اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5
قدرت اله علیخانی در گفت و گو با فروردین امروز؛

فعلا قصد کاندیداتوری مجلس را ندارم

  • کد خبر : 2073
  • 19 اکتبر 2014 - 0:57
فعلا قصد کاندیداتوری مجلس را ندارم
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام قدرت‌اله ‌علیخانی، مشاور پارلمانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در منزل وی در جماران صورت گرفت. گرچه سوال برای پرسیدن بسیار بود، اما تأکید این چهره نام‌آشنا که نقش تأثیرگذاری بر بسیاری از رویدادهای سیاسی استان طی پنج دهه گذشته داشته است، بر عدم پاسخگویی به سوالات مربوط به قزوین، عملا دست ما را برای رسیدن به جواب سؤالاتمان بست.

با توجه به اینکه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم ، فضا را چگونه می‌بینید؟
هنوز خیلی زود است که در این مورد صحبت شود.
 و در مورد مسائل استان؟
در مورد مسائل استان و مشکلاتی که هست، از آقایانی که مسوولیت دارند؛ آقای استاندار و نمایندکان استان در مجلس سوال کنید، بنده که مسوولیت و سمتی در استان ندارم.
 سفر رییس‌جمهور به نیویورک را چطور ارزیابی می‌کنید، آیا به نظر شما، این سفر دستاوردی هم داشت؟
من اگر طرف مشورت ایشان بودم از آقای رییس‌جمهور می‌خواستم به این سفر نروند و برای شرکت در اجلاس سازمان ملل وزیر امور خارجه کافی بود، چون خودشان سال گذشته رفته بودند. البته این نظر من است، ولی طبیعی است که این سفر دستاوردهایی هم داشته است؛ دستاورد این سفر ملاقات‌هایی بود که با مقامات شماری از کشورها ازجمله برخی سران کشورهای عضو گروه ۱+۵ صورت گرفت، که به‌هرحال نکته‌ای است که در هشت سال دولت قبل اتفاق نیفتاده بود. در همین رابطه باید عرض کنم مساله‌ای که بعضا ایراد می‌گیرند که آقای روحانی به دیدار نخست‌وزیر انگلیس رفته است، این ملاقات بنا به درخواست کامرون صورت گرفت، بنابراین بدون دستاورد نبوده است. یادتان هست که در دوران آقای احمدی‌نژاد وقتی ایشان در اجلاس سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، بخش زیادی از سالن به‌ویژه مقامات و مسوولان اروپایی جلسه را ترک می‌کردند، اما در دوره حضور آقای روحانی، چنین اتفاقاتی نیفتاد، بلکه فضایی حاکم شد که بسیاری از همان‌ها به ملاقات ایشان آمدند و طبعاً این مساله را می‌توان به‌عنوان یک دستاورد برای جمهوری اسلامی دانست که نشان‌دهنده شخصیت آقای روحانی در مقایسه با آقای احمدی‌نژاد است.
 اینکه گفتید اگر طرف مشورت آقای روحانی قرار می‌گرفتید نظرتان این بود که این سفر انجام نشود، به خاطر تلاقی این سفر با مذاکرات ۱+۵ بود؟
طبعاً یک دلیلم همین مساله بود و نکته دیگر انتظارات عمومی از نتایج این سفر. بسیاری در انتظار این بودند که در پی سفر آقای روحانی به نیویورک اتفاقاتی بیفتد و تغییراتی درروند مذاکرات صورت بگیرد، که البته ما خبر نداریم شاید در آینده اتفاقاتی بیفتد و این سفر، زمینه‌ساز اتفاقات مهمی در زمینه هسته‌ای باشد، اما چون مردم در این تصور بودند که مساله هسته‌ای با حضور آقای روحانی حل می‌شود، لذا چون موضوع به جلسات آینده موکول شد، انتظار عمومی نیز برآورده نشد.
 مخالفان دولت، علاوه بر اظهارات کامرون پس از دیدار با رییس‌جمهور، به نوع نشستن ایشان در مقابل آقای روحانی هم انتقاد می‌کنند.
اینکه برخی ایراد می‌گیرند که چرا کامرون در ملاقات با آقای روحانی، برخلاف آداب دیپلماتیک پای خود را روی پایش انداخته بود، ظاهراً آقایان به دوران آقای احمدی‌نژاد توجه نمی‌کنند که شیخ حاکم قطر با دمپایی به ملاقات رییس‌جمهور سابق آمد و یا ایشان در اجلاسی مربوط به شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرد که در تابلوی پشت سر آقای احمدی‌نژاد، از نام مجعول خلیج عربی برای خلیج‌فارس استفاده‌شده بود. این‌ها که به این مسائل اعتراض می‌کنند و مدعی هستند دلشان برای اقتدار نظام می‌سوزد، چرا آن موقع واکنشی نشان ندادند. مخالفین دولت، دلشان برای اقتدار نظام نمی‌سوزد، بلکه به دنبال بهانه‌جویی هستند.
 به‌طورکلی ارزیابی‌تان از عملکرد دولت در یک سال گذشته چیست و فکر می‌کنید مهم‌ترین نقطه قوت این عملکرد کدام است؟
مهم‌ترین دستاورد ازنظر من، آرامشی است که بر کشور حاکم شده است و آن نگرانی و اضطرابی که در بخش‌های اقتصادی و نیز روابط خارجی وجود داشت، به‌کلی از بین رفته و چهره بین‌المللی ایران نسبت به دولت قبل خیلی فرق کرده است. ضمن اینکه من برخی وزرا را ناکارآمد می‌دانم، ولی مهم‌تر از همه این‌ها، این است که ریخت‌وپاش‌ها و خرج‌های آن‌چنانی و سوءاستفاده‌های رایج در دولت گذشته، الآن به‌طورکلی از بین رفته است. عملکرد دولت کاملاً شفاف است و مساله پنهانی وجود ندارد، وضعیت بانک‌ها و خزانه روشن است و اصلاً این دولت اهل این مسائل نیست.
 ناکارآمدی وزرا را در چه مساله‌ای می‌دانید؟
ضعف در مقابل مجلس و ناتوانی در انتصابات مدیران استانی. این‌ها در بزنگاه‌ها هم حاضر نیستند از دولت خودشان حمایت کنند، فقط شخص آقای روحانی و معاون اول ایشان است که از دولت حمایت می‌کنند.
 ارزیابی شما از نامه آقای خاتمی به مقام معظم رهبری چیست؟
آقای خاتمی دلسوز نظام و رهبری هستند و نگران حال ایشان بودند و با این نامه خواستند ضمن اینکه نگرانی‌شان از وضعیت جسمی مقام معظم رهبری را اظهار می‌دارند، مراتب ارادت خودشان را به ایشان نیز بیان کنند.
 و اینکه برخی از تندروها اعتراض کردند؟
با اعتراض تندروها، معلوم می‌شود که اظهار ارادت آقای خاتمی آن‌هم به‌صورت رسمی به مقام معظم رهبری، جایی برای سوءاستفاده دشمن نمی‌گذارد و نگرانی مخالفان‌ هم از این قصه است و می‌خواهند همیشه این اختلاف باشد و آن‌ها چیزی به‌عنوان بهانه داشته باشند.
 برخی مشکلات در استان، ازجمله مساله آب، این روزها چالش‌برانگیز شده است. یادم هست در دوره‌ای که شما در مجلس حضور داشتید موضوع انتقال آب سد طالقان به قزوین را پیگیری می‌کردید.
من چون مسوولیت رسمی ندارم، طبعاً باید این سوال را از آقای استاندار و نمایندگان مجلس بپرسید که در قبال این موضوعات مسوولیت دارند و در حال حاضر ضرورتی برای ورود بنده به این مسائل نیست.
 در انتخابات در قزوین شرکت می‌کنید؟
فعلا مصمم هستم که در استان نباشم.
– شما لیدر اصلاح‌طلبان در استان هستید، چه برنامه‌ای برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات دارید؟
برای ورود به این مسائل، هنوز خیلی زود است، ضمن اینکه با حضور آیت‌اله تاکندی و آقای قوامی و دکتر بهشتی سرشت و امثال ایشان، نیازی نیست بنده لیدر اصلاح‌طلبان استان باشم. در خصوص مسائل استان ‌هم، بهتر است با این آقایان و دوستانی که در قزوین هستند صحبت کنید.
  ارزیابی شما از ترکیب مجلس آینده چیست؟
ما مجلسی می‌خواهیم که عقلای جریان‌های مختلف در آن حضورداشته باشند، وقتی‌که عقلا و دلسوزها بودند دیگر فرقی نمی‌کند ترکیب مجلس بعد، اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب، همین اندازه که دلسوز و کلان‌نگر باشند و ملی فکر کنند به نفع کشور و انقلاب و مردم خواهد بود.
  یعنی ترکیب مجلس مهم نیست؟
نه! ترکیب سیاسی آن خیلی مهم نیست؛ وقتی می‌گوییم عاقل، کلان‌نگر و دارای دید ملی، همه این مسائل در نکاتی که عرض کردم وجود دارد.
  و به‌عنوان آخرین سوال، پیامتان برای مردم قزوین؟
ما همیشه از خدا، سعادت و آرامش و شادی برای مردم استان خواسته‌ایم و می‌خواهیم، ان‌شاا… در همه صحنه‌ها پیروز باشند.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2073

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.