است احتمال بالا بودن اعتیاد در آن بالا می‌رود.
سال گذشته مسعود بابایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین هم با اعلام آماری این مساله را تایید کرده‌بود: ۳۱درصد کارگران قزوین در یک پایش علمی، آلوده به موادمخدر بودند که این آمار نگران کننده است.
به گفته این مسئول، گرچه آزمایشات انجام شده در بین کارگران صورت گرفته، اما اعتیاد در بین برخی مدیران ارشد واحدهای تولیدی با تحصیلات بالا و حتی زنان نیز به چشم می‌خورد که این مساله بسیار تعجب برانگیز بود.
 او، میزان شیوع موادمخدر در بین افراد شاغل را بیش از بیکاران دانسته‌است: نبود مدیریت خشم و استرس و مشکلات معیشتی از جمله مواردی است که شیوع اعتیاد را در بین کارگران افزایش می‌دهد.
 البته حجت‌الاسلام محسن کرمی، معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین، آمار اعتیاد کارگران در استان قزوین را بیشتر از آمار کشوری عنوان کرده‌است: در این زمینه برخی از معتادان نسبت به اعتیاد خود باور ندارند.
 با همه این‌ها، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین اعلام کرده‌، اعتیاد امروز از بزرگترین و گسترده‌ترین مباحث موجود در جامعه است که با فراوانی ۲۶هزار نفری آن نزدیک به ۱۰هزار نفر را در خانواده‌های قزوین دچار خودکرده است. براین اساس یک عزم کلان استانی، البته با تغییر نگاه می‌طلبد، آنگونه که استاندار برآن تاکید دارد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6105

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.