اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
نماینده عالی دولت تاکید کرد؛

واکاوی تحولات جمعیتی در قزوین

  • کد خبر : 5930
  • 12 می 2019 - 6:07
واکاوی تحولات جمعیتی در قزوین
استاندار قزوین، درحالی تاکید می‌کند که علت تغییر و تحولات جمعیت استان واکاوی شود که پیشتر رئیس علوم پزشکی استان هشدار داده بود: معمولا فرزند آوری به شکل نامتوازن در بین خانواده‌هایی با سطح اقتصاد پایین‌تر اتفاق می‌افتد و در مقابل نخبگان در حال مهاجرت هستند.
 عبدالمحمد زاهدی که در نشست شورای راهبردی جمعیت سخن گفته، تاکید می‌کند که باید علل کاهش و یا افزایش طلاق، ازدواج، ولادت و فوت با این آمارها مورد توجه قرار گیرد تا برنامه ریزی لازم جهت مدیریت آن انجام شود.
او می‌گوید: نگاهی به هرم جمعیتی استان نشان می‌دهد، وضعیت،گرچه تا حدودی از نظر ولادت رضایت بخش است؛ اما از سوی دیگر در حال رفتن به سمت پیری است.
به گفته استاندار، همچنین علت کاهش طلاق به موازات کاهش ازدواج نیز از جمله مواردی است که باید مورد مطالعه علمی و کارشناسی قرار گیرد. البته پیشتر مدیر کل ثبت احوال استان،هشدار داده‌بود که استان قزوین زودتر از میانگین متوسط کشوری به سمت پیری پیش می‌رود.
 او همچنین از کاهش ۲ درصدی طلاق در سال گذشته خبر داده و گفته‌بود: در سال نود و شش، ۲ هزار و ۹۲۲ مورد طلاق به ثبت رسید که این میزان در سال گذشته ۶۲ مورد کاهش یافته است.
البته با وجود کاهش طلاق، اما میزان ازدواج هم در سال گذشته ۹ و شش دهم درصد کاهش داشته‌است؛ به گونه‌ای که  به گفته این مقام دولتی، در سال گذشته ۸ هزار و ۲۳۳ مورد ازدواج به ثبت رسید، درحالی که این میزان در سال پیش از آن، ۹ هزار و ۱۰۸ مورد بوده است.
بنابراین باید گفته‌های رئیس علوم پزشکی استان قزوین را مرور کرد؛ آنجا که می‌گوید: سیاست‌های افزایش جمعیتی در حالی در کشور اجرا می‌شود که معمولا فرزند آوری و رشد جمعیت به شکل نامتوازن در بین خانواده های با سطح اقتصاد پایین تر اتفاق می‌افتد و در مقابل نخبگان ما در حال مهاجرت هستند و این حقیقت نگران کننده در آینده تبعات جبران ناپذیری در کشور دارد.
به گفته این مقام بلند پایه پزشکی، هم اکنون تعداد زیادی نوزادان ناخواسته و سرراهی در اثر محدودیت در پیشگیری از بارداری و هزینه‌های گران پیشگیری در کشور و استان متولد می‌شوند که هزینه‌های زیادی برای کشور دارند؛ بنابراین باید پیشگیری از تولد نوزادان ناخواسته پیگیری شود؛ نکته‌ای که به نظر می‌رسد تبعات بسیاری را به دنبال دارد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5930

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.