اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3
انتخابات مجلس دهم و تشدید چالش های سیاسی در استان

تحولی که در راه است

  • کد خبر : 2535
  • 08 فوریه 2015 - 19:51
تحولی که در راه است
انتخابات مجلس دهم، بی تردید یکی از حساس ترین انتخابات در طول 35 سال گذشته در کشور خواهد بود. حساس از آن رو، که نخستین انتخاباتی خواهد بود که در دولت یازدهم برگزار می شود و تقابل جناح های سیاسی برای راهیابی به مجلس، از مدت ها قبل به صورت آشکار و پنهان آغاز شده است؛ هر چند به موعد احتمالی برگزاری انتخابات در اسفند سال 94، بیش از 13 ماه باقی مانده باشد. 

سخنان اخیر معاون سیاسی و امنیتی استاندار در جمع اعضای شورای تامین ، بخشداران و شهرداران شهرستان آبیک، که تاکید نمود؛ «اجازه جابجایی حتی یک رای در انتخابات را نخواهیم داد»، نشان از حساسیت فوق العاده انتخابات مجلس دهم حتی برای دست اندرکاران اجرایی آن در استان دارد. حساسیتی که برآمده از تحرکات فزاینده ای است که در چند ماه گذشته در این خصوص رخ داده است.

تاکید بر صیانت از رای مردم
ایوب رحیمی که مسوولیت ستاد انتخابات استان را نیز عهده دار است در همین جلسه، با اشاره به برگزاری انتخابات در سال آینده و آغاز بحث های انتخاباتی، از اعضاء شورای تامین، فرمانداران، بخشداراران و شهرداران خواست از ورود به مجالس و سخنرانی هایی که بوی انتخاباتی می دهد پرهیز کنند. وی افزود: «ما برگزار کننده انتخابات و تامین امنیت انتخابات هستیم و نباید بگذاریم حتی یک رای در  انتخابات جابجا شود و هرکس که از فیلتر شورای نکهبان گذشت و رای مردم را کسب کرد؛ نماینده قانونی همه مردم است و همه وظیفه داریم بعنوان نماینده مردم از وی حمایت کنیم.»
رییس ستاد انتخابات استان در عین حال یادآور شد: «رعایت قانون باید سر لوحه کارهای ما باشد و ما در هر حال  مکلف به اجرای قانون هستیم و تلاش برای اصلاح نقض و ضعف قانون نیز باید از طریق مراجع مربوطه خود پیگیری  شود.»
برای بازخوانی آنچه که سبب ساز فوق العاده این دوره از انتخابات مجلس، حداقل در گستره جغرافیایی استان قزوین شده است باید به تحرکاتی نظر انداخت که در ماه های اخیر در سطخ محافل و جناح های سیاسی استان رخ داده است. در حالی که اصلاح طلبان، با روی کار آمدن دولت یازدهم از انزوای چهار ساله پس از وقایع سال ۸۸ خارج شده و با بهره گیری از فضای بازتر سیاسی، در حال سازماندهی نیروهای خود برای افزودن بر کنش های سیاسی به ویژه در عرصه انتخابات مجلس دهم هستند؛ اصولگریان به ویژه طیف نزدیک به جبهه پایداری بیش از آنکه مترصد فرصتی برای طرح دیدگاه ها و بیان نقطه نظرات خود در تبیین شرایط موجود به منظور حضور مقتدرانه در انتخابات سال آینده بیاشند، نگران موفقیت احتمالی حامیان دولت یازدهم در راهیابی به مجلس که از آن به عنوان «تلاش برای فتح مجلس دهم» یاد می کنند؛ آتشبار خود را به سمت اصلاح طلبان نشانه رفته و از هر شرایطی برای حمله به این جریان سیاسی غافل نمی شوند.

کادر رهبری اصلاحات، آماج حمله
در میان کادر رهبری اصلاح طلبان استان، چهار چهره سیاسی بیش از دیگران به چشم می آیند؛ آیت ا… علی محمدی تاکندی، قدرت اله علیخانی، سید ناصر قوامی و محمد علیخانی. چهره هایی که در طول ۱۸ ماه گذشته هر یک به نحوی آماج حمله اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری قرار گرفته و آنان به هر بهانه کوشیده اند با شدت بخشیدن بر هجمه خود، کادر رهبری اصلاح طلبان استان را از ورود به عرصه های تصمیم سازی استان باز دارند. گرچه در این میان مشخصا، آیت ا.. تاکندی تا حدودی از حمله اصولگرایان دور مانده است، اما سه چهره دیگر، همچنان به عنوان سیبل نشانه روی طیف تند روی اصولگرایان، باقی مانده اند.
در حالی که همزمان با ۹ دی، اصولگرایان با دعوت از چهره های سیاسی وابسته به جبهه پایداری و برگزاری نشست های مختلف در نقاط مختلف استان، به بهانه آنچه که دفاع دولت یازدهم از جریان فتنه می نامند بر شدت حملات خود به اصلاح طلبان به عنوان حامیان دولت افزودند، برگزاری دو نشست اصلاح طلبان در قزوین و تاکستان آن چنان برای طیف تند رو گران آمد، که اقدام به حاشیه سازی برای این نشست ها با بهره گیری از برخی چهره ها و نیز استفاده از ابزار اطلاع رسانی خود در قضای مجازی کردند.

حاشیه سازی های تازه
مراسم افتتاحیه حسینیه یادگار امام در پونک که با حضور حجت الاسلام سید علی خمینی، نوه امام (ره) و شرکت پر شور صدها تن از مردم صورت گرفت؛ در محافل اصولگرایان ناموفق اصلاح طلبان برای بازسازی هویت خود تعبیر شد، به گونه ای که نماینده بویین زهرا و آوج در مجلس، میزان شرکت کنندگان در این مراسم را تنها هشتصد نفر اعلام کرد! این حاشیه سازی البته به این مراسم محمدود نماند و دامان نشست اصلاح طلبان تاکستان را هم گرفت.
یک سایت محلی پس از برگزاری این همایش، ادعا کرد؛ محمد علیخانی در سخنرانی خود به دفاع از محصورین فتنه پرداخته و به نظام و ارکان تصمیم‌گیری همچون شورای عالی امنیت ملی اهانت کرده است. این سایت نوشت: «عضو برجسته اصلاحات که همراه پدر در این نشست حضور پیدا کرده بود در بخشی از اظهارات شدید اللحن خود نسبت به حصر قانونی سران فتنه، برخورد نظام با آنها را تشبیه به حرکت های ضد بشری و غیرانسانی گروه تکفیری و ضد اسلامی داعش کرد و گفت: برخورد نظام با موسوی و کروبی در حصر کردن آنها مانند رفتار داعش با مردم عراق و سوریه است که آنها را به بدترین شکل قربانی می کند.»
این حاشیه سازی که بلافاصله توسط سایت های همسو در مرکز استان باز نشر شده بود، گرچه با پاسخ تند محمد علیخانی مواجه شد، اما فصل پایانی تقابل دو جریان سیاسی نبود. در حالی که گمان می رفت با این تهاجم، تا مدتی آتش بس برقرار شود، اصولگرایان حمله جدیدی را آغاز کردند. این بار هدف شیخ قدرت علیخانی بود. چهره ای که اصولگرایان بیم آن دارند با کاندیداتوری در عرصه انتخابات مجلس دهم، ضریب موفقیت آنان در راهیابی به مجلس را به حداقل برساند.
ادعای تغییر سن شناسنامه ای علیخانی، بهانه تازه برای آغاز این تهاجم در رسانه های مجازی این طیف که به صورت زنجیره ای اقدام به باز نشر مطالب یکدیگر می کنند، بود. این سایت ها مدعی شدند: « قدرت اله علیخانی، نماینده پیشین مردم قزوین در مجلس در آستانه ورود به سال انتخابات مجلس شورای اسلامی، سن خود را ۸ سال کاهش داد.» همین خبر کافی بود تا موج تازه حمله علیه اصلاح طلبان شکل گرفته و آنان را نیز به واکنش در سطوح مختلف وادارد.
با آنچه اشاره شد، به نظر می رسد انتخابات مجلس دهم، نه فقط از حساسیت فوق العاده ای برخوردار بوده که می تواند بسترساز کنش ها و واکنش های متعددی در تقابل جریان های سیاسی با یکدیگر گردد. دور اندیشی و دخالت بزرگان دو جریان سیاسی فعال را برای در امان ماندن فضای استان از پیامدهای ناشی از این چالش ها، ناگزیر ساخته است. هر چند اگر برخی از این بزرگان، اندک حیات سیاسی را برای جناح مقابل  نیز قائل باشند!

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2535

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.