اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3
دستگاه‌های امدادرسان استان چه کردند

قزوین برفی !

  • کد خبر : 4517
  • 23 فوریه 2017 - 10:26
قزوین برفی !
بارش برف در حالی موجی از شور و شعف در بین قزوینی‌ها ایجاد کرد که از ابتدای فصل سرما، شهر قزوین چندان بارش برف خاصی را شاهد نبود و دشت قزوین سال‌هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

اما در کنار جذابیت‌های بصری این موهبت الهی و سیراب شدن زمین‌ها و پر شدن سدها، مشکلات ایجاد شده از بارش برف نسبتا سنگین، گریبان استان قزوین و حتی سایر نقاط کشور را گرفته است. بارش از ساعات پایانی یکشنبه بیست و چهارم بهمن آغاز شد.
اولین تاثیرش در استان قزوین در محورهای مواصلاتی استان بود به‌طوری‌که شاهراه مواصلاتی کشور دچار مشکلات اساسی شد؛ در همان ساعات اولیه بارش اعلام شد برخی راه‌ها و بزرگ‌راه‌های استان قزوین مسدود شده‌اند.
آزاد‌راه قزوین-زنجان نیمه‌شب یکشنبه مسدود شد. جواد حق‌لطفی معاون راهداری استان قزوین در این ارتباط گفت: به علت وزش باد شدید و کولاک، محور آزاد‌راه قزوین به زنجان  مسدود شد و بازگشایی آن تا پایان شب دوشنبه بیست و پنج بهمن ممکن نشد و این مسیر همچنان تا سه‌شنبه مسدود بود .
حق‌لطفی ادامه داد :از شب یکشنبه بیش‌از دو هزار تن ماسه و نمک در محورهای مواصلاتی استان پاشیده شده است تا تردد ممکن شود.همچنین ۳۰۰راهدار در قالب ۳۰اکیپ در تمامی راهدارخانه‌های استان مستقر شده و با استفاده از ۲۵۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین و برف‌روب مشغول امدادرسانی هستند.
این وضعیت در حالی بود که راه‌های روستایی استان هم دچار مشکل اساسی شده بود. اکبر رحمتی بخشدار الموت غربی هم در همین زمینه سه‌شنبه ابراز کرد: با توجه به بارش سنگین برف در این بخش راه ارتباطی ۹۰روستای بخش الموت غربی مسدود است که امیدواریم طی دو روز آینده به‌طورکامل بازگشایی شود.
روز دوشنبه در همان ساعات اولیه یوسف خدایاری مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان قزوین از تعطیلی مدارس خبر داد و گفت: بارش برف در روز گذشته و یخ زدن سطح معابر موجب بروز مشکلاتی در تردد دانش آموزان شده به همین دلیل مدارس تمام مقاطع پیش دبستانی، دبستان و متوسطه در مناطق ۱۴گانه امروز تعطیل است، درحالی‌که برخی دانش‌آموزان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب راهی مدرسه شده بودند و دانشگاه‌های استان هم به سرنوشت مدارس دچار شدند.
از سوی دیگر در مرکز استان هنوز شدت بارش برف آنقدر نشده بود که باعث اختلال در امور روزانه شود. دراولین واکنش به این رخداد، نعمت‌الهی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین گفت: با آماده‌‌باش نیروهای شهرداری قزوین عملیات برف‌روبی معابر شهری آغاز شده است.
وی با اشاره به آماده‌باش نیروهای شهرداری تصریح کرد: ماموران شهرداری از شب قبل (یکشنبه) و همزمان با بارش برف از صبح امروز کار خود را در سطح شهر قزوین با ۱۵دستگاه برف‌روب و چهار دستگاه نمک پاش آغاز کردند و ۱۲نفر از نیروهای پارکبان هم کار شن‌پاشی را انجام می‌دهند.
 منتظری یادآور شد: اولویت برف‌روبی و شن‌پاشی با محورهای سواره است تا تردد روان شود، و بعد از برف‌روبی و شن‌پاشی در مسیرهای اصلی و خیابان‌ها کار برف‌روبی در فرعی‌های درجه یک و ۲ انجام می‌شود.
وی ضمن درخواست از مردم برای همکاری بیان کرد: به طور تقریبی در تمام معابر اصلی تردد در جریان است و در سطح سواره هم مشکلی وجود ندارد و اکثر معابر شهر باز هستند؛ این در حالی بود که برخی خیابان‌های اصلی درمنطقه پونک، کوثر و مینودر دچار مشکلات اساسی بودند و هرچه به مرکز شهر نزدیک می‌شدید وضعیت بهتر بود ولی در کوچه‌های فرعی اتفاق خاصی در زمینه برف‌روبی نیفتاده بود. علی‌رغم اظهارات منتظری مشکل خاص و بحرانی با این سطح از بارش وجود نداشت ولی در صورت بارش بیشتر به نظر می‌رسد جمع کردن قضیه برای شهرداری به‌این‌صورت نخواهد بود.
مدیرعامل آتش‌نشانی قزوین هم از عملیات‌های متعدد به دلیل بارش برف خبر داد. ذوالقدر گفت: در پی بارش شدید برف و برودت هوا و اعلام آماده‌باش به کلیه سازمان‌های امدادی، تمامی ایستگاه‌ها و آتش‌نشانان قزوین نیز از بامداد دوشنبه ۲۵بهمن‌ماه به حالت آماده‌باش درآمده و در شبانه‌روز گذشته آتش‌نشانان در ۲۱عملیات مختلف امداد و نجات و اطفا حریق حاضر شدند.
وی با اشاره به استقرار ۵اکیپ امدادی در سطح شهر افزود: در این مدت شکستگی و سقوط درختان بر روی وسایل نقلیه و معابر با ۱۲مورد، بیشترین تعداد عملیات‌های اعزامی را به خود اختصاص داده که آتش‌نشانان با اعزام به‌موقع و استفاده از اره‌های چوب‌بر موتوری در حداقل زمان ممکن نسبت به بریدن شاخه‌ها و رفع خطر اقدام کردند.
ذوالقدر درخصوص دیگر عملیات‌های اعزامی افزود: در این مدت همچنین یک مورد حریق منزل، ۲مورد آب‌گرفتگی در پشت بام، یک مورد حریق کنتور برق رستوران، ۲مورد محبوس شدن در منزل، یک مورد ترکیدگی لوله آب و یک مورد نشت گاز منوکسید کربن به وقوع پیوست که خوشبختانه به هیچ یک از شهروندان در این حوادث آسیبی وارد نشد.
اما ستاد مدیریت بحران استانداری قزوین هم در اولین ساعات بارش برف تشکیل جلسه داد. رضا گروسی مدیرکل بحران استانداری از آمادگی همه دستگاه‌های امداد و خدمات‌رسان در استان خبر داد وگفت: در این جلسه بر همکاری هرچه بیشتر دستگاه‌های عضو شورا با دستگاه‌های امداد‌رسان جهت بازگشایی معابر شهری و راه‌های استان تاکید شد و آمادگی کامل برای اسکان مسافران و خدمات‌رسانی به هم‌استانی‌ها را خواستار شدیم.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ادامه داد: اداره کل اوقاف و امور خیریه و جمعیت هلال احمر استان نسبت به آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها جهت اسکان اضطراری و تجهیزات لازم و اقلام ضروری و … اقدام کرده‌اند و مراکز امدادرسان در نزدیکی محل‌های مذکور نیز آماده پذیرایی از در راه ماندگان هستند. همچنین شهردای و بنیاد مسکن همکاری لازم را با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داشته‌اند و کلیه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات راه‌سازی را جهت استفاده در مواقع ضروری در اختیار آنان قرار داده‌اند.
حضور استاندار قزوین در محور تاکستان و تاکید وی به امدادرسانی به‌موقع و پیش‌بینی موارد خاص نشان از حساسیت مدیران اجرایی استان دارد تا مانند بارش برف سال۱۳۸۵ غافلگیر نشوند.
اما واقعا چه میزان بارش باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی استان شده بود ؟
طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان، بعد از ایستگاه آبیک با میزان بارش ۳۹سانتی‌متر، بیشترین میزان بارش برف از شهر رازمیان با ۳۵سانتی‌متر گزارش شده و در قزوین حدود ۳۰سانتی‌متر برف باریده است بر اساس پیش‌بینی هواشناسی استان روزهای پایان هفته هم شاهد بارش برف و یخبندان خواهیم بود. با این روند آمادگی استان باید امیدوار باشیم دستگاه‌های امداد و خدمات‌رسان با پیش‌بینی‌های لازم جلوی غافل‌گیری در مواقع بحرانی را بگیرند.

امیرحسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4517

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.