اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
7
باوجود تب کنگو در چند استان؛

قزوین تب ندارد

  • کد خبر : 4758
  • 31 می 2017 - 7:59
قزوین تب ندارد
درحالی که براساس اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت، از ابتدای امسال دست کم ۲۸ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که دو نفر از آنها در استان‌های هرمزگان و کرمانشاه فوت شده‌اند و یک فرد مشکوک به ابتلا به این بیماری نیز در استان اصفهان فوت شده است.

اما یک مقام حوزه سلامت قزوین به مردم اطمینان می‌دهد که تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب کنگو در این استان دیده نشده‌است.
آنگونه که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گزارش داده، شیوا لقایی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قزوین گفته‌است: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که ناقل این بیماری نوعی کنه از گونه هیالوما است. او اضافه‌کرده‌است: این بیماری از اوایل بهار تا اواخر تابستان که زمان فعالیت کنه‌ها هستند، بیشتر دیده می‌شود؛ البته تب کریمه در حیوانات علائم مشخصی ندارد، اما در انسان موجب بیماری می‌شود.
البته برخلاف نام تب کریمه کنگو که وارداتی است، به گفته لقایی، این بیماری در کشور ایران بومی است و همه ساله مواردی از آن در استان‌های مختلف کشور گزارش می شود که از ابتدای سال تاکنون موردی از آن در قزوین مشاهده نشده‌است. مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت با اشاره به اینکه شروع این بیماری ناگهانی است،تب،سردرد شدید،لرز،درد شدید عضلانی در ناحیه پشت و کمر، سفتی گردن، درد و قرمزی چشم،گیجی،کوفتگی،بی‌اشتهایی،تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن،اسهال، درد شکم را از علائم این بیماری عنوان کرد.
وی ادامه داد: پس از این مرحله بیمار وارد دوره خونریزی شده و خونریزی از بینی و لثه، خلط خونی،ادرار خونی، مدفوع سیاه و کبودی پوست در شخص دیده می‌شود که مریض با دیدن هرکدام از علایم فوق باید فوری به پزشک مراجعه کند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی قزوین، گزش کنه آلوده یا له کردن با دست، تماس با خون تازه دام آلوده موقع ذبح حیوان، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار مثل بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ را از راه های انتقال این بیماری اعلام کرده‌است.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4758

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.