اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
پایان دست‌اندازی به رودخانه باراجین

وقتی زمین‌خواران خلع سلاح می‌شوند

  • کد خبر : 3731
  • 27 فوریه 2016 - 12:57
وقتی زمین‌خواران  خلع سلاح می‌شوند
شرکت آب منطقه‌ای قزوین اعلام کرد: به دنبال مبارزه با زمین‌خواری و حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها بیش از هزار و 500مترمربع از حریم و بستر رودخانه باراجین که پیش از این به تصرف افراد درآمده بود، با اقدام‌های انجام شده، آزاد شده است.

رودخانه ارنزک یا ارنجک، که از به رودخانه باراجین نیز معروف است، از نزدیکی روستای میزوج واقع در ۲۰کیلومتری شمال قزوین سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشتن از منطقه باراجین در محله باقر‌آباد به باغستان می‌ریزد. عمده آب این رودخانه در بهار است و در تابستان آب کمی دارد؛ این رود باغات شرق و جنوب شرق قزوین را مشروب می‌سازد. میزان حجم آب این رودخانه در گذشته به اندازه‌ای بود که در مسیر آن، ۱۳ آسیاب آبی قرار داشت.
در دوره قاجاریه، دو سد بر روی این رودخانه ساخته شده بود؛ یکی توسط سیدعلی‌خان، جد خاندان امیر شاهی که در نزدیکی گردنه کماسمار قرار داشت و دیگری توسط محمدولی خان تنکابنی که با فاصله ۳ کیلومتر از سد اول ساخته شده بود و به سد سپهسالار معروف بود و آب مورد نیاز روستای شریف‌آباد را تامین می‌کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قزوین در سال جاری بیش از ۱۲هزار مترمربع از اراضی متصرفه حاشیه رودخانه‌های استان قزوین که شامل باغ، ویلا، دامداری و… بوده با انجام پیگیری‌های قضایی تخریب و آزادسازی شده است. برنامه آزادسازی اراضی متصرفه حاشیه رودخانه باراجین نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای در دست پیگیری است و تخریب صورت گرفته در رودخانه باراجین بخشی از این برنامه آزادسازی است و در این خصوص حدود ۱۵۰۰مترمربع از اراضی رودخانه مذکور با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه بازگشایی شده است.
براساس این گزارش، درحال‌حاضر حدود ۷۰ پرونده تصرف غیرقانونی بستر و حریم رودخانه‌ها به محاکم قضایی استان ارجاع شد و پیگیری‌های مستمر تا صدور حکم آزادسازی و حل تصرف انجام می‌پذیرد.
شرکت آب منطقه‌ای قزوین، همچنین از بخشداری‌ها و شهرداری‌ها خواسته است: براساس قانون پیش از صدور هرگونه مجوز ساخت‌و‌ساز، میزان بستر و حریم را از ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین استعلام کنند‌؛ البته دستگاه‌های خدمت‌رسان از جمله شرکت آب و فاضلاب، برق و گاز از ارائه هرگونه خدمات به این ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز هم باید خودداری کنند.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3731

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.