اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
6
روایت داور بین‌المللی هندبال از تورنمنت ایتالیا:

روز اول دلهره داشتم

  • کد خبر : 6101
  • 25 آگوست 2019 - 7:44
روز اول دلهره داشتم
مرضیه قفلی، داور بین‌المللی هندبال قزوین در این سال‌ها به‌همراه مژگان حسن‌زاده، کوبل داوری خوبی را در هندبال تشکیل دادند و می‌توان گفت پای ثابت همه قضاوت‌ها هستند.
اما این‌بار این کوبل داوری پا را فراتر از کشور و آسیا گذاشتند و برای اولین بار در تورنمنت بین‌المللی هندبال در ایتالیا سوت زدند. قفلی، قضاوت‌های خوبی در این تورنمنت داشت و با کمک حسن‌زاده توانستند نمره قابل قبولی به‌عنوان تنها نماینده داوری قاره کهن کسب کنند. با این داور بین‌المللی هندبال قزوین پس از بازگشت از ایتالیا از هر دری حرف زدیم.
از سوابقتان در هندبال بگویید.
من به مدت ۱۰سال در قزوین بازی کردم و عضو تیم ملی هندبال هم بودم؛ البته چند بار هم به اردوهای تیم ملی دعوت شدم تا اینکه در بازی تدارکاتی قزوین و نفت تهران بازیکن برتر شدم و پایم به سوپرلیگ بازشد و ۷سال در این لیگ بازی کردم.
ازمهمترین اتفاق در دوران بازیگری بگویید؟
این را بگویم که من در سوپرلیگ برای تاسیسات نفت تهران به میدان رفتم و عنوان خانم گلی را هم کسب کردم و در زمینه ملی هم در آخرین مسابقه مقابل تایلند در جام ملت‌های آسیا بهترین بازیکن زمین انتخاب شدم؛ ولی مهمترین اتفاق زندگی ورزشی‌ام این بود که به‌عنوان اولین تیم ورزشی بانوان با حجاب اسلامی عازم مسابقات جام ملت‌های آسیا شدم.
بین این همه رشته ورزشی چرا هندبال را انتخاب کردید؟
من از ۱۰سالگی در رشته‌های مختلف بودم؛ ولی به علت هیجان بالا هندبال را انتخاب کردم، چون مادر رشته‌های توپی است و در آن همه اعضای بدن درگیر هستند.
از چه سالی به‌صورت حرفه‌ای داوری کردید؟
از سال۹۰ فعالیت حرفه‌ای‌ام را در داوری شروع کردم و در میادین مختلف مانند لیگ بانوان و… سوت زدم تا سرانجام توانستم در تورنمنت بین‌المللی ایتالیا سوت بزنم.
هیات هندبال قزوین تحولات زیادی داشته، وضعیت کنونی را چطور می‌بینید؟
سالیان گذشته از لحاظ امکانات مشکل داشتیم؛ ولی الان با وجود خانه هندبال مشکلی نداریم و اتفاقات خوبی هم در هیات رخ داده و آقای حناچی به‌عنوان رئیس هیات که بازیکن سابق تیم ملی هم است، تیم خوبی را به هیات آورد؛ بنابراین به لحاظ چارت تشکیلاتی همانند فدراسیون پیش می‌رویم و آینده خوبی داریم.
پس می‌توان با این هیات قوی چشم به اتفاقات خوب در هندبال قزوین دوخت.
صددرصد دو شاخصه مهم یک رئیس هیات درآمدزایی و روحیه ورزشی است که در وجود آقای حناچی است. درحال حاضر استعدادیابی در مدارس صورت می‌گیرد و زمینه برای پیشرفت فراهم است؛ البته در داشتن مربی بومی ضعف داریم و مجبوریم از خارج استان مربی دعوت کنیم.
تورنمنت بین‌المللی ایتالیا چه نوع تجربه‌ای بود؟
خوب ما برای اولین بار در این تورنمنت حضور پیدا کردیم و تنها نماینده آسیا بودیم و ۱۲۲کشور از ۱۵تا ۲۶تیر باهم به رقابت پرداختند و خوشبختانه از دور مقدماتی شروع به سوت زدن کردیم و با جلب اعتماد مسئولان مربوطه توانستیم در مراحل حذفی و… تا فینال هم قضاوت کنیم.
مهمترین دیداری که قضاوت کردید کدام دیدار بود؟
این را بگویم که ابتدا دلهره داشتم؛ البته مسئولان هم برای واگذاری قضاوت‌ها به ما همچنین حسی داشتند که صبح روز اول تنها در رده سنی نونهالان قضاوت کردیم و بعد که مسئولان به توانمندی ما پی بردند، روزی ۶-۵ قضاوت داشتیم و به مرور در رده سنی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان هم داوری کردیم. درمجموع ۲۳ بازی را قضاوت کردیم که مهمترین آن‌ها قضاوت بازی سِمی فینال آقایان و فینال بانوان بود.
مهمترین دستاورد شما از قضاوت در این تورنمنت چه بود؟
بهترین صحنه‌ای که از این تورنمنت در ذهن من باقی ماند، انتخاب به‌عنوان کوبل شایسته بود که این قضیه را در زمان اهدای تندیس متوجه و به نوعی سورپرایز شدیم.
چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
مسابقات بین‌المللی آغاز شده و ما باید در تست داوری موسوم به شاتر ران شرکت کنیم که زیر نظر فدراسیون ایران و جهان برگزار می‌شود و سمینار بانوان هم در روزهای ۱۱تا ۱۳شهریور در شاهرود برگزارمی‌شود، ضمن اینکه لیگ برتر بانوان هم از ۵ مهر شروع می‌شود و باید برای قضاوت در این مسابقات هم آماده شویم.
الگویی هم در داوری دارید؟
الگوی من آقای موسویان، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون است که در زمان برگزاری تورنمنت بین‌المللی ایتالیا جای خود را به آقای کرمی داد.
آرزویی در هندبال مانده که به آن نرسیده  باشید؟
آرزو دارم در مسابقات جهانی و المپیک سوت بزنم.
سعید رسولی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.