اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
تیراندازی در درمانگاه

استفاده از سلاح در نزاع‌ها افزایش یافته است؟

  • کد خبر : 6049
  • 28 جولای 2019 - 7:16
استفاده از سلاح در نزاع‌ها افزایش یافته است؟
همین چند روز پیش بود که اعلام شد، فردی مسلح وارد درمانگاهی در شال شد و دو نفر را زخمی کرد.آنگونه که مرکز اطلاع رسانی پلیس قزوین اعلام کرده‌است، پس از اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تیراندازی در محوطه درمانگاه شهر شال بلافاصله ماموران انتظامی در محل حادثه حاضر شدند.
با حضور مأموران در محل حادثه مشخص شد، فردی مسلح با اسلحه شکاری وارد محوطه درمانگاه شده و پس از شلیک تیر هوایی اقدام به شلیک دو تیر به سمت یک دستگاه خودرو پراید حامل دو سرنشین در محوطه درمانگاه کرده و از صحنه حادثه متواری شده است.
در این حادثه که علت آن در دست بررسی است دو نفر مجروح و به مراکز درمانی منتقل شدند.
بر اساس اعلام پلیس، ضارب حادثه شناسایی شده و تلاش ماموران انتظامی برای دستگیری او ادامه دارد.
 البته پیشتر حدود دو سال پیش، هم یکی از اعضای شورای شهر شال هم با اسلحه گرم کشته‌شده بود. از این دست اتفاقات درحالی رقم می‌خورد که نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با تاکید بر اینکه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نباید اجازه دهند سلاح گرم به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: استفاده از سلاح در نزاع ها افزایش یافته است.
یحیی کمالی پور به خانه ملت با هشدار نسبت به افزایش استفاده از سلاح گرم در درگیری و نزاع ها، گفته‌است: استفاده از سلاح گرم در کشور چشمگیر نیست اما استفاده از آن در نزاع ها افزایش یافته است.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه استفاده از سلاح گرم تهدیدی جدی برای امنیت روانی جامعه محسوب می شود، افزود: سلاح‌های غیرمجاز نباید به راحتی در اختیار افراد قرار گیرد همچنین جلوگیری از خرید و فروش سلاح گرم در فضای مجازی باید در دستور کار قرار گیرد.
اوبا تاکید بر اینکه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی باید گامی جدی برای جلوگیری از خرید و فروش سلاح بردارند، تصریح کرده است: قاچاق، حمل وخرید و فروش سلاح غیرمجاز ممنوع است و مجازات دارد؛ بنابراین در حوزه استفاده از سلاح گرم خلاء قانونی نداریم؛ مجازات استفاده کنندگان از سلاح های گرم سبک خودکار و همچنین مهمات و قطعات آنها حبس از ۵ تا ۱۰ سال تعیین شده و مجازات حمل و نگهداری سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین و مهمات و قطعات آنها از ۱۰ تا ۱۵ سال است و چنانچه سلاح های مذکور بیش از یک قبضه باشد مجازات حبس نیز یک درجه تشدید می شود  البته تخفیف مجازات نیز در مورد حمل و استفاده از سلاح لحاظ نمی شود بنابراین باید دستگاه های نظامی و امنیتی مبارزه با خرید و فروش سلاح را در دستور کار قرار دهند تا به راحتی در دسترس مردم قرار نگیرد.
کمالی پور با بیان اینکه حرکت‌های خشن که خسارت های غیرقابل جبرانی را در جامعه به جای می گذارد و هیچ توجیهی ندارند، یادآور شده‌است: پیش از هر چیز در این حوزه ها نیاز به یک واکاوی اجتماعی داریم؛ افرادی که از سلاح گرم استفاده می کنند به بن بست فکری و عقلی می رسند و تنها راه فرار از این بن بست را استفاده از سلاح  گرم می‌دانند که در این رابطه نیاز است افراد پر خطر توسط دستگاه های ذیربط شناسایی شوند.
او معتقد است ممکن است برخوردهای قضایی بتواند به عنوان مُسکن عمل کند؛ اما تاثیر چندانی نداشته است بنابراین رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا جامعه را در حوزه اجتماعی رها کردیم و بنیان های اجتماعی جامعه دچار از هم گسیختگی شده به نحوی که افراد به راحتی از سلاح گرم استفاده می کنند و حتی برخی از آنها از اقدام خود پشیمان نیز نیستند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، فقر فرهنگی و اقتصادی را در افزایش خشونت ها در جامعه موثر دانسته و گفته‌ است: راه برون رفت از این خشونت‌ها رسیدگی های اجتماعی است نه قضائی؛ از آنجایی که در این رابطه خلاء قانونی دیده نمی شود به نظر می رسد افزایش استفاده از سلاح گرم نشانه ضعف عملکرد نهادهای اجتماعی و فرهنگی در جهت جلوگیری و پیشگیری از جرائم خشن در جامعه است.
 البته جامعه شناسانی هستند که ناپایداری اقتصادی و نابرابری را برخی از علل ساختاری در جنایت و استفاده از سلاح می دانند و براین باورند این عوامل شرایطی را به‌وجود می آورد که فرد از سلاح گرم استفاده کند. او تنها به رسیدن به هدف خود فکر می کند و نه به پیامدهای آن، عمدتا به این دلیل که این افراد اساسا چیزی برای از دست دادن ندارند.»
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6049

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.