اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
2
بزرگداشت چهره ماندگار شهر کُهن

از پروفسور باقر ساروخانی قزوینی تجلیل شد

  • کد خبر : 4354
  • 19 نوامبر 2016 - 14:44
از پروفسور باقر ساروخانی قزوینی تجلیل شد
در آیین بزرگداشتی که عصر نوزدهم آبان‌ماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، از پروفسور باقر ساروخانی قزوینی، پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران تجلیل شد.

این چهره برجسته علمی کشور، در سال۱۳۱۸ در قزوین متولد شده و در سال۱۳۳۷ با کسب معدل۷۳/۱۸ به‌عنوان شاگرد اول شهرستان شناخته و فارغ‌التحصیل شد. وی در همان سال با راه‌یابی به دانشگاه، تحصیل در دانشسرای عالی را برگزید و در سال۱۳۴۲ با استفاده از سهمیه شاگرداولی، بورس تحصیلی گرفت و عازم فرانسه شد و از دانشگاه سوربن فرانسه، موفق به اخذ مدرک دکتری گردید. دکتر سارروخانی طی ۵۰سال اخیر، آثار بسیاری را در حوزه‌های مختلف علمی ترجمه و تألیف کرده است و شاگردان فراوانی در محضر این استاد برجسته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، به مدارج بالای علمی دست‌یافته‌اند.
در مراسم تجلیل از پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: «تجلیل از دکتر ساروخانی، تجلیل از یک شخص نیست؛ تجلیل از یک فضیلت است و از این منظر، بیش از ایشان ما نیازمند برگزاری این آیین‌ها هستیم تا بفهمیم برای تداوم حیات جامعه ایران باید انسان‌های ازخودگذشته بیش از نیم‌قرن به دانش این کشور خدمت کنند.»
دکتر صالحی امیری افزود: «جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به ساروخانی نیازمند است و پیام این بزرگداشت، این است که برای تداوم حیات اجتماعی باید ساروخانی‌ها در جامعه بدرخشند، زیرا سرمایه ما پول، نفت، صنعت و تکنولوژی نیست، بلکه انسان‌هایی هستند که در مسیر هدایت جامعه هستند.»
در این آیین کشور همچنین پیام استاندار قزوین توسط مدیرکل میراث فرهنگی استان قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: «برپایی آیین نکوداشت دکتر باقر ساروخانی، تکریم و بزرگداشت حکمت، فرزانگی، فضیلت و فرهنگ است. دانشی مردی کم‌نظیر که در علم و اندیشه، سر به خورشید می‌ساید و در اخلاق و فروتنی سایه را شرمسار خویش می‌سازد.»
فریدون همتی تاکید کرده است: «اینجانب به نمایندگی از مردم فهیم و دانش‌پرور استان قزوین، ضمن سپاس و ارج نهادن به بزرگوارانی که با برپایی این فرخنده انجمن، فرصتی شایسته برای بازشناسی آثار جاودانی استاد فرهیخته دکتر باقر ساروخانی را فراهم آوردند، برای این فرزند برومند سرزمین راستی و رادی و هنر و دانش، قزوین کهن عمری به بلندای آفتاب آرزومندم تا همچنان سایه این شجره طیبه بر سر اهالی فضل و فرهنگ پاینده بماند.»
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.