اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
سال به پایان رسید؛

راز یک صندلی خالی

  • کد خبر : 5905
  • 17 مارس 2019 - 13:32
راز یک صندلی خالی
 شاید در سال گذشته یکی از رویدادهای مهم که  سعی شده توجه‌ها از آن دور شود، صندلی خالی  معاونت سیاسی است که نبض استان را در دستان او باید باشد.
علیرضا آشناگر،یکسال بیشتر معاون سیاسی استاندار نماند که خبر آمد استاندار سمنان شده‌است؛ هرچند گفته می‌شود که چندان تاثیرگذار نبود و منتقدان عملکردش را منفعلانه می‌دانستند، اما با همه این‌ها در حال حاضر قزوین، بعد از رفتنش به سمنان به عنوان استاندار، الان چند ماهی است که معاون سیاسی ندارد و معاون اقتصادی استاندار جور  نبود معاون سیاسی را می‌کشد. این درحالی است که گفته می‌شود معاون سیاسی انتخاب شده‌است؛ اما پروسه آمدن معاون سیاسی به قزوین چنان طولانی شده که در نوع خود کم سابقه است.
با همه این‌ها، حیطه وظایف معاون سیاسی چیست که قزوین حدود سه ماه است که از وجودش بی‌بهره است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۴۰ وظیفه برای معاونت سیاسی و امنیتی استانداری تعریف شده‌است که به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود: تلاش در جهت تحقق برنامه‌های سیاسی، اجتماعی دولت و ارتقاء مشارکت و حضور موثر مردم استان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی؛ زمینه سازی برای فعالیت مطلوب احزاب و تشکل‌های سیاسی استان و نظارت بر فعالیت آن‌ها؛ برنامه ریزی، نظارت و برگزاری انتخابات عمومی و سایر انتخاباتی که به ‌موجب قوانین و مقررات زیرنظر استانداری یا فرمانداری‌ها برگزار می‌شوند، مطابق زمانبندی ابلاغی و مدیرت امور اجرایی قبل و بعد از برگزاری انتخابات ؛نظارت بر امور مربوط به ایجاد، انتزاع، الحاق، ادغام، تغییر مرکزیت و یا تبدیل نقاط مختلف استان به روسا، دهستان، شهر، بخش، شهرستان درسطح استان در چارچوب ضوابط و تعاریف تقسیمات کشوری و مدیریت تابعیت تقسیماتی نقاط جغرافیایی، اصلاح حریم و محدوده شهرها و بررسی ابهامات و اختلافات مرزی درون استانی و بین استانی؛ مدیریت نحوه نامگذاری و تغییر نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری در چارچوب دستورالعمل ارسالی وزارت کشور و طرح موضوع در کمیسیون نامگذاری استان و به هنگام سازی اطلاعات مکانی، نقشه‌های تقیسیمات کشوری و لایه‌های اطلاعاتی مرتبط با آن در مقیاس‌های مورد نیاز؛نظارت بر عملکرد ثبت احوال و امور سجلی و احوال چهار گانه (موالید، فوت ، ازدواج و طلاق) مردم استان؛ هماهنگی و هدایت فرمانداران برای تحقق سیاست‌های عمومی و برنامه‌های دولت؛ برنامه ریزی در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی با مشارکت ادارات ذیربط و مشارکت های عمومی و فرمانداران و بخشداران و …  .
 اکنون با این شرح وظایف، حتی اگر حبیبی، معاون اقتصادی با حفظ سمت،  سرپرست معاونت سیاسی باشد، آیا یک مدیر می‌تواند وظایف  دو سمت حساس را به درستی اجرا دهد؛ آن هم درحالی که معاونت سیاسی، دومین پست حساس پس از استاندار است.
جامعه بی تفاوت
یوسف کرمی، تحلیلگر سیاسی و دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی استان قزوین، درباره نبود معاون سیاسی در قزوین به فروردین امروز  می‌گوید: اینکه چرا استانداری قزوین معاون سیاسی ندارد، دلیل آن را باید از آقای استاندار بپرسید، اما اینکه چرا جامعه سیاسی استان نسبت به این موضوع مهم بی‌تفاوت است، خود بحث دیگری است.
او ادامه می دهد: در دولت آقای روحانی، بعضی ها تدبیر را به تقریب معنا کرده‌اند، آن هم نه تقریب به اهداف و آرمان‌های مورد مطالبه مردم که در صندوق رأی تجلی پیدا کرد؛ بلکه نزدیکی به کانون‌های موثر قدرت در حال و مراکز احتمالی موثر آن در آینده است. بنابر یک مثل سیاسی که «بعضی افراد دشمن خطرناک و دوست بی‌نظیری هستند» به نوعی در عرصه سیاسی حال ما بیشتر مصداق پیدا کرده‌است.
کرمی، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر حبیبی که به عنوان سرپرست معرفی شده‌ که خود هم معاون هماهنگی و توسعه منابع انسانی امور اقتصادی استانداری است، آیا این خللی در انجام کارها وارد نمی‌کند، بیان می کند: در این زمینه چند تحلیل وجود دارد؛ یکی این که آقای استاندار در سوابق کاری‌اش در استان‌های مختلف، همیشه با یک تیم و هسته خاص کارش را به پیش برده‌است، اما پس از رفتن آقای آشناگر فرصت ترمیم آن هسته تأمین نشده و برای این که خللی در فرایند کاری آن پدید نیاید با سرپرستی آقای حبیبی با حفظ سمت موقتا موضوع را حل کرده‌اند.
او ادامه می دهد: خوب طبیعی است مسئولیت مهمی که در حوزه معاونت اقتصادی متوجه آقای حبیبی است آن فرصت لازم برای ایفای سرپرستی معاونت سیاسی به نحو مطلوب وجود نداشته باشد؛ البته تحلیل دیگری هم وجود دارد که آقای زاهدی به واسطه آن شأن استان پروری که برای خود قائل است، به نوعی با این اقدام مبادرت به رزومه سازی نموده تا با این کار زمینه استاندار شدن را برای بعضی از دوستان فراهم سازد، چون فاکتور معاونت سیاسی برای استاندار شدن مؤلفه مهمی است، البته این فعلا در حد تحلیل است که تنها در بستر زمان می‌تواند به اثبات برسد. 
کرمی در مورد تغییر معاون سیاسی با سرعت کم در قزوین این چنین می گوید: در قزوین جریان سیاسی مدافع دولت یک جریان سامان یافته نیست تا دارای خروجی مشخص و معینی باشد، بلکه این کانون کوچک قدرت هستند که در حال کشمکش و تأثیرگذاری برای تأمین امیال خویش هستند. یکی از دلایل تأخیر می‌تواند وجود این کشمکش‌ها باشد و شاید این خودخواهی‌ها آن پاس گل مطلوب را برای تیم مقابل فراهم نکرده‌است. این‌ها را می‌توان راز اصلی پروسه طولانی شدن این انتخاب به حساب آورد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5905

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.