اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10
حوادث زمستانی در کمین راه های قزوین؛

جاده هایی برای رسیدن؟

  • کد خبر : 5824
  • 08 دسامبر 2018 - 12:48
جاده هایی برای رسیدن؟
وجود 200 نقطه حادثه خیز در استان، خبری بود که همین چند روز پیش در رسانه ها منتشر شد. علی فرخزاد؛ معاون عمرانی استاندار با اعلام این خبر گفته بود: « اعتبارات مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی هریک از استان ها پس از واریز به خزانه، دوباره به استان مربوطه بازگشته و در این رابطه نیز 70 درصد آن در حوزه راه های شهری و 30 درصد آن در بخش روستایی هزینه می شود.
برای رفع نقاط حادثه خیز، امسال این مبلغ به استان ابلاغ شده که به ترتیب اولویت و پس از استعلام از دستگاه های تخصصی شامل پلیس راه، پلیس راهور و اداره کل راهداری و حمل و نقل، اقدامات لازم را به عمل آورده تا هزینه های یاد شده در بخش روبنایی مورد استفاده قرار گیرد. بیشتر نقاط حادثه خیز استان قزوین با انجام برخی کارهای ساده و هزینه های کم مانند خط کشی، احداث روشنایی و یا نصب دوربین مرتفع می شوند.» محورهای ارتباطی قزوین با حوادث رانندگی و جاده غریبه نیستند.
متاسفانه اخبار مربوط به تصادفات و صدمات جانی و مالی آن در مسیرهای منتهی به استان، هنوز در صدر خبرهای بخش حوادث است. اما مسئله ای که در این میان بیش از پیش باید به آن توجه کرد، این است که چرا با وجود آمار تصادفات و فوتی های حوادث جاده ای در محورهای مواصلاتی استان هنوز هم وضعیت راه های استان در بسیاری از نقاط نامطلوب که نه، بلکه خطرساز است؟
کاهش آمار مرگ و میر در جاده های استان
دکتر بهزاد ولیزاده مدیر کل پزشکی قانونی استان با اشاره به کاهش میزان تصادفات جاده ای مهرماه سال جاری می گوید: «در مهر ماه سال جاری تعداد ۲۱ نفر (۱۶ مرد و ۵ زن) در حوادث رانندگی کشته و ۶۸۸ نفر در استان مصدوم شدند. آمار متوفیات تصادفات مهر ماه نسبت به آمار ۳۴ نفری مدت مشابه سال قبل، کاهش ۳۸ درصدی داشته است. بیشترین موارد مرگ و میر مربوط به حوزه برون شهری است که ۱۷ مورد را به خود اختصاص داده است و ۳ مورد هم درون شهری و ۱ مورد در جاده های روستایی اتفاق افتاده است.»
ولیزاده در ادامه با اشاره به کاهش ۳ درصدی آمار مصدومان بیان می کند: «در مهر ماه سال جاری ۶۸۸ مصدوم حوادث رانندگی به پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند، که از این تعداد ۴۷۴ نفر مرد و۲۱۴ نفر زن بوده اند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که آمار مصدومان ۷۱۱ نفر بود، ۳ درصد کاهش یافته است.»
تجهیز راه های قزوین
اما به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از آغاز سال جاری، تجهیزات بسیاری برای کمک به بهبود وضعیت راهداری استان خریداری شده اما آن چه که در جاده های استان به چشم می خورد این است که این تجهیزات نه تنها کافی نیست بلکه حتی بخش کوچکی از نیازهای محورهای استان را نیز برطرف نمی کند. از
گردنه های برف گیر استان تا مسیر نامناسب جاده هایی مثل قزوین – بوئین زهرا  که از کیفیت مناسب آسفالت، تجهیزات راهنما و دیگر ملزومات یک جاده ایمن بی بهره است، نشان می دهد که بودجه های تخصصی به این بخش کفاف نیازها را نمی دهد.
افشین پیرنون با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰۰ نفر از پرسنل راهداری در عملیات راهداری زمستانی توضیح می دهد: «اکیپ های راهداری با هدف نگهداری، ایمن سازی و بازنگهداشتن ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه در استان در حال فعالیت هستند و همه تلاش ما برطرف کردن معضلات در مواقع ضروری و بحرانی است.»
او اضافه می کند: «قزوین رتبه سوم تردد در محورهای مواصلاتی را در کشور داراست که با همکاری پلیس راه در تلاش هستیم تا تردد ایمن را برای مسافران در جاده استان فراهم کنیم.»
این مسئول ادامه می دهد: «استفاده از تکنولوژی های روز در جاده های استان یکی از اقداماتی است، که در جهت ایمن سازی راه ها برداشته شده و مسافران می توانند به راحتی با استفاده از خدمات اینترنتی وضعیت راه های استان را رصد کنند.»
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تصریح می کند: «یکی از معضلات موجود در راه ها، وضعیت بد رانندگی برخی رانندگان است که باعث می شود تا شاهد حوادث تلخی در جاده باشیم و امیدواریم در روزهای سرد زمستان شاهد رعایت هرچه بیشتر قوانین رانندگی از سوی رانندگان باشیم.»
گردنه هجیب؛ همچنان پر خطر
با وجود ارائه آمارهایی مبنی بر کاهش تلفات جاده ای در محورهای موصلاتی استان به نظر می رسد؛ همچنان معضل وضعیت نامطلوب راه های ارتباطی در بیشتر محورهای استان به چشم می خورد.
به گفته یکی از رانندگان خطی مسیر بوئین زهرا – ساوه، با وجود تردد خودروهای سنگین و خطرآفرین بودن مناطقی مثل همچنین گردنه هجیب، کیفیت آسفالت و حتی علایم راهنمایی رانندگی رضایت بخش نبوده و در روزهای بارانی و برفی که دید راننده به شدت کاهش می یابد همین موارد می تواند موجب بروز تصادفات و حوادثی تلخی شود.
او اشاره می کند: « هنوز چند کیلومتری از جاده پر تردد بوئین زهرا- ساوه؛ دوبانده نشده و همان منطقه می تواند قتلگاه یک راننده کم تجربه باشد. نبود نیروهای گشتی برای نظارت در زمان های مختلف نیز مشکلات بسیاری به ویژه در روزهای زمستانی به دنبال دارد.»
مسئله نقاط حادثه خیز که معاون عمرانی استاندار به آن اشاره می کند، مسئله ای بسیاری پر اهمیت است و صرفاً با اعلام وجود این نقاط دردی از مشکلات جاده  ای استان حل نمی شود، جاده های استان در مقایسه با استان های همجوار که برخی حتی وضعیت جوی نامطلوب تر، کوهستانی تر و غیر قابل پیش بینی تری دارند، از کیفیت پایین تری برخوردار است و این مشکل در لحظه ورود به مرزهای مواصلاتی استان قابل مشاهده و درک است.
باید به این نکته اشاره کرد که اهمیت حفظ جان انسان ها در جاده ها در کفه مسئولان سنگین تر از کفه مردم است، چرا که خطای انسانی صرفاً یک ضلع از مثلث حوادث جاده ای است. کیفیت آسفالت، وجود علایم راهنمایی و رانندگی مناسب و کافی و نظارت هر چه بیشتر نیروهای پلیس همگی نیازهای جاده های استان به ویژه محورهای حادثه خیز است که باید در روزهای پر خطر زمستانی بیش از گذشته به آن ها توجه کرد.
عاطفه جهانبخش
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5824

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.