اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2
یک سنگ نوشته به جای موزه در جدول خیابان سردرآورد

شبکه اجتماعی؛ منجی سنگ نوشته کهن ترین گورستان قزوین

  • کد خبر : 4679
  • 01 می 2017 - 13:14
شبکه اجتماعی؛ منجی سنگ نوشته  کهن ترین گورستان قزوین
یک تکه از سنگ نوشته تاریخی که به جای موزه، از جدول خیابانی نزدیک میدان شهید بابایی قزوین سردرآورده بود، شهرداری  پس از واکنش دوستداران میراث تاریخی و بازتاب رسانه‌ای  خارج کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که احمد ابوطالبیان، کلکسیونر معروف قزوینی، سنگ نوشته تاریخی را در جدول خیابان می‌بیند و عکس آن را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند و این اتفاق دررسانه‌های پایتخت بازتاب پیدا می کند. آنگونه که خبرگزاری «دوات» نوشته،  این  سنگ‌نوشته یک گور از گورستان «صدر» قزوین است که شهرداری در سال ۸۹ تخریب کرده؛ اما کتیبه‌های با ارزش این قبرستانِ تخریب‌شده، نه‌تنها حفاظت نشده، بلکه تکه‌هایی از آن در جدول خیابان به کار رفته است.
آنطور که فعالان میراث فرهنگی استان می گویند شهرداری، پس از تخریب کهن‌ترین گورستان قزوین، آرامگاه‌های این گورستان را به قیمت‌های چند میلیون تومانی به فروش رسانده است.
محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین درباره این ماجرا به دوات می‌گوید: من در آن زمان؛ یعنی سال ۸۹ که این گورستان تخریب شد، پستی در سازمان میراث فرهنگی نداشتم، با این حال همان موقع به شهرداری مراجعه کردم و درخواست دادم این گورستان تخریب نشود.
البته به گفته او، به هیچ وجه به درخواست‌ها توجهی نشد و گورستان کهن را تخریب و تبدیل به آرامگاه‌هایی نوساز کردند که درآمد بیشتری از فروش آن کسب کنند.
اوتوضیح داد: شهرداری مشابه همین کار را در امامزاده حسین (ع)در جنوب قزوین نیز انجام داد. در گورستان صدر نیز قبوری مهم مانند قبر عالمی به نام آقا رضی که از عالمان و مبارزان مهم قزوین بود، تخریب کرد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4679

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.