اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3
درآخرین ماه تابستان در قزوین اتفاق افتاد؛

کشته‌ها کاهش؛ مصدومان افزایش

  • کد خبر : 5145
  • 24 اکتبر 2017 - 15:43
کشته‌ها کاهش؛ مصدومان افزایش
پزشکی قانونی استان اعلام کرده‌، آمار کشته‌های شهریور در تصادفات رانندگی کاهش داشته؛ اما تعداد مصدومان افزایش یافته‌است؛ البته در سطح کشور هم آمار مصدومان 4/1درصد هم بیشتر شده‌است.

آنگونه که بهزاد ولیزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین اعلام کرده‌است، در شهریور ماه سال‌جاری تعداد  38 نفر (۲۷مرد و ۱۱زن) در حوادث رانندگی کشته و ۷۳۷نفر  هم مصدوم شدند.
البته بنابر این داده، آمار کشته‌های تصادفات آخرین ماه تابستان، نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش ۷درصدی داشته؛ اما آمار مصدومان با افزایش ۵درصدی روبه‌رو بوده‌است.به گفته مدیرکل پزشکی قانونی، بیشترین موارد مرگ ناشی از تصادف رانندگی در بیرون از شهر بوده که ۳۱مورد را به خود اختصاص داده‌است.
اما  در درون شهر۴ مورد در جاده‌های روستایی ۳ قربانی اعلام شده‌است.
بدین ترتیب در شش ماه سال اول سال جاری تعداد کشته‌ها، متعاقب تصادفات جاده‌ای به تعداد ۱۸۰نفر رسید که نسبت به ۲۰۷نفر زمان مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۳درصد کاهش نشان می‌دهد.
  البته در این آمار، از این تعداد ۱۳۱نفر مرد و ۴۹نفر زن بوده‌اند.
رشد ۳درصدی مصدومان
اما مدیر کل پزشکی قانونی به آمار مصدومان  در شش ماهه نخست سال جاری هم اشاره می‌کند.
او می‌گوید: در همین مدت سه هزار و ۵۹۴مصدوم حوادث رانندگی به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد  هزار و ۱۴۱نفر مرد و دو هزار و ۴۵۳نفر زن بودند.
ولیزاده در توضیح بیشتر می‌آورد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که آمار مصدومان سه هزارو ۴۸۱نفر بود، ۳درصد افزایش یافته است.
هرچند این مسئول از نوع خسارت‌هایی که به مصدومان وارد شده‌، اشاره‌ای نکرده‌است؛ اما بسیاری از این مصدومان برای همیشه معلول می‌شوند که باعث خسارت‌های مادی و معنوی بر خانواده‌ها و مالی بر کشور می‌شود.
رشد ۱.۴درصدی آمار مصدومان در کشور
اما براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در پنج ماهه نخست امسال استان‌های فارس با ۶۵۴، تهران با ۵۳۴ و خراسان رضوی با ۵۱۶فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۵۴، کهکیلویه و بویراحمد و اردبیل هر کدام با ۷۳ و البرز با ۸۵فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.
براساس این گزارش، درهمین مدت ۱۴۷هزار و ۷۷۱مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰۶هزار و ۶۶نفر مرد و ۴۱هزار و ۷۰۵نفر زن بودند.
این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش که آمار مصدومان ۱۴۵هزارو ۷۴۷نفر بود، ۱.۴درصد افزایش یافته‌است.
 چندی پیش معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار مصدومان ناشی از تصادفات جاده‌ای  را در ۲دهه گذشته در سطح کشور پنج برابر عنوان کرده بود.
در کنار تلفات جانی و اثرات زیان بار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تصادفات جاده‌ای سالانه خسارت‌های اقتصادی سنگینی به بار می‌آورد.
 آخرین برآوردهای رسمی بر میزان خسارت‌ تصادف‌های جاده‌ای که در کشور انجام شده مربوط به سال۱۳۹۰ است که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفته و در آن نوشته شده‌است: «اولین برآوردی که از تصادفات رانندگی ایران انجام شد، حاکی از خسارت ۶۱۷میلیاردی در سال۱۳۸۰ بود.
در سال۱۳۸۶ پژوهشکده حمل‌ونقل جاده‌ای، سخن از خسارت ۱۸هزار میلیاردی زده و خود این مرکز در گزارش خود می‌گوید رقم خسارت سالانه تصادفات در ایران نزدیک به ۵۲هزار میلیارد تومان معادل ۸,۵درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است.
براساس تخمین خسارت تصادف‌های رانندگی در ایران که این پژوهشکده انجام داده، بیشترین خسارت رانندگی از حیث فوت و معلولیت دایمی در استان‌های تهران، خراسان (بزرگ) و مازندران بوده و کمترین خسارت مربوط به ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری.»
اما  براساس گزارش یک سایت تحلیلی، عملکرد سالانه بیمه مرکزی ایران در سال۹۵ نشان می‌دهد، شرکت‌های بیمه حدود ۲/۱۸۰هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده‌اند که ۴/۴۳درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه شخص ثالث اختصاص داشت؛ به عبارتی شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت تصادف‌ها بیش از ۷۸,۲ هزار میلیارد ریال پول پرداخت کرده‌اند.
در شرایطی که کارشناسان تعداد کشته‌های حوادث رانندگی را  به اندازه یک جنگ و گاهی به اندازه سقوط روزانه یک هواپیما عنوان می‌کنند، باید عوامل بروز این حوادث بررسی و راهکاری ارائه شود تا پیش از این خسارت بیشتری به کشور وارد نشود.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5145

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.