اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
9
داور اسکیت قزوین:

تبعیض در اسکیت بانوان موج می‌زند

  • کد خبر : 5572
  • 09 ژوئن 2018 - 11:00
تبعیض  در اسکیت بانوان موج می‌زند
یکی از جوانان رشته اسکیت در قزوین؛ «پریا قاسمی» است که با تلاش و پشتکار توانسته نامش را در اسکیت هنری ایران مطرح کند.
او، دلِ پری از تبعیض و بی‌توجهی نسبت به جوانان در این رشته دارد و تاکید می‌کند که همیشه یک تیم به اصطلاح «مافیایی» مانع ظهور و بروز جوانان مستعد در اسکیت بانوان می‌شود.
پریا، امیدوار است که با تغییرات صورت گرفته در هیات، «اسکیت قزوین» متحول شود؛ ولی می‌گوید تبعیض و تخریب در اسکیت موج می‌زند.
خانم قاسمی! بهتر است برای شروع از رشته اسکیت هنری بگویید؟
اسکیت هنری یکی از شاخه‌های اسکیت است که از اسکیت یخ منشعب شده‌است. اسکیت‌باز باید در زمان مشخصی یک برنامه شامل پرش‌ها و چرخش‌ها و بازی با پا را برای داوران ارائه دهد.
جایگاه این رشته در اسکیت کجاست؟
متاسفانه چندان دیدگاه مثبتی نسبت به این رشته وجود ندارد. برخی اعتقاد دارند که این رشته‌ غربی است؛ در حالی‌که اغلب رشته‌های ورزشی مثل فوتبال، بسکتبال، آیا منشا ایرانی دارند؟! مسابقات رشته ما همیشه در حضور بانوان برگزار می‌شود؛ ولی حتی در این حالت هم محدودیت‌هایی داریم.
منظور شما از محدودیت‌ها چیست؟
اسکیت‌بازان ایرانی همیشه با پوشش اسلامی کامل در مسابقات داخلی و خارجی حضور پیدا می‌کنند و تمامی هنجارها هم رعایت می‌شود؛ ولی اجازه عکسبرداری و فیلمبرداری داده نمی‌شود. وقتی یک ورزشکار حرفه‌ای دیده نشود، به چه انگیزه‌ای باید ادامه دهد.
بانوان اسکیت باز قزوینی در چه وضعیتی قرار دارند؟
باید در این زمینه روراست باشیم، برخی اسکیت‌بازان خانم در شهر قزوین برای پیشرفت و ارتقای دانش چندان کوشا نیستند. وقتی هم کسی به‌دنبال پیشرفت و موفقیت است،  با او مخالفت می‌کنند و تخریب‌ها شروع می‌شود. متاسفانه تبعیض و تخریب در اسکیت بانوان قزوین موج می‌زند و جوان‌ها را باور نمی‌کنند.
مثل اینکه دل پری دارید؟!
سالهاست چند اسم، اسکیت بانوان قزوین را در دست گرفته‌اند و اجازه دیده شدن و موفقیت به جوانان جویای نام نمی‌دهند. مثلا خانم….. ۱۵سال است در این رشته فعال است؛ ولی هیچ دستاوردی ندارد، اما همیشه از او حمایت می‌شود و جوانان و تلاشگران دیگر دیده نمی‌شوند.
شما که این همه فکرو ایده دارید تاکنون چه عناوینی به‌دست آورده‌اید؟
من در اکثر رده‌های سنی، عناوین استانی و کشوری دارم؛ اما به‌دلیل تنگ‌نظری‌ها به تهران رفتم و عضو باشگاه انقلاب شدم و با این باشگاه چندین عنوان کشوری کسب کردم و بعد به تیم ملی دعوت شدم. در سال۹۵ به مسابقات اسکیت جهانی در ایتالیا رفتم و مقام نهم رده سنی جوانان را در بین ۲۷۳نفر کسب کردم.
مربی‌گری هم می‌کنید؟
از ۱۸سالگی مربی‌گری را آغاز کردم. شاگردانم اسکیت‌بازان تیم هنری استان قزوین هستند که مقام اول تا سوم کشور را  کسب کرده‌اند؛ البته داور درجه۲ اسکیت هستم. در ضمن اولین مربی «اسکیت یخ» در  استان هم هستم که مدرک مربی‌گری حرفه‌ای  دارم.
شما در ایتالیا نهم شدید؛ ولی برخی از اسکیت بازان بانوان قزوینی در مسابقات فرانسه و …. عنوان‌های بالایی کسب کرده‌اند؟
در مسابقات فرانسه که اشاره کردید فقط ۳کشور ایران، ایتالیا و فرانسه حضور داشتند و در هر سطح تعداد اسکیت‌بازان بین  3تا ۵ بازیکن بودند و این شانس کسب مدال طلا را افزایش می‌دهد؛ ولی در مسابقات که عنوان جهانی دارد، مثل مسابقات ایتالیا،۲۰کشور حضور داشتند و در هر رده ۲۵ تا ۳۵ اسکیت باز رقابت می‌کردند و سطحش قابل قیاس با فرانسه نیست.
تفاوت اسکیت ما با اسکیت جهان چقدر است؟
از نظر تکنیکی فاصله‌ای نداریم؛ ولی از نظر اجرا فاصله زیادی با قهرمانان جهان داریم. چون آن‌ها در اسکیت، نمایش باله هم اجرا می‌کنند که ما به دلیل ممنوعیت‌ها نمی‌توانیم.
وضعیت مربی‌گری را در این رشته چطور می‌بینید؟
متاسفانه برخی مربیان در اسکیت کاسبی راه انداخته و به عنوان کلاس آموزشی به فروش لوازم اسکیت و… می‌پردازند. مربی بادانش و دلسوز چندانی نداریم که آموزش حرفه‌ای در این رشته ارائه دهد.
اگر بخواهید مهمترین مشکلات اسکیت قزوین را نام ببرید، به کدام‌ها اشاره می‌کنید؟
حمایت تبعیض‌آمیز، نبود سالن ورزشی اختصاصی و استاندارد، کمبود مربیان بادانش روز و از همه مهمتر حسادت و تخریب و تبعیض از مهمترین مشکلات و آسیب‌های این رشته است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5572

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.