اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
اختلافاتی که هر روز عمیق‌تر می‌شود

وحدت یا اختلاف استاندار و اصلاح طلبان به کدام سو می روند

  • کد خبر : 2966
  • 20 ژوئن 2015 - 23:05
وحدت یا اختلاف استاندار و اصلاح طلبان به کدام سو می روند
مراسم دومین سالگرد پیروزی دولت یازدهم در قزوین، بیش از آنکه بیانگر وحدت و همدلی میان حامیان دولت و مدیران اجرایی منصوب همین دولت در استان باشد؛ بازتاب‌دهنده شکافی عمیقی بود که بین آنان وجود دارد و ظرف دو سال گذشته، هر روز بر شدت اختلاف و عمق این شکاف افزوده شده است.

به‌گونه‌ای که امسال، حامیان اصلی دولت در استان به‌دلیل نارضایتی از وضع موجود، دیدگاه انتقادیشان نسبت به وضعیت استان بیش از گذشته بود. در سالی که اسفندش، انتخابات مجلس به‌عنوان مهم‌ترین حادثه سیاسی سال رقم خواهد خورد هنوزهمگرایی و همفکری بین حامیان واقعی دولت و مدیران منصوب دولت تدبیر و امید وجود ندارد و مدیران اجرایی استان راه خود را می‌روند.
درآستانه ۲۴خرداد گروهی از اعضای فعال ستاد روحانی با نام «شورای حامیان دولت تدبیر و امید» مراسمی را در سالن اجتماعات مسجد محمد رسول‌ا… برگزار کردند که در این مراسم، حجت‌الاسلام مرتضی مداح با تاکید بر اینکه دولت یازدهم، با دوراندیشی فضای اعتدال، اعتماد و امید را به کشور بازگرداند، گفت: «این تدبیر و واقعیت را می‌توان در عرصه سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای نیز مشاهده کرد.»
این مراسم بدون تبلیغات خاصی برگزار شد و سخنران به عدم تغییرات در استان اشاره کرد و افزود: «حامیان دولت یازدهم نه‌تنها به‌دنبال منافع و جایگاهی برای خود نیستند، بلکه خواهان واگذاری مسوولیت‌ها به چهره‌های همسو با دولت و متعهد به برنامه‌های دولت هستند.»
مراسم دولتی با چاشنی انتقاد
اما از سوی دیگر روزبه، استاندار براساس یک دستورالعمل سراسری با دعوت از حجت‌الاسلام شوشتری، رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور، با برگزاری مراسم دیگری کوشید ابتکار عمل را به دست بگیرد. در این مراسم که برخلاف سال گذشته که حامیان اصلی ستاد روحانی و اصلاح‌طلبان در آن حضور چشمگیر داشتند؛ چهره‌های فعال سیاسی مخالف دولت و فعالان ستاد رقبای انتخاباتی روحانی در انتخابات به چشم می‌خوردند، روزبه با ادبیاتی که قبلا کم‌تر از او شنیده شده بود، به انتقاد از مخالفانش پرداخت.
روزبه گفت: «بخشی از مشکلات به‌این‌دلیل است که شخصیت‌های سیاسی نتوانسته‌اند در کنار یکدیگر از منافع استان دفاع کنند، لذا به سیاسیون تاکید داریم دست از ماجراجویی بردارند و به مردم خدمت کنند.» این سخنان استاندار در‌حالی بیان شد که اصلاح‌طلبان شاخص استان از‌جمله محمد علیخانی و ناصر قوامی، از منتقدان اصلی او به شمار می‌روند.
روزبه در حالی که حامیان دولت از عملکرد مدیران اجرایی انتقاد دارند، افزود: «امروز حمایت از دولت در استان به فعالیت مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط است و شاخص مهم رویکرد در مشی دولت تلاش و کار و فعالیت است و با جرات می‌گویم در دستگاه‌های اجرایی استان کسی را سراغ ندارم که نسبت به مواضع دولت پشت کرده باشد.»
از ماجراجویی تا بلوغ سیاسی
وی اضافه کرد: «نباید جامعه را به سمت نفاق بکشانیم بلکه باید به یک بلوغ سیاسی برسیم که هر کس با هر سلیقه و تفکر و مواضعی که داشت وقتی پشت میزی نشست مدیر دولت باشد و به مردم خدمت کند.»
روزبه تصریح کرد: «برای دعوای سیاسی همیشه وقت داریم اما هنر این است که گره‌گشای مشکلات مردم باشیم لذا اعلام می‌کنم که مخلص همه افراد، شخصیت‌های سیاسی، ملی و استانی هستیم و برای خدمت آماده‌ایم. من اهل سیاه‌نمایی نیستم و نمی‌خواهم دلی هم به‌دست بیاورم، اما استان نباید این همه مشکل داشته باشد.»
روزبه تاکید کرد: «در آستانه انتخابات نباید حرف منفی بزنیم و مردم را ناامید کنیم بلکه لازم است با ایجاد نشاط و شادابی زمینه مشارکت مردم را برای انتخاب نمایندگان فراهم کنیم.»
حضور داوود محمدی، نماینده  قزوین در این مراسم هم از نکات جالب توجه بود. محمدی که در انتخابات ریاست جمهوری از روحانی حمایت نکرده بود، در سخنانی با بیان شرایط بسیار سختی که دولت در آن مسوولیت پذیرفته است، به برخی از دستاوردهای دولت یازدهم اشاره کرد و بر وحدت و همگرایی تاکید کرد.
حجت‌الاسلام شوشتری، گرچه سخنران اصلی مراسم بود، اما حاشیه‌های پُر رنگ این مراسم دولتی آن چنان بود که سخنان وی از متن به حاشیه رفت. وی در سخنانش با اشاره‌ به اینکه، مردمی که از افراط و تفریط و تندروی خسته شده بودند به دولتی رای دادند که مشکلات را با اعتدال حل کند، یادآور شد: «امروز در شرایطی هستیم که دولت توانسته با همه مشکلات ناشی از تحریم به موفقیت‌هایی دست یابد که در ۲۰ماه گذشته شاهد افزایش رشد اقتصادی از ۲.۲درصد به ۳.۶درصد و رشد سرمایه‌گذاری از ۱۱.۳درصد به ۱۳.۸درصد هستیم.»
محسن قاسمی، رییس ستاد دکتر روحانی در استان نیز در این همایش گفت: «مدیران اعتدال نباید بدنه اجتماعی مؤثر در انتخابات را که باعث شد این حماسه بزرگ شکل بگیرد فراموش کنند و از آن غفلت کنند زیرا بی‌توجهی به آن، به دولت و ملت آسیب می‌زند.» مشاور سیاسی استاندار همچنین افزود: «عدم دعوت از حامیان انتخاباتی رییس جمهور به‌ویژه جوانان در این مراسم جای انتقاد دارد که مسوولان باید در این زمینه و حفظ  بدنه اجتماعی دولت بیشتر توجه داشته باشند.»
اصلاح طلبان و تاکید بر مواضع گذشته
اما بزرگداشت سالگرد ۲۴خرداد در بین حامیان اصلی دولت و اصلاح طلبان رنگ و بوی مردمی تری داشت، این مراسم خودمانی مثل اغلب اوقات  در حسینیه سید‌ناصر قوامی برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام قوامی در سخنانی صریح بار دیگر از عملکرد مدیران اجرایی استان انتقاد کرد و محمد علیخانی نیز نقش بزرگان و اصلاح‌طلبان در پیروزی دکتر روحانی را مورد تاکید قرار داد.
کواکبیان، مهمان ویژه این جشن نیز در سخنانی با اشاره به اینکه، «اصلاح‌طلبان نمی‌گویند که مدیران اصلاح‌طلب باشند؛ بلکه معتقدند همراه این دولت باشد»، گفت: «مدیرانی هستند که با نمایندگان مجلس مخالف دولت ارتباط دارند. اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، وضعیت دو سال آینده دولت نگران‌کننده خواهد بود.»
کواکبیان افزود: «با وجود گذشت نزدیک به دو سال از شعار اعتدال، افراطیون هنوز وجود دارند؛ افراطیونی که در مجلس ان. پی. تی را ام. پی. تی می‌نویسند! و امضا جعل می‌کنند تا مذاکرات متوقف شود؟!»
با آنچه در جشن‌های سالگرد ۲۴خرداد در قزوین مشاهده شد؛ آن چنان افق پیش‌رو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است که مشخص نیست آینده اختلافات روز‌افزون استاندار و حامیان دولت، و اصلاح طلبان به کدام سرانجام منتهی خواهد شد. آیا سال آینده نیز، این مراسم همین گونه برپا خواهد شد، یا برخی اتفاقات محتمل، شرایط را گونه‌ای دیگر رقم خواهد زد؟
آرش عرفانی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2966

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.