اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4
تلاش اصولگرایان برای متوقف کردن قطار تغییرات در استان

دری که بر پاشنه سابق نمی‌چرخد!

  • کد خبر : 3513
  • 19 دسامبر 2015 - 17:34
«مرجع تشخیص اینکه چه کسی صلاحیت مدیر شدن را دارد، اداره کل اطلاعات استان است و اظهار نظرهای شخصی و جناحی نمی‌تواند ملاک عمل باشد». این جمله، فرازی از پاسخ استاندار قزوین به هجمه گسترده رسانه ای و تریبونی است که در دو هفته گذشته از سوی اصولگرایان نسبت به انتصاب‌های انجام‌شده توسط وی، صورت گرفته است.

برکناری مرتضی روزبه، که اصولگرایان روزهای متمادی بر بقای وی پای می‌فشردند، آنچنان برای این جناح سیاسی که دل به ماندن او سپرده بودند، غافلگیرانه بود که با انتصاب فریدون همتی به‌عنوان استاندار جدید قزوین، پیشینه اصولگرا‌بودن وی را در دست گرفتند تا تاکید کنند به‌رغم انتظار حامیان دولت برای وقوع تغییرات در استان، در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید! اما این شادمانی ناشی از غافلگیری چندان دوام نیاورد و تنها ۲۴ ساعت پس از برگزاری مراسم معارفه همتی، برکناری فرماندار شهرستان البرز و مدیرکل حوزه دفتر ریاست استاندار، وضعیت را به‌گونه‌ای دیگر رقم زد.
هشتمین استاندار قزوین، خانه‌تکانی مدیریتی را از دفتر خود آغاز کرده بود؛ جایی که مجید وفاپور از دوران استانداری نکویی زهرایی، مسوولیت آن را برعهده داشت و تنها در چند ماه آخر حضور احمد عجم در استانداری، به‌دلیلی که هرگز مشخص نشد، اما نشان از اختلاف این استاندار اصولگرا با وی داشت، از مدیرکلی حوزه ریاست دفتر استاندار کنار گذاشته شد؛ گرچه وفاپور با حضور روزبه، بار دیگر به مسوولیت قبلی خود بازگشت.
 گام بعدی استاندار، برکناری فرماندار احمدی‌نژادی شهرستان البرز بود؛ رضا عسگری، گزینه اصلاح‌طلبان برای فرمانداری آوج که با وجود صدور حکم توسط وزارت کشور به‌علت مخالفت روزبه، از حضور در شهرستان زادگاهش بازماند به کرج رفت و معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری کرج را برعهده گرفته بود، به جای حسن‌پور نشست.
این انتصابات شاید چندان واکنش برانگیز نبود، یا اگر بود اصولگرایان ترجیج دادند سکوت کنند و مخالفت خود را چندان علنی نکنند، اما برکناری دو مدیر کل حوزه ستادی استانداری و فرماندار شهرستان آبیک و انتصاب چهره‌های شاخصی از حامیان دولت به جای آنان، آغازگر مخالفت علنی با انتصابات همتی بود.

 اقدام استاندار که به‌نظر می‌رسد براساس یک استراتژی مشخص و با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته است، در عین آنکه به شدت مورد حمایت حامیان دولت و اصلاح‌طلبان قرار گرفت، عکس‌العمل تند مخالفان دولت را برانگیخت.
حمایت تمام قد حامیان دولت از استاندار
۱۶ تشکل سیاسی اصلاح‌طلب و بیش از ۲هزار نفر از حامیان دولت تدبیر و امید در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری از استاندار قزوین به‌خاطر استقامت در برابر بی‌انصافی‌ها و هجمه‌های شدید داخلی و خارجی تشکر کردند. در بخشی از این نامه که «نواندیش» آن را منتشر کرده، آمده است: «در دو سال گذشته، استان قزوین به‌‌‌واسطه عملکرد استاندار غیر همسو و حمایت مخالفان دولت از وی، نه جزیی از دوران ریاست جمهوری جنابعالی که دنباله هشت سال تلخ پیش از خود بوده است. در این مدت؛ عرصه مدیریتی استان، جولانگاه عناصر افراطی و نیروهای وابسته به دولت بی‌کفایت سابق شده بود.»
در نامه اصلاح‌طلبان به رییس‌جمهوری افزوده شده بود: «استاندار قزوین، اخیرا دست به چند انتصاب زده‌اند که همین چند انتصاب به‌علت آنکه منجر به روی کار آمدن مدیران همسو با جنابعالی شده، بار دیگر مخالفان دولت را به صرافت هیاهو و غوغاسالاری انداخته است.» اصلاح‌طلبان در این نامه همچنین تاکید کرده‌اند: «ما به شما اطمینان می‌‌دهیم که در سایه حمایت قاطع دولت از استاندار و روند عقلانی و معتدل کنونی، حامیان دولت نیز با حضور پر رنگ در صحنه حمایت از کارگزاران خود مجالی به عرض اندام جریان افراط نخواهد داد.»
با این همه، مخالفت با انتصاب‌های استاندار به‌سرعت از شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های تلگرامی به تریبون نماز جمعه قزوین کشیده شد. حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه خطاب به استاندار که در مراسم حضور داشت، گفت: «برخی از انتصابات شما استان را نگران کرده است و بهتر است بدانید مردم در جریان اتفاقات قرار دارند سوابق برخی فتنه‌گران را می‌دانند.»
مخالفت با انتصابات در تریبون نمازجمعه
وی افزود: «این آلوده‌های سیاسی و حتی اخلاقی اگر بیایند به جای نیروهای متدین بنشینند بسیار خطرناک است. نمی‌دانم نیروهای جدید از چه امتیازاتی برخوردار بوده‌اند که نیروهای سابق از آنها محروم بوده‌اند؟ ما برای شما نگران هستیم و امیدواریم راهتان را اصلاح کنید.»
به‌دنبال این اظهارات، سید‌مرتضی حسینی، نماینده مخالف دولت در گفتگو با فارس ضمن اشاره به صحبت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان در خصوص انتصابات همتی اظهار داشت: «استاندار جدید در جلسه‌ای که با نمایندگان استان در وزارت کشور برگزار شد خود را اصولگرا معرفی کرد، ولی انتصابات اخیر ایشان شائبه تغییرات اساسی در جهت مهندسی انتخابات آینده را در اذهان زنده کرده است.»
این واکنش‌ها، البته از سوی همتی بی‌پاسخ نماند. استاندار درباره اظهارات نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: «امام جمعه محترم به‌عنوان پدر معنوی استان با اطلاعاتی که به ایشان داده بودند در مورد انتصابات رهنمودهایی ارائه کردند که طرح این دغدغه‌ها حق ایشان است و ما نیز وظیفه داریم موضوع را برای ایشان تشریح  کرده و با دادن اطلاعات درست و دقیق نگرانی‌های ایشان را رفع کنیم.»
برخورد هوشمندانه همتی
همتی در‌عین‌حال تصریح کرد: «حساب نماینده ولی‌فقیه در استان از سایرین جدا است و ایشان هر توصیه و تذکری بدهند با جان و دل پذیرفته و نسبت به آن توضیح می‌دهیم، چرا که ایشان شخصیتی مومن و دلسوز هستند، اما سخنان برخی دیگر که در صدد ناامید کردن مردم هستند، بوی فتنه‌انگیزی می‌دهد.»
این سخنان، گرچه مخالفان انتصابات اخیر استاندار را به عقب‌نشینی وادار نکرد، بلکه به تریبون‌های تعدادی از نمازها جمعه شهرستان‌های استان نیز کشیده شد و بر شدت حمله جبهه مخالفت دولت یازدهم به استاندار افزود. به‌رغم موج به راه افتاده علیه همتی، به‌نظر نمی‌رسد وی قصد عقب‌نشینی از برنامه‌های تحول‌گرایانه خود را داشته باشد و اصولگرایان که این روزها در آستانه انتخابات ۷ اسفند، تمام‌قد علیه دولت روحانی ایستاده‌اند، باید دوره استانداری روزبه و تمکین وی از دیدگاه‌های آنان را به بوته فراموشی بسپارند.

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.