اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6
پروژه چهل ساله انصاری شرقی باز به در بسته خورد

مخالفت شورای شهر با طرح شورای عالی شهرسازی

  • کد خبر : 5533
  • 08 می 2018 - 7:55
مخالفت شورای شهر با طرح شورای عالی شهرسازی
اگر در کتاب جهانی رکوردهای «گینس» طرح انصاری شرقی  ثبت شود، چندان شگفت‌آور نیست، از آن جهت که دیگر این پروژه قدمت چهل ساله دارد؛ پروژه ای که هم مردم  محله بلاغی را کلافه کرده، هم شهرداری و هم میراث فرهنگی را.

ساکنان محله، نه می‌توانند منازل خود را خرید و فروش کنند و نه مجوز ساخت به آن‌ها داده می‌شود؛ چراکه شاید پس از این همه هزینه، شهرداری بخواهد ملک آن‌ها را تملک کرده و آن‌ها ضررمی‌کنند؛ این وضعیت درحالی است که برخی از این واحدهای مسکونی، قدیمی و در حال تخریب هستند.
میراث فرهنگی هم اجرای چنین طرحی را  موجب نابودی بافت یک هزار و  200 ساله بلاغی و… می‌داند. از سوی دیگر هم شهرداری و شورای شهر،به دلیل میلیاردها تومان هزینه در این پروژه، اجرای آن را ناگزیرمی‌دانند.
اکنون پروژه انصاری شرقی که در هنگام اجرا، در زمان مدیریت گذشته به مناقشه بین میراث فرهنگی و شهرداری تبدیل شده‌بودتا آنجا که پای شورای عالی معماری و شهرسازی را به میان کشیده‌بود، در جلسه اخیر شورای شهر برای تعیین تکلیف دوباره مطرح شد.
آن‌گونه که روابط عمومی شورای شهر قزوین منتشر کرده، محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در جلسه بررسی وضعیت خیابان انصاری شرقی در صحن شورای اسلامی شهر گفت: در طراحی خیابان انصاری شرقی که به قیمت تخریب مسجدمدرسه حیدریه، گرمابه بلاغی و بافت تاریخی این محله هزار و دویست ساله بوده، بر مبنای کدام الگو عمل کرده‌اید؟ سنت و عرف معماری بومی؟ دانش روز شهرسازی؟ کپی کاری چشم بسته از شهرهای دیگر؟ یا  سوداگری مسکن و فضاهای تجاری؟
او، بیرون راندن معماری ایرانی اسلامی از گردونه زیست اجتماعی را بی‌منزلت کردن بافت تاریخی عنوان کرده و گفته‌است: دست کاری کاربری‌های محلی و تبدیل گذرهای محلی به مسیرهای ترافیک شهری، خطایی است که در محلات قزوین و نمونه آن «گذر محمدیه» پیش آمده و تخریب مسجد محمدیه، حمام میرزا کریم و مقبره حمدالله مستوفی در سه سال گذشته از پیامدهای محسوس این تصمیم نادرست است که تاثیرات اجتماعی آن نیز در آینده نزدیک آشکار می‌شود.
او با یادآوری خیابان انصاری غربی که موجب از بین رفتن بافت تاریخی شده، آن را آینه‌ی طرح محله بلاغی( انصاری شرقی) دانسته و هشدار داده‌است: ما نباید اجازه دهیم این روند در بافت تاریخی شهر گسترش یابد تا تاریخ این شهر را به یغما برده و چیزی باقی نماند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گفته مدیران شهری در مشکل ساز بودن امدادرسانی در بافت‌های تاریخی را رد کرده و گفت: متاسفانه در امدادرسانی در بافت‌های تاریخی مباحثی را مطرح می‌کنند که قابل قبول نیست، در دنیای امروز ابزارها و فناوری، توسعه یافته و توانمند شده‌اند و کوچکترین خودروها بزرگترین عملیات امداد رسانی در محلات و گذرگاه‌های کوچک تاریخی را انجام می‌دهند که نمونه آن در شهرهایی مانند رم، فلورانس، وین و … قابل مشاهده است.
 البته این مقام مسئول، تملک‌های جدید محله بلاغی را برای اجرای پروژه انصاری شرقی، برخلاف رای شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۹۴ عنوان کرده‌است. به گفته او، در اجرای پروژه‌ها و تصمیمات اشتباه شهری حق بسیاری از شهروندان و ساکنان محلات قدیمی تضییع شده و ضروری است در تصمیم گیری‌ها، مردم و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی محلات را مد نظر قرار دهند و بیش از این چهره بافت تاریخی قزوین را مخدوش نکنند.
طرح شهید انصاری شرقی بدون نظر قزوینی ها تهیه شده‌است
حکمت الله داودی، رئیس شورای شهر قزوین که در دوره پیش هم حضور داشت، به طرح پیشنهادی شورای عالی معماری و شهرسازی انتقاد وارد کرد و گفت: این شورا بدون در نظر گرفتن نظر شورای شهر و کارشناسان شهرداری وقت طرح ارائه شده‌است.
 او ادامه افزود: برای تصمیم قطعی در این زمینه باید نشست‌های فنی برگزار شده و درباره آن تصمیم گیری شود.
باوجود گذشت چهار دهه از طرح شهید انصاری شرقی به لحاظ ابلاغ طرح‌های  متعدد، شهرداری دچار سردرگمی شده‌است، این درحالی است که بیش از هشتاد درصد خانه‌ها و مسیر تملک شده؛ اما متاسفانه در سال ۹۲ آن را متوقف کرده و طرح جدیدی را بدون نظر کارشناسان شهرداری و نمایندگان مردم در شورای شهر  ارائه کرده‌اند و مردم منطقه همچنان پس از ۴۰ سال در بلاتکلیفی بسر می‌برند.
طرح شورای عالی شهرسازی ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
مهدی عبدالرزاقی، دیگر عضو شورا هم گفت: طرحی که توسط شرکت مشاورین ارائه شد با طرحی که در گذشته قرار بود اجرایی شود، بسیار متفاوت است. این طرح حتی از لحاظ گردشگری هم جذابیتی نخواهد داشت.
او ادامه داد: حمام بلاغی در سال ۹۳ در آثار تاریخی ثبت شده‌؛ اما شروع پروژه خیابان شهید انصاری در سال ۸۸ و در کمیسیون ماده پنج مصوب شده‌است. این درحالی است که شهرداری در این سال ها در محدوده این پروژه، صد و پنج پلاک تملک کرده، در واقع حدود ۱۹ میلیارد تومان در آنجا هزینه شده که با احتساب تورم در بخش مسکن، ارزش این زمین‌ها حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان است.
به گفته عبدالرزاقی، درمجموع حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم است تا این طرح اجرایی شود. آیا هزینه کردن ۱۰۰ میلیارد تومان برای یک مسیر با عرض شش، هشت و بعضا پنج و نیم متر معقول است؟!
البته او تاکید کرده‌ که ایراد به این طرح شورای عالی معماری و شهرسازی، نشان از بی‌توجهی شورای شهر به آثار تاریخی نیست.
عبدالرزاقی هشدارداد که در بافت تاریخی قزوین به دلیل این بلاتکلیفی خانواده‌های اصیل و بومی، این محلات را ترک کرده‌اند؛ چون در این مناطق وضعیت مطلوبی وجود ندارد و نه تنها مردم سال‌هاست در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ بلکه مجموعه مدیریت شهری را متضرر می‌کند.
گرچه مدیریت شهری بر این باور است که اجرای پروژه گره ای از مشکلات ترافیکی باز می‌کند؛ اما برخی از کارشناسان معتقدند ساخت خیابان انصاری شرقی با عرض ۲۴ متر، این خیابان را به یک معبر شریانی درجه ۲ تبدیل می‌کند که از یک سو در انتقال حجم تردد مورد نظر در طرح جامع ناکارآمد خواهد بود و از سوی دیگر موجب ایجاد گره‌های ترافیکی جدید مثلاً در تقاطع خیابان شاهد و باغ دبیر خواهد شد. همچنین با کشیدن خیابان انصاری شرقی و طبیعتاً فروش تراکم تجاری در دو طرف خیابان، عملاً معضل ترافیک قزوین حل نمی‌شود؛ بلکه درست به اندازه‌ ظرفیت ایجاد شده، بار ترافیکی در محدوده ایجاد می‌شود. به همین دلیل در دنیا در بافت‌های تاریخی، اولویت اصلی با حرکت پیاده است و ساخت یک جاده‌ درون شهری بی‌معناست.
پروژه انصاری شرقی (محله بلاغی) به گره کوری تبدیل شده، از یک سو بافت تاریخی هزار ساله در معرض خطر است و از سوی دیگر، شهرداری به دلیل تملک بخشی از پلاک‌ها هزینه کرده‌است که بازگشت از طرح را غیر ممکن می‌داند؛ اما آنچه بیش از پیش نگران کننده‌است، وضعیت بلاتکلیف ساکنان محله است.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5533

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.