اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
برنامه‌های د‌‌یار‌ مینودری برای بزرگداشت سالروز پایتختی؛

شهر در تکاپوی روز قزوین

  • کد خبر : 5061
  • 07 سپتامبر 2017 - 7:59
شهر در تکاپوی روز قزوین
نهم شهریور ماه همزمان با روز پایتختی قزوین به مدت 50سال، در تاریخ این شهر اهمیتی به‌سزا دارد که در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت این موضوع در تقویم رسمی ۹شهریور ماه با عنوان روز قزوین به ثبت رسید تا در یادها بماند. از شش سال پیش تاکنون شهرداری و دیگر نهادهای شهری قزوین با برنامه‌ریزی سعی در استفاده از ظرفیت این روز  به منظور شناساندن هر چه بیشتر هویت قزوین و معرفی آن به عنوان شهری تاریخی و گردشگرپذیر داشته‌اند و برنامه‌هایی خاص این روز همه ساله برگزار می‌شود.

برنامه‌هایی که هر کدام بخشی از تاریخ و هویت شهر را به نمایش می‌گذارد.  اگر چه طی سال‌های اخیر تجارب جدید و آزمون‌ها، منجربه ایجاد ضعف‌هایی در برنامه شد اما در مجموع مسوولان استانی ثبت این روز و برنامه‌های آن را گامی مثبت برای توسعه اقتصاد و گردشگری ارزیابی می‌کنند.

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به برگزاری برنامه های متعدد در روز و هفته قزوین می‌گوید: در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های صنایع دستی منطقه‌ای و سراسری برگزار شده که در سال جاری نیز با برگزاری نمایشگاه منطقه‌ای با حضور ۹ استان در سرای سعدالسلطنه میزبان گردشگران و شهروندان قزوینی هستیم.
محمدعلی حضرتی ها ادامه می‌دهد: کلیه ابنیه و آثار تاریخی شهر قزوین نیز در ایام برگزاری گرامیداشت روز قزوین آماده و برای تورها به صورت رایگان خواهد بود.
وی می‌افزاید: مهم‌ترین چالش ما برگزاری برنامه‌های همه شمول برای شهروندان بوده که در سال جاری تلاش کردیم تا این چالش رفع شود.همچنین با تغییر در مدیریت شهری شاهد تعامل و همکاری برای برگزارش هرچه بهتر و با کیفیت‌تر برنامه‌های روز قزوین هستیم و از این ظرفیت برای معرفی هرچه بیشتر آثار و بناهای تاریخی استفاده می‌کنیم.
وی می‌گوید: در سال جاری نیز با برگزاری مسابقات چوگان، مشارکت در برنامه شب‌های فیروزه‌ای و برگزاری برنامه‌هایی خاص مرکز محله‌های شهر با NGO ها و مدیریت شهری همکاری ویژه‌ای داریم.
حضرتی همچنین به اجرای برنامه‌های محلی با مشارکت فعالان مدنی اشاره کرده و می‌گوید: در برنامه‌های خاص مرکز محله‌های شهر جشنی مردمی با حضور مردم و برای شهروندان برگزار می‌شود که در این جشن از ظرفیت‌های NGO ها استفاده کرده‌ایم.
افزایش ۲۰درصدی سرمایه‌گذاران
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین نیز با اشاره به برنامه‌های متنوع و متعدد در روز و هفته قزوین توضیح می‌دهد: برگزاری روز قزوین و گرامیداشت ۵۰ سال پایتختی قزوین موجب شده تا شاهد افزایش ۲۰ درصدی مسافر و حضور سرمایه‌گذاران باشیم.
سعید وزیری‌نژاد ادامه می‌دهد: روز قزوین فرصت مناسبی است تا بتوانیم قزوین را به مقصدی برای گردشگران تبدیل و شهر را شاداب تر از گذشته کنیم.در سال جاری با برگزاری حدود ۵۰برنامه متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی در تلاش هستیم تا قزوین را به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران و چهارمین حرم اهل بیت معرفی کنیم.
وی  نیز به بهره‌‌گیری از توان تشکل‌های مردم نهاد اشاره کرده و می‌گوید: از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد هم در این برنامه‌ها استفاده خواهیم کرد و با فعال کردن کمیته‌های تخصصی اطلاع‌رسانی، فضاسازی، اجرایی، مالی و پشتیبانی و همکاری دستگاه‌های اجرایی امیدواریم کارها به خوبی عملیاتی شود.
وی می‌افزاید: برگزاری شب‌های فرهنگی در برج میلاد، پخش برنامه بوم‌گرد از شبکه ۴سیما، شب‌های فیروزه‌ای و پخش در شبکه ۵ سیما، تورگشت، نمایش عروسکی کودکان، مسابقات آشپزی، داستان گویی بالهجه قزوینی، اردوهای داخل و برون شهری، برگزاری جشن در محله‌های قدیمی از جمله راه ری، دیمج، دباغان، پنبه ریسه، حمدالله مستوفی، در هفته قزوین تدارک دیده شده است. جشنواره ملی عکس قزوین، چاپ کتاب از عکس‌های روز قزوین، ویژه برنامه بانوان، همایش ملی راه رجایی، افتتاح بخش لرها در موزه مردم شناسی قزوین، برپایی جشنواره اقوام، نمایشگاه صنایع دستی، جشنواره بادبادکها، اجرای بچه‌های موسیقی سنتی قزوین، کارگاه آموزش حقوق شهروندی، پاکسازی جاده سلامت، مسابقات شطرنج کشوری جام روز قزوین، مسابقات چوگان، جشن پسته، افتتاح کلبه وحشت، آغاز مسابقات محلات در چوبیندر، اسکیت نونهالان، کنسرت موسیقی علیرضا قربانی، انتخاب کتاب سال و هشتمین جشنواره صنعت چاپ از دیگر برنامه‌هاست.
وزیری‌نژاد ادامه می‌دهد: معرفی مولفان قزوینی و نویسندگانی که در مورد قزوین نگارشی کرده‌اند، خدمات رایگان بازدید از تمامی موزه‌ها و اماکن تاریخی، استفاده رایگان از اتوبوسرانی در روز قزوین، دهکده طبیعت و بوستان باراجین، از دیگر برنامه‌های روز قزوین است.
جلب مشارکت های عمومی
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری نیز با اشاره به ششمین سال از پاسداشت روز قزوین بیان می‌کند: طی سال‌های گذشته برنامه‌ها به تناسب شرایط و مقتضیات با رنگ و بویی خاص برگزار می‌شد که در سال جاری نیز برنامه ها با نگاهی اجتماعی و به صورت مشارکتی با مردم برگزار می‌شود‌.
علیرضا خزائلی اضافه می‌کند: همزمانی برنامه های امسال روز قزوین با اعیاد قربان و غدیر باعث شده تا فضایی شادتر و با طراوت‌تر را پیش رو داشته باشیم.تلاش ما این بوده که برنامه‌ها و جشن‌ها به صورت متوازن در تمامی نقاط شهری به ویژه مناطق منفصل شهری نیز برگزار شود تا همه شهروندان در اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تصریح می کند:  هدف ما خدمت‌رسانی به مردم بوده و تغییر در بدنه مدیریتی شهر هیچ خللی در این عرصه ایجاد نخواهد کرد و چالش اصلی ما در این روزها این است که تغییر مدیریتی رخ داده تاثیری مثبت در اجرای برنامه‌های روز قزوین داشته باشد.
اگر چه طی چندسال اخیر برگزاری مراسم های مربوط به بزرگداشت پایتختی قزوین، شادابی و پویایی را برای مقطعی به قزوین هدیه کرده،  اما مجموع سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای این مناسبت بیش از آن بوده که بتوان به یک نشاط موقعی بسنده کرد.  دعوت از بزرگان کشورهای مختلف و برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌های متعدد با هزینه‌های کلان، هزینه‌های فراوان تبلیغات و مواردی از این دست، تنها به شرطی منطقی خواهد بود که به بازگشت سرمایه و ایجاد تغییر مثبت در سرانه‌هایی چون سطح شادی، جلب گردشگر و سرمایه‌گذار بیانجامد تا روز قزوین بتواند از چارچوب یک جشن بومی خارج و در سطح ملی و فراملی خودنمایی کند.

صبا کامیاب

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5061

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.