اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
در جشن روز صنعت مطرح شد

نسخه های شفابخش مسوولین برای صنعت استان

  • کد خبر : 3017
  • 09 جولای 2015 - 18:35
نسخه های شفابخش مسوولین  برای صنعت استان
دهم تیرماه، در روزشمار کشور روز «صنعت» نام‌گذاری شده است و همزمان با آن، همایش‌هایی برای نکوداشت صنعتگران و تولیدکنندگان موفق کشور برگزار می شود. 
طبق سنت چند سال اخیر در روزهایی که صنعت کشور در رکود به سر می‌برد، مراسم روز صنعت در استان با چهار روز تاخیر در سالن نوستالژیک اداره کل صنعت، معدن و تجارت برگزارشدو جمعی ازمدیران دولتی و صنعتگران مطرح استان گرد هم آمدند تا در این همایش به نکوداشت تولید و اشتغال‌زایی بپردازند و از صنعتگران موفق استان تجلیل کنند.
در این مراسم که معمولا صاحبان صنایع و بخش خصوصی به بیان مشکلات می پردازند باز هم شمار زیادی از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس سخنران بودند و کثیری از صنعتگران حاضر، خاموش و شنونده!
قانونی که به صنعت و تولید رونق می‌دهد
“علی پرزحمت” میزبان، مراسم و سکاندار حوزه صنعت استان در این همایش  با صحبت‌های امیدوارکننده از رفع مشکلات تولید با تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار خبر داد و گفت: «قانون رفع موانع تولید می‌تواند بخش زیادی از مشکلات تولید را حل  و رقابت‌پذیری را آسان‌تر کند. این قانون ۶۰ ماده دارد که بزودی ابلاغ می‌شود و امیدواریم بتواند رضایت تولیدکنندگان را تامین کند.»
این یکی از نویدهایی بود که صنعتگران و تولید کنندگان استان باید به آن دلخوش کنند و از پس مشکلات خرد کننده در این حوزه بر بیایند. مدیرآذری زبان صنعت استان در ادامه به رفع مشکل ۲۸واحد صنعتی استان در کارگروه  تسهیل صنعت اشاره کرد و افزود: «تمام تلاش مسوولین استان رفع موانع و مشکلات حوزه صنعت و تولید است و در این مدت توانستیم مشکل ۲۸واحد صنعتی استان را حل کنیم.»
در این همایش، اما داستان درد دل دست‌اندرکاران صنایع استان با مدیران دولتی و نمایندگان هم در نوع خود قابل جالب بود. علیرضا کشاورز قاسمی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه تجارت و بازرگانی در سخنانی با انتقاد تلویحی از فرآیند انتخاب واحدهای صنعتی برتر استان اظهار کرد: «در خصوص انتخاب واحدهای نمونه صنعتی، لازم است در طول سال رتبه‌بندی شده و ترکیبی از نمایندگان دولت و بخش خصوصی به صورت شفاف شاخص‌ها را ارزیابی کنند تا همه واحدها بتوانند خود را معرفی کنند.»
آنچه کشاورز بدان تاکید کرد نکته‌ای بود که در سال‌های گذشته همیشه سوالاتی را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کرد که چگونه و براساس چه فرآیندی واحدهای صنعتی نمونه انتخاب شده‌اند.

برخورد مهربانانه با کارگران

این مراسم برای اولین شاهد حضور نماینده جدید ولی فقیه در استان در بین صاحبان صنایع بود. حجت‌الاسلام عابدینی در همایش صنعتگران با توصیه‌های اخلاقی در ماه مبارک رمضان به رعایت حقوق کارگران اشاره کرد و تاکید کرد: «صنعتگران و تولیدکنندگان باید با کارگران رفتاری مهربانانه و توام با اخلاق اسلامی داشته باشند تا انگیزه کارگر برای تولید بیشتر شود.
وی افزود: «تلاشگران عرصه تولید باید با همدلی و همزبانی و نیز عمل به واجبات و پرداخت زکات و خمس همواره خود را در محضر خدا ببینند و در مسیر حق حرکت کنند.»
صنعت دانش محور
میهمان ویژه این همایش، معاون آموزش، پژوهش و فن آوری وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که برای دومین بار در این مراسم حضور پیدا می‌کرد.
مهندس “علی اصغر توفیق” در سخنان خود دانش محوری در تولید را مورد توجه قرار داد و گفت: «اگر بخواهیم در بازار رقابت صنعتی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید دانش را وارد صنعت کنیم تا محصولاتی مرغوب تولید شود و در همین راستا برای حمایت از تحقیقات در بخش صنعت، دولت ۵۰درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی را به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.»
این خبر امیدوارکننده در حالی منتشر شد که استان قزوین با داشتن بیش از ۱۲۰هزار دانشجو و ۳۲۰۰ واحد صنعتی از ارتباط مطلوبی بین صنعت و دانشگاه برخوردار نیست و این وضعیت به ایجاد بحران در صنعت و تولید علی‌رغم سرمایه گذاری‌های عمده در استان انجامیده است.
توفیق ادامه داد: «واحدهایی که در حوزه علم و دانش و تحقیق فعالیت کنند، تا ۱۰درصد از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند و با این بستر سازی نوبت صنعتگران است که از این تسهیلات برای توسعه کارهای تحقیقاتی استفاده کنند.»
کمبود نقدینگی، عامل ۷۷ درصد از مشکلات
نماینده بویین زهرا در مجلس با ارایه آمار و ارقام متعدد با توپ پُر سخنان خودش را در این همایش آغاز کرد. “روح‌اله عباسپور”، اظهار کرد: «۱۸ درصد صنایع کشور به طور کامل تعطیل شده و ۳۶ درصد واحدها نیز با ظرفیت کمتر از ۵۰درصد کار می کنند که در بررسی‌ها مشخص شده ۷۷درصد مشکلات واحدهای صنعتی ناشی از کمبود نقدینگی است.»
نماینده مخالف دولت در مجلس، تحریم‌ها را در ایجاد بخشی از مشکلات مقصر دانست و صادرات را تنها راه نجات واحدهای صنعتی دانست و تاکید کرد: «پایداری تولید به صادرات است و ادامه حیات واحدهای تولیدی را ممکن می‌کند که باید به آن توجه کرد.»
واردات بی رویه کمر تولید را شکسته
 روزبه، استاندار قزوین هم در این همایش به معضل قاچاق وحضور در بازار عراق اشاره کرد و گفت: «اسکله‌های غیرمجاز و واردات بی رویه کمر تولید را شکسته و باید برای حمایت جدی از تولید و اشتغال عزم جدی و قاطع داشت. هر چند واردات یک موضوع کشوری است، اما در استان تلاش خواهیم کرد فریاد بزنیم و نگذاریم فعالیت اسکله‌های غیرمجاز و واردات بی‌رویه کمر تولیدکننده را بشکند.»
“داوود محمدی”، نماینده مردم قزوین نیز در سخنانش وظایف بخش خصوصی و تولید در اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد کرد و تصریح کرد: «تولیدکنندگان مسوولیت اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی را بر دوش دارند و به عنوان سربازی پرتلاش در این مسیر سختی‌ها را تحمل می‌کنند.»
لیست سخنرانان همچنان ادامه داشت و آهنگریان، نماینده تشکل‌های کارفرمایی و زمانی رییس خانه صنعت و معدن استان به همراه رجب رحمانی، نماینده تاکستان هم برای صاحبان صنایع سخن گفتند تا سرانجام پس از ۲ساعت سخنرانی و ارایه راهکار و توصیه گاه متفاوت و متضاد، هنگام معرفی واحدهای صنعتی نمونه استان فرا رسید و ۱۷واحد صنعتی نمونه، طرح صنعتی و پیشکسوت صنعتی و… معرفی شدند.
نکته دلگرم کننده در همایش صنعتگران،  حضور بزرگان صنعت کشور چون مهندس عابدی مدیرعامل موفق شرکت تاژ و جمعی از مدیران عامل واحدهای صنعتی مطرح در استان بود که همگی به رغم مشکلات زیاد به آینده امیدوار بودند تا با گشایش فضای سیاست خارجی و توافق هسته‌ای محتمل، چرخ صنعت استان دوباره بچرخد و فصل تازه‌ای از کار و تلاش و تولید شکل بگیرد.  

آرش عرفانی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3017

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.