اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
گزارش تحلیلی «فروردین امروز» از آنچه در فضای انتخابات می گذرد

از بیم اصولگرایان تا امید اصلاح طلبان

  • کد خبر : 3660
  • 11 فوریه 2016 - 18:17
از بیم اصولگرایان تا امید اصلاح طلبان
در آستانه برگزاری انتخابات مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی، وضعیت برای هر دو جناح سیاسی استان با تردیدها و نگرانی‌هایی همراه است.

اصولگرایان فارغ از دغدغه‌ای به نام صلاحیت‌ها، نگران ادامه حضور پر تعداد کاندیداهای منتسب به جبهه اصولگرایی در عرصه رقابت‌ها و در نتیجه شکسته شدن آرای، کاندیداهای این جناح به ویژه در قزوین هستند و اصلاح‌طلبان استان که تمام کاندیداهایشان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، در حالی که چشم به بازگشت احتمالی برخی از کاندیداهای خود با نظر مثبت این شورا به صحنه انتخابات دوخته اند، در پی معرفی چهره‌هایی کمتر شناخته شده در صورت عدم بازگشت شخصیت‌های شاخص خود هستند.

جبهه اصولگرایی، وحدتی که حاصل نشد!
۸ ماه پیش بود که تشکل ناشناخته ای به نام «جبهه انقلاب اسلامی استان قزوین»، با انتشار فهرستی، مدعی شد که سید مرتضی حسینی، رجب رحمانی و روح‌اله عباسپور سه کاندیدای مورد توافق اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم در حوزه های سه‌گانه استان هستند. انتشار این لیست، در حالی بود که کاندیدای دوم این جناح سیاسی در حوزه انتخابیه قزوین نامعلوم بود و نماینده یک روزنامه مخالف دولت به عنوان منتشر کننده این فهرست در شبکه اجتماعی «تلگرام»، دلیل عدم درج نام کاندیدای دوم اصولگرایان در قزوین را، رای کافی داوود محمدی، نماینده مجلس نهم برای راهیابی دوباره به پارلمان ذکر کرد.
انتشار این لیست که در محافل سیاسی و رسانه ای از آن به عنوان، کاندیداهای جبهه پایداری در استان یاد شد، واکنشی را هم از سوی راست‌گرایان سنتی بدنبال نداشت؛ اما در یک ماه گذشته مشخص شد که شورای اصولگرایی که ترکیبی از تشکل‌ها و احزاب این جناح سیاسی در استان است به علت تعدد کاندیداهای اصولگرا در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک برای تعیین نفر دوم این فهرست به چالش افتاده است.
در حالی که خبرنگار همان روزنامه تندرو، لطف اله سیاهکالی مرادی، یکی از معاونین سابق سازمان صدا و سیما را به عنوان کاندیدای دوم مورد توافق اصولگرایان در این حوزه معرفی کرد، از نشست خبری محمدحسین شفیعی‌ها، دبیر حزب موتلفه قزوین خبر رسید که اصولگرایان، یک چهره ناشناخته به نام «فاطمه محمد بیگی» را بدین جهت برگزیده‌اند؛ خبری که البته در ادامه مورد تایید حامد کبودوند، دبیر جبهه پایداری در استان قرار گرفت و مشخص کرد که معرفی محمد بیگی بیش از آنکه اتفاق نظر همه طیف‌های اصولگرا بر یک چهره دارای رای باشد، ناشی از خواست و اراده جبهه پایداری بوده است. هر چند همین تصمیم نیز، نه تنها از سوی دیگر کاندیداهای اصولگرا پذیرفته نشد، که بخشی از نیروهای منتسب به جبهه پایداری هم نتوانستند علائق خود در حمایت از سیاهکالی مرادی را پنهان سازند.
انتشار خبر تعیین فاطمه محمدبیگی بدنبال نشست خبری شفیعی‌ها در کانال اطلاع‌رسانی این کاندیدا در شبکه اجتماعی تلگرام، بازتاب گسترده ای را در میان اصولگرایان باعث شد، به نحوی که گردانندگان این کانال مجبور شدند برای جلوگیری از پیامدهای انتشار زود هنگام این خبر در افزایش شکاف بین اصولگرایان، به ناچار آن را حذف کنند، اما طیف نسبتا وسیعی از اصولگرایان به ویژه الموتی‌های نزدیک به این جناح، اقدام شورای اصولگرایی را برنتافته و نخستین ساز جدایی را کوک کردند. این اقدام به سرعت دامنه وسیع‌تری یافت و کاندیداهایی که پیش آن بر وفاق بین اصولگرایان تاکید داشتند، با نادیده گرفتن میثاق جمعی، عزم خود را برای ادامه حضور در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدای مستقل جزم کردند؛ کاندیداهایی که حالا بیش از آنکه از اصولگرا بودن خود بگویند، از استقلال خویش از احزاب و جناح‌های سیاسی سخن می‌گویند و حتی ابایی نیز ندارند که خود را اصولگرای اصلاح‌طلب بنامند!
لطف‌اله سیاهکالی مرادی، ابوالحسن شیرمحمدی (شهردار اسبق الوند)، شکراله طاهری (فرماندار اسبق شهرستان آبیک)، محمدنبی حسنی‌پور (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا)، ۴ کاندیدای اصولگرا در حوزه انتخابیه قزوین هستند که بلحاظ نفوذ نسبی آنان در مناطق الموت، البرز و آبیک، آرای دو کاندیدای شورای اصولگرایی را در این حوزه با ریزش قابل‌توجهی روبرو خواهند کرد؛ هر چند نوع مواضع سید مرتضی حسینی در دوره چهارساله نمایندگی مجلس و مخالفت شدید با توافق هسته ای و… و همچنین ناشناخته بودن فاطمه محمدبیگی برای رای دهندگان، آرای قابل توجهی را در انتخابات پیش رو متوجه آنان نخواهد کرد.
اردوگاه اصلاح‌طلبان، در تب و تاب بازگشت!
در این میان، اصلاح‌طلبان استان وضعیت دیگری دارند. تمام کاندیداهای شاخص این جناح در حوزه های سه گانه استان، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند؛ قدرت‌اله علیخانی، ناصر قوامی، امیر طاهرخانی، محمد علیخانی، زهرا یوسفی، فرهاد درویشی و… شاخص‌ترین اصلاح‌طلبانی هستند که نتوانستند از فیلتر هیات‌های نظارت و سپس شورای نگهبان عبور کنند. هر چند اصلاح‌طلبان امیدوارند در نتیجه پیگیری‌های رییس جمهوری و نظر مثبت شورای نگهبان، شاهد بازگشت برخی از این چهره‌ها به رقابت‌های انتخاباتی باشند.
گرچه تاکنون خبری قطعی در باره بازگشت احتمالی یک یا چند نفر از کاندیداهای رد صلاحیت شده اصلاح‌طلب در دست نیست و هر روز، شایعه و گمانه تازه‌ای در این رابطه مطرح می‌شود، اما اصلاح‌طلبان بر این باورند که هر اتفاقی که رخ دهد، آنان در این دوره با صندوق‌های رای قهر نخواهند کرد و خواهند کوشید تا مانع بازگشت تندروها به مجلس شوند. آنگونه که از اردوگاه اصلاح‌طلبان خبر می‌رسد شورای اصلاح‌طلبان استان مصمم شده است با بهره‌گیری از همه پتانسیل و ظرفیت اجتماعی و سیاسی خود با تهیه لیستی از کاندیداهای کمتر شناخته شده متمایل به اصلاح‌طلبان، در انتخابات شرکت کند، هر چند این امید همچنان در آنان وجود دارد اتفاقی که در انتظار آن هستند، بیفتد و انتخابات، فضایی رقابتی به خود بگیرد و امکان حضور گسترده تر حامیان دولت در این عرصه فراهم شود.
***
آیا اصولگرایان در چند روز باقی مانده تا آغاز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس دهم به اتحاد خواهند رسید و موفق خواهند شد تا چهره‌های متعدد اصولگرا را متقاعد سازند که به نفع فاطمه محمد بیگی، کنار بکشند و عرصه رقابت‌ها را ترک کنند؛ یا آنکه این کاندیداها همچنان در صحنه خواهند ماند و جبهه اصولگرایی باید ریسک بزرگ عدم اتحاد درون جناحی خود را در نتیجه تن دادن به خواسته‌های جبهه پایداری به جان بخرد و حداقل در حوزه انتخابیه قزوین، با شکستی سنگین روبرو شود.
سوال دیگری که مطرح است، آنکه، آیا امید اصلاح‌طلبان به بازگشت برخی از چهره‌های رد صلاحیت شده خود به انتخابات، جامه عمل خواهد پوشید، یا اینان نیز ناچارند دل به اقبال احتمالی مردم ببندند و ریسک احتمال‌های متعدد را بپذیرند. پاسخ این سوال‌ها، را باید در روزهای پر اتفاق و چالش پیش رو جستجو کرد؛ روزهایی که آبستن بیم و امیدهای بسیار برای هر دو جناح سیاسی خواهد بود.

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3660

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.