فریدون همتی در جلسه تخصصی با مدیران شرکت ایرانخودرو همچنین عزم جدی استان را برای حل منطقی و توام با درک شرایط موجود با لحاظ منافع طرفین را در احداث شهرک ایرانخودرو اعلام کرد.
۱۸سال پس از عزم شرکت ایران خودرو برای احداث شهرک خودروسازی در محدوده صنعتی حیدریه شهرستان تاکستان، هنوز این طرح اجرایی نشده و تغییر این طرح به ایجاد شهرک قطعهسازان ایران خودرو نیز نتوانسته است، گرهای از این مشکل بگشاید. اینبار اما بهنظر میرسد، استاندار جدید قزوین عزم خود را برای حل این مشکل دیرینه جزم کرده است.
مشکلی که به گفته مدیر امور اراضی استان، سبب بلاتکلیف ماندن حدود ۱۰۰۰هکتار از اراضی ملی استان شده است. رضا افلاطونی میگوید: «در سال۷۶ ایران خودرو برای انتقال برخی واحدهای تولیدی خود از تهران به استان قزوین درخواست یکهزار هکتار زمین کرد که مسوولان استان برای اجرای طرح اعلام آمادگی کردند، اما پس از اعلام محیط زیست مبنی بر قرار گرفتن برخی از قسمتهای زمین در محدوده منطقه حفاظت شده باشگل این میزان زمین به ۸۲۰ هکتار کاهش یافت تا نظر محیط زیست هم تامین شود و قرار شد در مدت سه سال طرح اجرایی شود.»
وی تصریح میکند: «تا سال ۸۶ هیچ پیشرفتی در طرح ایجاد نشد و پس از انقضای مدت قرارداد، شرکت ایران خودرو اعلام کرد قادر به سرمایهگذاری مستقیم نیست و از مشارکت قطعهسازان استفاده خواهد کرد که برای همکاری با ایران خودرو میزان اجارهبها از ۱۰۰درصد به ۱۰درصد کاهش یافت؛ هرچند کار قانونی نبود، اما تصمیم مدیریت در آن مقطع برای خروج از توقف طرح بود تا کار تسهیل شود.»
مدیر امور اراضی استان یادآور میشود: «متاسفانه تمامی همکاریها در استان که برای تسهیل در کار سرمایهگذار صورت گرفت بعدها مشکلساز شد و مدیران استان را با چالشهای قانونی روبرو کرد و پس از شکایت حقوقی نتیجه به فسخ قرارداد منجر شد و دادگاه ضیاءآباد که محدوده زمین در این منطقه است نیز به نفع بازگشت زمین به جهاد کشاورزی رای داد و امروز با گذشت بیش از یک دهه سرنوشت ۸۲۰ هکتار زمین بلاتکلیف است که باید به سرانجام برسد.»
۱۸سال پس از عزم شرکت ایران خودرو برای احداث شهرک خودروسازی در محدوده صنعتی حیدریه شهرستان تاکستان، هنوز این طرح اجرایی نشده و تغییر این طرح به ایجاد شهرک قطعهسازان ایران خودرو نیز نتوانسته است، گرهای از این مشکل بگشاید. اینبار اما بهنظر میرسد، استاندار جدید قزوین عزم خود را برای حل این مشکل دیرینه جزم کرده است.
مشکلی که به گفته مدیر امور اراضی استان، سبب بلاتکلیف ماندن حدود ۱۰۰۰هکتار از اراضی ملی استان شده است. رضا افلاطونی میگوید: «در سال۷۶ ایران خودرو برای انتقال برخی واحدهای تولیدی خود از تهران به استان قزوین درخواست یکهزار هکتار زمین کرد که مسوولان استان برای اجرای طرح اعلام آمادگی کردند، اما پس از اعلام محیط زیست مبنی بر قرار گرفتن برخی از قسمتهای زمین در محدوده منطقه حفاظت شده باشگل این میزان زمین به ۸۲۰ هکتار کاهش یافت تا نظر محیط زیست هم تامین شود و قرار شد در مدت سه سال طرح اجرایی شود.»
وی تصریح میکند: «تا سال ۸۶ هیچ پیشرفتی در طرح ایجاد نشد و پس از انقضای مدت قرارداد، شرکت ایران خودرو اعلام کرد قادر به سرمایهگذاری مستقیم نیست و از مشارکت قطعهسازان استفاده خواهد کرد که برای همکاری با ایران خودرو میزان اجارهبها از ۱۰۰درصد به ۱۰درصد کاهش یافت؛ هرچند کار قانونی نبود، اما تصمیم مدیریت در آن مقطع برای خروج از توقف طرح بود تا کار تسهیل شود.»
مدیر امور اراضی استان یادآور میشود: «متاسفانه تمامی همکاریها در استان که برای تسهیل در کار سرمایهگذار صورت گرفت بعدها مشکلساز شد و مدیران استان را با چالشهای قانونی روبرو کرد و پس از شکایت حقوقی نتیجه به فسخ قرارداد منجر شد و دادگاه ضیاءآباد که محدوده زمین در این منطقه است نیز به نفع بازگشت زمین به جهاد کشاورزی رای داد و امروز با گذشت بیش از یک دهه سرنوشت ۸۲۰ هکتار زمین بلاتکلیف است که باید به سرانجام برسد.»