اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
پایان پرونده فرنخ و مه نخ؟

استانداری از پرداخت بخشی از مطالبات کارگری خبرمی‌دهد

  • کد خبر : 5989
  • 30 ژوئن 2019 - 8:07
استانداری از پرداخت بخشی از مطالبات کارگری  خبرمی‌دهد
گویی قرار است پرونده کهنه مطالبات کارگری «فرنخ و مه نخ» برای همیشه بسته شود و دیگر استانداری روی تجمع کارگران این کارخانجات را نبیند، وقتی که خبر می‌رسد به زودی کل معوقات تسویه می‌شود.
 شاید شرکت فرنخ و نازنخ یکی از اولین‌ها باشد  که از اواخر دهه ۸۰ با مشکلات دستمزد معوقه و مطالبات کارگری مواجه شد؛ همان میراث دولت سازندگی که قرار شده‌بود، دولت لاغر شود و بخش خصوصی چاق؛ اما کارگر نیفتاد و تنها تبعاتش دامن کارگران را گرفت.
در این بین هم تجمعات کارگری این دو شرکت هم تقریبا در صدر اخبار استانی بود؛ هرچند روزمرگی هم به این اعتراض‌های صنفی هم رسیده‌بود و از درجه حساسیت برای دولتی‌ها خارج شده‌بود.
اما حالا  بعد از آن همه مطالبات و وام و بدهی روی زمین مانده، چند وقتی است که دولتی‌ها دوباره پرونده را روی میز گذاشتند.
آنگونه که منوچهرحبیبی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین گفته‌است: تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال از مطالبات کارگران فرنخ و مه نخ پرداخت شده‌است و به زودی کل معوقات این ۲ کارخانه تسویه خواهد شد.
او در توضیح بیشتر به ایرنا، خبرگزاری دولت گفته‌است: این دو شرکت بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال دستمزد به ۴۵۰ تن از کارگران بدهکار هستند که پرداخت مطالبات و تسویه کامل با آن‌ها در دستور کار قرار گرفته‌است.
اشاره این مقام دولتی به پرداخت بخشی از مطالبات به سال گذشته برمی‌گردد؛ آنجاکه حجت الاسلام نورالله قدرتی، رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرده‌بود: در حال حاضر ۶۰۰ کارگر باقیمانده کارخانه حدود ۱۸ میلیارد تومان مطالبات دارند که براساس رویکرد مسئولان استان پرداخت آن پس از فروش اموال در اولویت قرار می‌گیرد.
 به گفته او، در بررسی‌ها مشخص شده که بانک‌ها حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به کارخانه وام داده‌اند و امروز با سود و دیرکرد بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبات بانک‌ها، کارگران، بیمه و مالیات و دستگاه‌های خدمات رسان و بخش دولتی است.
رئیس کل دادگستری استان تاکید کرده‌بود: باید اهلیت و توان سرمایه‌دار بررسی شود و امروز که مالک مه نخ فرنخ با بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی از کشور خارج شده و شاید به ما هم می خندد همه استان باید بسیج شود تا مشکلات کارگران را حل کند.
 آنگونه که قدرتی اعلام کرده‌بود درحال حاضر ۴۷۲ میلیارد تومان بدهی کارخانه است و بانکی‌ها تصور می‌کنند ۲۷۲ میلیارد تومان سود برای‌شان منظور شده، اما روی کاغذ و این وضع کلاف پیچیده‌ای است که باید با درایت حل شود.
به گفته او، این واحد تولید بحرانی ۵۰ هکتار زمین دارد که  ۱۷ هکتار آن کشاورزی و بقیه صنعتی و مسکونی است که از سوی نماینده صاحب کارخانه گفته شده حدود ۷۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان ارزش دارد که می‌توان همه مطالبات را پرداخت کرد.
آنگونه که رئیس دستگاه قضا گفته بود اصل وام ۵ بانک عامل حدود ۲۰۰ میلیارد تومان، سود متعلقه حدود ۲۷۲ میلیارد تومان، مطالبات کارگران حدود ۱۸ میلیارد تومان، مطالبات بیمه، برق و مالیات حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که باید به تناسب از اعیانی‌ها و فروش ۴۰ سوله آن بدهی را تسویه کنیم؛ البته باتوجه به پرداخت بخشی از مطالبات، مبلغ کمتر می‌شود.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5989

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.