اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3
با افتتاح مرکز حمایت و نگهداری زنان خشونت‌دیده صورت گرفت

زنان در جستجوی یک جای امن

  • کد خبر : 4945
  • 02 آگوست 2017 - 8:47
زنان در جستجوی یک جای امن
همزمان با سفر وزیر تعاون، کا ر و رفاه اجتماعی، به استان قزوین که مقارن با هفته بهزیستی نیز بود  56 طرح بهزیستی به همت اداره کل بهزیستی به بهره‌برداری رسید.

به نظر می‌رسد تشکیل خانه امن برای زنان متفاوت‌ترین اتفاق این سفر بوده چرا که جای خالی پناهگاهی برای زنان آسیب دیده مدتهاست احساس می‌شود البته این خبر هم خوب است هم بد… خوب از این حیث که زنان از این پس اگر در خانواده دچار مشکل و تهدید می‌شوند و جایی برای رفتن ندارند به جای پناه بردن به پارکها، به ماشین‌هایی که جلوی پاهای خسته و عاصی‌شان بوق می‌زند و… در خانه‌هایی امن پناه داده می‌شوند و بد از این حیث که چرا تا به امروز چنین جایی نداشتیم چرا این همه دیر به فکر افتادیم؟

زنان خشونت‌دیده چه کسانی هستند؟
مهدیه قافله‌باشی؛ فعال مدنی و روان‌شناس در این خصوص که  زنان خشونت‌دیده به چه زنانی اطلاق می‌شود، می‌گوید: به تمامی زنانی که آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب هستند، خشونت‌دیده گفته می‌شود‌. هر آنچه که شامل خشونت کلامی و فیزیکی می‌شود را نیز خشونت تعریف می‌کنند که البته تعریف آن برای افراد مختلف که در خانواده‌هایی با فرهنگ‌های مختلف بزرگ شده‌اند، متفاوت است. قهر(خشونت سپید) که معادل نادیده گرفتن و بی‌محلی است از بدترین انواع خشونت است. وی می‌گوید: با توجه به آسیب‌هایی که امروزه زنان و کودکان را تهدید می‌کند، خانه امن و گرمخانه برای زنان معتاد جزو ضرورت‌های چند سال اخیر بود که خوشحالم با همت بهزیستی اجرایی شد و البته امیدوار به این که این خانه‌ها همیشه بی‌مشتری بماند.
چه کسانی در این خانه ها پناه داده می‌شوند؟
نیک‌پور؛ روابط عمومی بهزیستی می‌گوید: مشتری این خانه‌ها زنانی معمولی هستند که زندگی نرمال و عادی دارند اما در یک مقطع زمانی دچار مشکل می‌شوند مثلا زن توسط شوهر از خانه بیرون و یا تهدید می‌شود و جایی نیز برای رفتن ندارد این گونه افراد می‌توانند تا زمانی که مشکلشان رفع نشده در این خانه‌ها سکنی کنند وی با اشاره به مهم خواندن آبروی این زنان خاطرنشان کرد: خانه‌هایی که برای اسکان این زنان در نظر گرفته شده هیچ تابلویی ندارد و آدرس آن نیز هیچ جا اعلام نشده است خانه‌ها کاملا مخفی هستند و افراد با مراجعه به بهزیستی تا زمان برطرف شدن مشکلشان می‌توانند در آنجا مستقر شوند.
 در ادامه مریم بیدخام، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ می‌گوید: هدف بهزیستی این است با برپایی چنین خانه‌هایی از ضرب و جرح و آسیب و اتفاقات ناخوشایند بر علیه زنان جلوگیری به عمل آورد و جایی وجود داشته باشد که وقتی زنان مورد آزار قرار گرفته و یا تهدید می‌شوند به آنجا پناه ببرند و با وجود این خانه‌ها باز رخداد بسیاری از آسیب‌های جدی اجتماعی پیشگیری خواهد شد. وی  ضمن اشاره به اینکه رفع مشکلات زندگی این افراد خود به خود صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: که کارشناسان و افراد مددکار در این خانه‌ها حضور پیدا کنند و ضمن مشاوره و کمک به این افراد شرایطی را محیا کنند که ایشان به زندگی عادی خود برگردند و حمایت‌ها به گونه‌ای صورت خواهد گرفت که روابط به صلح و آشتی ختم شود اما اگر در مواردی نیاز به دستگاه‌ها و مراجع قضایی نیز احساس شود باز هم بهزیستی از این افراد حمایت خواهد کرد.
 
پرده آخر
همین که امروز تا به این جا پیش رفتیم که به جای مخفی کردن زخمهای‌مان روی آن را باز بگذاریم تا التیام داده شود گامی بزرگ برداشته‌ایم. اما سوال اینجاست با اسکان موقت یک زن می‌توان امنیت را به او بخشید؟ آیا زنان  آبرومندی که در شهر سنتی قزوین بزرگ شده‌اند یا توجه به محدودیت‌های دست‌و پاگیر سنتی که از جانب خانواده و محیط به آنها تحمیل شده است،  می‌توانند خود را راضی کنند که در صورت بی‌پناهی به این خانه‌ها پناه ببرند؟
و آیا بهتر نیست به جای اینکه به این زنان موقتاً ماهی دهیم، ماهی‌گیری بیاموزیم تا بتوانند زندگی‌شان را از ورطه هلاکت نجات دهند. درست است که مدت اقامت این زنان در این خانه‌ها قرار است کوتاه‌مدت باشد اما بهتر است در همین مدت اندک نیز برای این زنان، موقعیت‌های آموزش کارهایی همچون خیاطی، آشپزی، صنایع‌دستی و… فراهم گردد تا ضمن کمک به افراد برای بازگشتن به حالت روانی نرمال در جهت خودکفا کردن این زنان و نیز درآمدزایی برای بهزیستی در راستای جبران هزینه‌های وارده بر آن گامی برداشته شود.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4945

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.