اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
در پی شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در روسیه، فروردین امروز بررسی می‌کند؛

سرزمین تزارها در تسخیر قزوینی‌ها

  • کد خبر : 5987
  • 30 ژوئن 2019 - 7:08
سرزمین تزارها در تسخیر قزوینی‌ها
با بازگشت دوباره تحریم‌ها، و وجود موانع بر سر داد و ستد تجاری، نگاه‌ها بیشتر به سمت منطقه ارواسیا می‌رود؛ ازاین رو  به تازگی هیاتی 200نفره وارد تهران شد تا در همایش همکاری ایران و قفقاز شمالی و اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی شرکت کند و در این بین هم قزوین درصدد ایجاد این فرصت برای ورود روس‌ها به دروازه‌های مینودر است.
آنجاکه مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین می‌گوید: «برای توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی بین ایران و روسیه باید ظرفیت های صادراتی قزوین شناسایی و در بازارهای هدف معرفی شود.»
هرچند درحال حاضر تنها کالای استراتژیک قزوین که به سرزمین تزارها راه یافته «کشمش» است که آن هم با موانعی روبه‌رو است؛ اما گویی شرایط اقتصادی، پاستور نشینان و به دنبال آن، دولت محلی را مجاب کرده که این فرصت را جدی‌تر ببینند.
برهمین اساس، مرتضی علیخانی، به «فروردین امروز» می‌گوید: در سال‌های گذشته تجار و بازرگانان استان قزوین دو سفر به روسیه داشته‌اند که باید دستاوردها و توافق‌های صورت گرفته مورد توجه قرار گیرد تا برای فصل جدی آمادگی بیشتری داشته‌باشیم. او ادامه می‌دهد: ما با دعوت از اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در روسیه را شناسایی و به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم تا درهمایشی ارائه شود که در تهران به تازگی برگزار شده‌است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری، گردشگری، کشاورزی و خدمات را از جمله حوزه‌هایی عنوان می‌کند که ظرفیت سرمایه‌گذاری برای روس‌ها دارد. او تاکید می‌کند برای عملی کردن فرصت‌ها، در این همایش، قزوین، موانع، راهکارها و پیشنهادات چون برطرف کردن موانع سرمایه گذاری در زمینه گمرکی و حمل و نقل، شبانه روزی شدن گمرک روسیه، کاهش نرخ ارز، حضور موثر ایران در زمینه تبلیغات در بازار روسیه، افزایش کیفیت کالاها و… ارائه داده‌است.
آنگونه که علیخانی می‌گوید با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، دولت، تمام تلاش خود را می‌کند که با جدیت موانع سرمایه‌گذاری و صادرات را ازپیش پای فعالان اقتصادی بردارد؛ درواقع از سرمایه‌گذاری و صادرات حمایت تمام قد می‌کند. حتی در زمینه قیمت گذاری، موانع برای سرمایه گذار تسهیل کند.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری تاکید می‌کند به جای آنکه یک استان کشور با کل روسیه وارد حوزه تجارت شود، این راهکار ارائه شده که هر استان کشور با توجه به ظرفیت‌ها و نیازها با استان‌ مشابه در روسیه وارد تجارت شود که درصد موفقیت آن بالاتر است. این مقام دولتی معتقد است با چنین راهکاری، استانی مانند قزوین دیگر به پایتخت وابسته نیست؛ در واقع تمرکززدایی صورت می‌گیرد و براساس نیازسنجی که صورت می‌گیرد، هر دو طرف معامله سود می‌برند. با وجود این، روسیه در حال حاضر می‌تواند یکی از مقاصد مهم محصولات استان قزوین به‌ویژه کشمش باشد؛ اما در این زمینه هنوز استفاده حداکثری از این ظرفیت نشده و کشورهایی مانند ترکیه عنان کار را در دست گرفته‌اند.
بایکوت غیرعلنی شده‌ایم
حسینی، یکی از فعالان صادرات محصول کشمش به کشور روسیه در این زمینه به «فروردین امروز» می‌گوید: استان قزوین در مورد زیتون و کشمش پتانسیل مناسبی برای صادرات به کشور روسیه دارد؛ البته در زمینه زیتون تاکنون بازاریابی نشده و در زمینه کشمش هم کم کار شده‌است. او می‌افزاید: دولت در نقطه انتهایی کار(بازاریابی و حمایت‌های پولی و مالی، تبلیغات رسانه‌ای و…) قراردارد و می‌تواند در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها از صادرکنندگان حمایت کند.
حسینی، بااشاره به فعالیت چشمگیر رقبا در این زمینه خاطرنشان می‌کند: ترکیه به‌عنوان مهمترین رقیب ایران در بازار روسیه در زمینه کشمش به‌شمار می‌رود و رقبا اجازه ورود ایران به این بازار را نمی‌دهند و می‌توان گفت بایکوت غیرعلنی شده‌ایم. این فعال صادراتی کشمش می‌افزاید: از طرفی هم روس‌ها هنوز به این باور نرسیده‌اند که کشمش ایران درجه یک است. حسینی اذعان می‌کند: افرادی به دلیل سودجویی و نابلدی به کل کار لطمه زدند و ذهنیت مشتری روسی را خراب کردند که گاهی بارهای بدی برای آن‌ها از ایران ارسال شود. او با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی قزوین برای صادرات به کشور روسیه توضیح می‌دهد: کارخانه‌های فرآوری ما از ۱۲-۱۰سال قبل مجهز شده‌اند و از لحاظ تکنولوژی پایین‌تر از رقبا نیستیم و دستگاه‌ها و کیفیت کار ما واقعا بالاست.
حسینی با تاکید بر نقش بسته‌بندی در پذیرش کالا می‌افزاید: در زمینه بسته‌بندی اقداماتی انجام شده که مطلوب است؛ ولی هنوز جای کار داریم.
او با اشاره به دیگر ظرفیت‌های صادراتی استان قزوین می‌گوید: شیرینی قزوین نوعی ظرفیت است که باید روی آن کار شود. حسینی با بیان اینکه دولت حمایت جدی از صادرکنندگان ندارد، می‌افزاید: حمایت نکردن در نمایشگاه‌ها و مشکلات گمرکی و منابع پولی (هزینه‌های بالای انتقال پول برای صادرکننده) و فعال نکردن رایزن اقتصادی ایران در سفارتخانه کشور، مقصد مهمترین موانع و مشکلات ما در راه صادرات است. او با اشاره به تفاوت نوع کار باغداران قزوینی با باغداران رقیب خاطرنشان می‌کند: ما در زمینه باغداری سنتی فعالیت می‌کنیم؛ ولی رقیب باغداری مکانیزه را در دستورکار خود قرارداده که همین امر باعث شده تا آن‌ها در زمینه صادرات گوی سبقت را از ما بربایند.
هزینه‌های صادراتی بالاست
کریم‌خانی، دیگر فعال صادراتی در زمینه محصول کشمش است که معتقد است دستگاه‌ها و تجهیزات ما پاسخگوی صادرات هستند. او می‌افزاید: در زمینه کشمش سبزه(تیزابی) ظرفیت‌های خوبی داریم؛ اما حمایت نمی‌شود. این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: مباحث گمرکی یکی از مشکلات جدی صادرکنندگان است که باید دولت تدبیری در این زمینه بیاندیشد. کریم‌خانی، هزینه‌های بالای صادرات را دیگر مشکل در این زمینه می‌داند و می‌گوید: صادرات با هزینه‌های بالا صورت می‌گیرد و با هزینه‌های صادرات دیگر کشورها همخوانی ندارد. به گفته او، کشور ترکیه باوجود شستشو و تحویل کشمش تمیز، این محصول را کمتر از قیمت ما که محصول فله‌ای ارائه می‌دهیم، به کشور روسیه تحویل می‌دهد و در این شرایط طبیعی است کشور مقصد پذیرای محصول کشور ترکیه باشد. این فعال اقتصادی عنوان می‌کند: کارنکردن مستقیم با تاجران (وجود دلالان) کسانی که سردمدار فعالیت در هر صنفی هستند) باعث شده تا شاهد شرایط خوبی نباشیم و نتوانیم محصول تولیدشده را در شرایط مناسب صادرکنیم. به هرحال بازار روسیه فرصت مناسبی است تا محصولات قزوین در سبد خانوار روس‌ها خودنمایی کند و آنگونه که به نظر می‌رسد حضور هیات روسی در ایران و الزام دولت به استانداری‌ها که برای سرمایه‌گذاری با تزارها راهکار عملی ارائه دهند، می‌توان اندکی امیدوار بود.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5987

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.