اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6
آن سوی میدان رقابت دو جناح سیاسی در استان چه می‌گذرد؛

از انتخابات مجلس تا شایعه تغییرات

  • کد خبر : 2928
  • 01 ژوئن 2015 - 17:14
از انتخابات مجلس تا شایعه تغییرات
انتخابات مجلس دهم، برای هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، آن‌چنان حائز اهمیت است که از مدتی قبل، همه توان و امکان خود را معطوف این تلاش برای پیروزی در این عرصه کرده‌اند. اصولگرایان، نگران به وحدت‌نرسیدن و تکرار شکست سنگین خرداد 92 و از دست‌دادن پاستور هستند و اصلاح‌طلبان، بیم آن را دارند که صلاحیت نیروهایشان در شورای نگهبان احراز نگردد و از راهیابی به بهارستان باز بمانند.

این یک سوی سکه انتخابات مجلس دهم است، سوی دیگر انتخاباتی که بناست در اسفند‌ماه امسال برگزار شود؛ تعیین‌کننده آینده دولت یازدهم خواهد بود. دولتی که درگیر مذاکرات حساس هسته‌ای با گروه موسوم به ۱+۵ و مشکلات عدیده اقتصادی ناشی از کاهش شدید قیمت نفت و از دست‌دادن منابع مالی است. نتیجه این انتخابات و ترکیب سیاسی مجلس دهم، برای دولت روحانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ادامه دولت وی در ۴ سال دوم، تا حدود زیادی بستگی به ترکیب مجلس آینده خواهد داشت که عدم همراهی اکثریت اصولگرای مجلس نهم با دولت یازدهم نشان داد؛ دولت بدون پشتیبانی مجلس در بسیاری از امور به توفیق چندانی نخواهد رسید.
از همین روست که هر روز بر صف‌بندی و تقابل دو جناح اصلی کشور؛ یکی زیر بیرق حامیان دولت و دیگری با پرچم مخالفان روحانی، افزوده می‌شود و تلاش آنان برای جلب افکار عمومی در سطح کشور شتاب بیشتری می‌گیرد. هر چند در این میان، شایعه انجام تغییرات در دولت یازدهم به‌ویژه شایعه تکذیب‌شده تعویض استاندار قزوین، بر نگرانی‌های اصولگرایان استان آن هم در یک قدمی انتخابات مجلس افزوده است.

خبری در راه است
اظهارات یکی از نمایندگان قزوین در مجلس، به‌خوبی گویای این مساله است. سید‌مرتضی حسینی با بیان اینکه پشت پرده انتشار خبر تغییرات گسترده در دولت قابل تامل است، می‌گوید: «آقای آشنا مطلبی را در جامعه منتشر می‌کند و سپس به تکذیب آن خبر می‌پردازد و در نهایت همان مساله‌ای رخ خواهد داد که وی منتشر کرده بود، زیرا آشنا بیشترین ارتباط و نزدیکی را با رییس جمهور دارد.»
وی با اشاره به نزدیک‌بودن انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال جاری اذعان می‌کند: «در‌حال‌حاضر هدف دولتی‌ها این است که فضا برای تغییرات در دولت فراهم شود که امروز با حضور رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی نزدیکان رییس جمهور این موضوع صورت گرفته است.»
حسینی، هدف از انتشار خبر تغییرات گسترده در دولت را زمینه‌سازی برای برخی تسویه‌حساب‌ها و یارگیری‌ها در انتخابات سال جاری به‌منظور تغییر نتیجه انتخابات مجلس به نفع اصلاح‌طلبان می‌داند و تاکید می‌کند: «البته حضور اصلاح‌طلبان در این میان قابل توجه است که از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم به‌دنبال سهم‌خواهی برای خودشان بوده‌اند.»

اوضاع عادی است!
در‌حالی‌که حسینی معتقد است سخن آشنا، بی‌ربط نیست و در نهایت تغییرات در دولت اتفاق خواهد افتاد، نماینده اصولگرای تاکستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری نسیم، انجام هر گونه تغییری در مدیریت استان را به‌کلی رد می‌کند و اظهار می‌دارد: «شایعات درباره تغییر استاندار قزوین صحت ندارد و آقای روزبه با قدرت کار خود را دنبال می‌کند.»
رجب رحمانی با اشاره به هم‌‌افزایی و همگرایی مدیران استان با استاندار، اضافه می‌کند: «‌استان قزوین جزو استان‌‌هایی است که تمامی مسوولان آن از‌جمله نماینده ولی‌فقیه، ‌نمایندگان مجلس و استاندار با یکدیگر هماهنگ هستند و امیدواریم که این هماهنگی همچنان ادامه داشته باشد.»
وی خاطرنشان می‌کند: «به‌طور‌کلی از اقدامات استاندار قزوین با توجه به مشکلاتی که برخی از افراد برای ایشان درست می‌کنند، راضی هستیم.»
نماینده آوج و بویین‌زهرا در مجلس، صحبت‌های مطرح‌شده درباره تغییر برخی وزرا، استانداران و فرمانداران را ناشی از تلاش اصلاح‌طلبان تندرو برای تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات پیش‌رو می‌داند.
روح‌اله عباسپور، معتقد است: «اصلاح‌طلبان از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم آن را منتسب به خود دانسته‌اند و بعید نیست که امروز هم برای دستیابی به اهدافشان دولت را برای ایجاد تغییرات در بدنه خود تحت فشار قرار دهند؛ زیرا داشتن مجلسی اصلاح‌طلب خواست اصلی آنهاست.»

می خواهند در انتخابات تاثیر بگذارند
این چهره اصولگرا می‌افزاید: «اطرافیان دولت برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود مطالبات غیرمنطقی و فشارهای زیادی را به دولت وارد می‌کنند و اصلاح‌طلبان تندرو در این بین بیشترین نقش را دارند تا فضا را هر چه بیشتر برای رسیدن به خواسته‌های خود فراهم کنند.»
وی در‌عین‌حال اذعان می‌کند: «معتقدم شکست برنامه‌های مدیریتی دولت یازدهم بسیار روشن و بدیهی است و دولت به‌دنبال ترمیم این وجه نامناسب از عملکرد خودش می‌باشد و از طریق رسانه‌ها و اطرافیان خود زمینه‌سازی برای این موضوع را انجام داده است.»
عباسپور تاکید می‌کند: «هدف دولتی‌ها این است که با اعمال فشارهایی، این تغییرات گسترده در دولت را انجام دهند و توپ این تغییرات در زمین مجلس قرار بگیرد و هزینه‌ای متحمل دولت نشود؛ اما در حقیقت عملکرد مجموعه‌های رییس جمهور در بدنه دولت مفید نبوده است.»

سکوت معنی دار اصلاح طلبان
گرچه چهره‌های برجسته اصولگرا در استان وقوع تغییرات در دولت یازدهم را محتمل می‌دانند، اما متفقا هر‌گونه تغییری در مدیریت عالی استان را تکذیب می‌کنند.
داوود محمدی، نماینده دیگر قزوین در مجلس هم با بیان اینکه، دولت برای تغییر استانداران برنامه‌ای ندارد، تغییر استاندار قزوین را رد می‌کند. وی با اشاره به تکذیب جابه‌جایی استانداران توسط سخنگوی دولت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تاکید می‌کند: «شایعاتی که اخیرا در خصوص تغییر مدیریت ارشد استان رواج یافته بود صحت نداشته و بنا نیست هیچ‌گونه تغییری در این استان اتفاق بیفتد.»
در این میان اما، اصلاح‌طلبان که از مدیر عالی دولت در استان رضایت چندانی ندارند، در برابر این شایعات سکوت کرده‌اند. سکوتی که برخی تحلیل‌گران آن را ناشی از رضایت از چنین اتفاقی می‌دانند. اتفاقی که به‌زعم همین تحلیل‌گران، چه روی دهد و چه در حد یک شایعه رنگ و رو رفته باقی بماند، تاثیر چندانی در رای مردم و گزینه‌های مورد قبول آنان در انتخابات مجلس دهم نخواهد داشت.

محسن حدادی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2928

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.