اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4
واکنش نمایندگان استان قزوین به طرح شفافیت آرا در مجلس؛

رای اکثریت به شفافیت

  • کد خبر : 5736
  • 10 سپتامبر 2018 - 6:58
رای اکثریت به شفافیت
چندی است طرح دو فوریتی شفاف سازی آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از سوی 29نماینده مطرح و برای تصمیم گیری روی میز خانه ملت قرار گرفته است. این در حالی است، که گفته می شود، این بار دومی است، که این پیشنهاد به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می شود و نسخه قبلی طرح شفافیت رای نمایندگان، با درخواست 38نماینده در آذرماه سال گذشته در مجلس مطرح شده است.
این طرح بر علنی شدن رأی نمایندگان تأکید دارد، تا مشخص شود کدام یک از نمایندگان، در خصوص لوایح و طرح های پیشنهادی در صحن علنی مجلس، موافق یا مخالف بوده اند.
اما آن گونه که در خبرها آمده است، تا کنون ۳نفر از ۴نماینده استان قزوین با طرح مذکور اعلام موافقت کرده اند. سیده حمیده زرآبادی ، بهمن طاهرخانی و روح الله بابایی صالح، موافق این طرح هستند، اما هنوز نامی از داوود محمدی؛ رئیس کمیسیون اصل ۹۰،  در این بین دیده نمی شود. با این حال،  محمدی  در پاسخ به شبهات مربوطه گفته است؛ که مردم حق دارند از رای نمایندگان خود مطلع باشند و اعلام کرده که هر سه طرح مربوط به شفاف سازی آرا‌ء نمایندگان را امضا کرده  است.
وی در این رابطه توضیح داده است: « یکی  از مهم ترین‌مسائل کشور، بحث شفافیت پیرامون‌مباحث مختلف است و باید شرایطی ایجاد شود تا نهضت شفاف سازی، به جز مسائل امنیتی شکل بگیرد. به همین دلیل هم تعدادی از نمایندگان‌مجلس تصمیم گرفتند تا آغازگر این مسئله از مجلس شورای اسلامی باشند.»
به گفته رئیس کمیسیون اصل۹۰ به دلیل شفاف نبودن آراء، گاهی دیده می شود که نمایندگان، در رای گیری ها شرکت‌نکرده و گاهی نیز بدون‌مطالعه به طرح یا لایحه ای رای می دهند، که در صورت شفاف شدن آراء، این وضعیت بهبود خواهد یافت.
اما سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوینی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، در رابطه با این طرح توضیح داده است :«متن طرح جدید، با طرح قبلی هیچ فرقی نکرده است و نمایندگانی که درباره طرح شفافیت آرا نظری دارند، می توانند طرح قبلی را را که پیش تر به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده، امضا کنند.»
وی در رابطه با طولانی شدن روند وصول این طرح یک فوریتی، نیز گفته است: «اگر طرحی به صورت عادی تقدیم هئیت رئیسه شود، همان موقع اعلام وصول می‎شود. ولی اگر طرحی یک فوریتی یا دو فوریتی باشد، باید در نوبت بماند و وقتی نوبت برسد، فوریتش رای گیری و اعلام وصول می شود. لذا تخلفی از سوی هیات رئیسه صورت نگرفته، هرچند که روال کار طولانی شده است.»
به موجب طرح شفافیت آراء، هیئت رئیسه مجلس موظف است، اسامی نمایندگان موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند را در هر نوع رأی گیری (به جز موارد امنیتی) که در صحن علنی مجلس انجام می شود، منتشر کند.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5736

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.