اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
وقتی هجمه رسانه‌ای تاثیر خود را بر افکار عمومی از دست می‌دهد

از کنسرت موسیقی تا «فصل شیدایی»

  • کد خبر : 4119
  • 27 آگوست 2016 - 13:36
از کنسرت موسیقی  تا «فصل شیدایی»
جنجال و هیجان رسانه‌ای (Media Feeding Frenzy) را می‌توان از اصلی‌ترین و پایاترین ابزارهای رسانه برای نفوذ بر افکار عمومی دانست. این روش همواره کارکردهای خود را در فضاسازی‌ها در عرصه‌های مختلف از طریق رسانه داشته و در واقع رسانه‌ها می‌کوشند با پوشش شدید و شاخ و برگ دادن به برخی از خبرها، نه فقط انگیزه مخاطب را به موضوع مورد نظر خود جلب کنند که آنان اعم از شهروندان و مسوولان را به واکنش نیز وادارند.  

موضوع‌هایی نظیر، اپیلاسیون زنان در آرایشگاه‌ها، تعدی به دختران در یک پارک جنگلی در باراجین، فسق و فجور! در برگزاری کنسرت‌های موسیقی، مخالفت با دوچرخه‌سواری بانوان، زمین‌خواری در هفت سنگان و اخیرا موضوع هزینه‌های میلیاردی برگزاری فصل شیدایی در قزوین، از جمله رخدادهایی در استان قزوین است که توسط برخی رسانه‌ها دامن زده شد و سپس به اظهارنظر مسوولان و در برخی موارد تصمیم سازی‌هایی هم منتهی گردید.
فصل شیدایی، عنوان نمایشی است که به گفته برگزارکنندگان آن می‌کوشد از خلقت آدم تا ظهور امام عصر علیه السلام، صحنه‌هایی از تاریخ اسلام را در منظر چشمان تماشاگران خود قرار دهد. این نمایش که از بیستم تا بیست و نهم مردادماه امسال به مسوولیت عباس کاظمی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج قزوین، توسط ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان و با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج در قزوین برگزار شد تازه‌ترین اتفاقی است که به بهانه برگزاری آن، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به اتهام آنچه عدم همکاری با این نمایش خوانده شد، مورد حمله رسانه‌ای قرار گیرد.
پاسخ مدیرکل ارشاد استان به اظهارات دبیر ستاد برگزارکننده نمایش «فصل شیدایی» بهانه‌ای گردید تا رسانه‌های مخالف دولت که از هنگام انتصاب اکبر اسکندی‌نژاد بدین سمت، به دنبال فرصتی برای حمله به وی می‌گردند، دست به جنجال سازی تازه رسانه‌ای علیه او بزنند.
 عباس کاظمی در نشست خبری خود گفته بود: «اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به ماموریت خود، در این عرصه (همکاری برای برگزاری نمایش فصل شیدایی) به صورت جدی حضور نیافت و در مقابل در فضاهایی که چالش‌های فراوانی در آن‌ها داریم به صورت برجسته و با اهتمام وارد می‌شود».
وی بدون اشاره به این چالش‌ها که به نظر می‌رسد مهمترین آن برگزاری کنسرت‌های موسیقی باشد، افزوده بود: «وقتی اداره ارشاد به چنین مواردی می‌پردازد، قطعا وقتی برای سهیم شدن در فعالیت‌های فرهنگی مانند نمایش فصل شیدایی نخواهد داشت و در فضاهایی وارد می‌شوند که نیاز اصلی فرهنگی استان نیست».
این اظهارات، واکنش مدیرکل ارشاد استان را بدنبال داشت. اسکندری‌نژاد در پاسخ به هجمه رسانه‌ای علیه اداره کل ارشاد به «ولایت» می‌گوید: «برای برگزاری فصل شیدایی حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است و اگر همین مبلغ در اختیار اداره کل ارشاد قرار گیرد برنامه‌ای به مراتب بهتر برای مردم به اجرا خواهد گذاشت. در عین حال که تماشای این نمایش رایگان بود و اگر قرار بود برای تماشای این نمایش هزینه‌ای پرداخت شود، بی‌شک بینندگانش به چند صد نفر هم نمی‌رسید».
وی در پاسخ به این سوال که، مخالفان دولت در قزوین مدعی‌اند که اداره کل ارشاد توانایی تعامل با دیگر نهادها برای برگزاری برنامه‌های مشترک را ندارد، می‌افزاید: «اگر ارشاد هم ۵۰۰میلیون تومان برای اجرای [چنین] برنامه‌ای داشته باشد، [به] دیگر نهادها هم کمک خواهد کرد؛ در حالی که ارشاد چنین پولی ندارد.» به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، «کل بودجه فرهنگی این اداره کل برای یکسال کمتر از مبلغ هزینه شده برای نمایش فصل شیدایی بوده و چیزی حدود ۷۰۰میلیون تومان است».
پاسخ مدیرکل ارشاد استان به آنچه «عدم همکاری این نهاد با برگزاری نمایش فصل شیدایی» خوانده شده بود، کافی بود تا ظرف تنها ۲۴ساعت جنجالی رسانه‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با هجمه به اسکندری‌نژاد توسط مخالفان دولت شکل بگیرد. جنجالی که به نظر می‌رسد به زودی به برخی از تریبون‌ها هم کشیده شده و واکنش‌های تند و تیز شماری از عنوان داران را نیز به همراه خواهد داشت.
با این همه، باید به یک نکته توجه داشت که کارکرد و تاثیرگذاری «جنجال‌های رسانه‌ای» بر افکار عمومی شهروندان در عصری که باید آن را عصر «فرا اطلاعات» نامید، موقتی است و عمر اینگونه روش‌ها، بسیار کوتاه خواهد بود و گاه چون شمشیری دو دم، در نهایت کارکردی معکوس خواهد داشت. نتیجه انتخابات در مجلس دهم در استان، نمونه بارز مدعایی است که بدان اشاره شد.
سعید الهی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4119

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.